2013-01-16, 14:58
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det är inte ett fel, eftersom vi ser ändå normalt med våra ögon. Sen så kan det finnas en anledning varför den är upp-och-ned vänd, men vi vet inte anledningen, eftersom människor är så mycket ointelligentare än de som skapade oss.

Ateister är som små barn som kollar på en bilmotor och de försöker säga vilka delar som är ointelligent designade... barn vet ingenting om bilmotorer, så de tror att delar av den är ointelligent designade och har inget syfte, eftersom de är okunniga.

Vi andra barn litar på våra föräldrar som säger att de förstår hur bilmotorn fungerar och vilka delar gör vad. Gudarna är mänsklighetens andliga föräldrar... ateister är som rebelliska små barn, så de vill inte tro på deras föräldrar.

Argumentet i sig är så dumt, så jag orkar inte ens bemöta det. Blinda fläcken, som du så lämpligt även ignorerade, är också en smart design men vi människor är för dumma för att se nyttan med att ha ett hål i vårt synfält?
Citera
2013-01-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Argumentet i sig är så dumt, så jag orkar inte ens bemöta det. Blinda fläcken, som du så lämpligt även ignorerade, är också en smart design men vi människor är för dumma för att se nyttan med att ha ett hål i vårt synfält?
Så länge du inte har skapat en människa som har bättre ögon än vanliga människor, så är du som ett litet barn som klagar på hur dåligt bilar är designade.
Citera
2013-01-16, 15:05
Medlem
koffskis avatar
Citat:
För att inga varelser rör sig utan en vilja. Så varför skulle mer ointelligenta/oavancerade varelser vara annorlunda?

Ju mer ointelligenta/oavancerade varelser är, destå mindre möjligheter har de att uttrycka sig själv, men det betyder inte att de helt och hållet saknar en vilja.

Att säga att det är det "naturliga tillståndet" är ingen förklaring, det är samma sak som att säga "det bara är så". Det är ett cirkelresonemang.

Elektroner är inte några varelser. Därför skulle de inte behöva någon vilja. Till exempel bakterier har inte någon vilja, de rör sig beroende på näringstillgänglighet, de drivs helt och hållet av kemiska reaktioner. Det finns inte något val där.

Likaså är "det är deras vilja" ett cirkelresonemang, du har inte några bevis för det, det förklarar inte något för du vet inte hur viljan fungerar. Det finns inte något som tyder på att elektroner har en vilja. De kan inte göra något av sig själva utan allt de gör är en reaktion på omgivningen. De kan inte trotsa några regler.

På vilket sätt krävs det en vilja för att göra något av dessa ting?
Att säga att något borde ha en vilja för att de flesta levande organismerna har det är ett ganska kasst argument. Det ser inte till hur elektroner beter sig eller varför, slutsatser angående om elektroner har en vilja ska man dra utifrån den kunskap man har om elektroner. Krävs det inte någon vilja för dem att göra vad de gör så finns det inte någon anledning att misstänka det.

Jag vill veta varför elektroner skulle behöva en vilja för att göra vad de gör.
Citera
2013-01-16, 15:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Så länge du inte har skapat en människa som har bättre ögon än vanliga människor, så är du som ett litet barn som klagar på hur dåligt bilar är designade.

Det var nog det dummaste argument för intelligent design jag hört någonsin. Är du seriös eller trollar du bara?
Citera
2013-01-16, 15:07
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Men du har inte någon vidare kunskap om vad han om ögon vet så principen kan appliceras på dig också. Du kritiserar något du inte har någon kunskap om så du är som ett litet barn som säger att bilar är dåligt designade.
Citera
2013-01-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Du trasslar till det för dig. Vill du ha hjälp med att förstå "folket som tror på en Gud". Menar du EN gud eller Gud? Eller vill du ha hjälp med att förstå varför någon är troende, eller "bevisa att en Gud faktiskt existerar"?

Nå väl...
Du utgår från att Gud inte finns, och att det är det normala. Bevisa det först. Annars så gör du det omöjligt att visa på att han finns.
Citera
2013-01-16, 15:09
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Du vet, celler strävar inte efter intelligens. Celler är inte på något sätt intelligenta. De drivs av grundläggande och avancerade kemiska reaktioner. De "strävar" efter att fortplanta sig och överleva.

Man vet nu även att det som bygger upp DNA/RNA kan skapas fritt ute i naturen. Det finns även hypoteser att det funnits en föregångare till DNA/RNA som var enklare uppbyggd.

Först skriver du att dom inte har intelligens, sen skriver du att dom gör saker som kräver intelligens som att sträva efter att fortplanta sig hahahah och överleva?

Celler kopierar sig själv me jag tror personligen inte på att några celler har sex och behöver fightas för att överleva..

Vi har trots allt miljarder celler i kroppen och skulle det vara gruppsex och cell mot cell/krig så skulle nog ingen människa må bra.. Ok kanske gruppsex mellan celler skulle vara ganska behangligt jag vet inte.

Allt du skrev är nog bara förklaring från ditt inre att du använder aldrig intelligens för att ha sex eller överleva..

Kram
Citera
2013-01-16, 15:17
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej, jag menade inte att du hade fel eller så. Tog mest upp det för att vissa säger att evolutionen inte ska kunna ha gått så "snabbt" som den gjort. Även för att dela information.
Jag sa inte att du sa att jag hade fel . Det är en bra poäng, men kanske lite överkurs för för kpp. Kpp borde ägna lite tid åt att förstå principerna kring hur enkla premisser (det går inte att förneka de premisser jag tog upp) leder till utveckling. Det är en oerhörd enkel princip att förstå, och förvånansvärt få som verkar förstå den. Evolution är bara ren deduktion från dessa premisser.

Vidare är min fasta övertygelse att alla skulle tjäna på om kpp bara helt ignorerades.
Citera
2013-01-16, 15:18
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Först skriver du att dom inte har intelligens, sen skriver du att dom gör saker som kräver intelligens som att sträva efter att fortplanta sig hahahah och överleva?

Celler kopierar sig själv me jag tror personligen inte på att några celler har sex och behöver fightas för att överleva..

Vi har trots allt miljarder celler i kroppen och skulle det vara gruppsex och cell mot cell/krig så skulle nog ingen människa må bra.. Ok kanske gruppsex mellan celler skulle vara ganska behangligt jag vet inte.

Allt du skrev är nog bara förklaring från ditt inre att du använder aldrig intelligens för att ha sex eller överleva..

Kram

Nej jag skriver inte att de gör något som kräver intelligens. Det är upp till dig att bevisa att det krävs intelligens för att fortplanta sig. Med tanke på att det är något som drivs av kemiska reaktioner så ser jag inte hur det är intelligent.

Hah, bakterier har inte sex, de har asexuell reproduktion. De utbyter däremot genetisk information via konjugation.

Du däremot verkar inte fatta att fortplantning även åsyftar asexuell reproduktion. Faktum är att bland encelliga organismer så pågår det visst konkurrens om näring.

Din okunskap inom ämnet gör att du drar helt felaktiga slutsatser från vad jag skriver. Grattis!
Citera
2013-01-16, 15:20
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag sa inte att du sa att jag hade fel . Det är en bra poäng, men kanske lite överkurs för för kpp. Kpp borde ägna lite tid åt att förstå principerna kring hur enkla premisser (det går inte att förneka de premisser jag tog upp) leder till utveckling. Det är en oerhörd enkel princip att förstå, och förvånansvärt få som verkar förstå den. Evolution är bara ren deduktion från dessa premisser.

Ni har tyvär blivit lärda att evolution är nånting som händer över långa tidsperioder och att ni aldrig kommer uppleva nån evolution..

Och medans ni tror på den lögnen som religioner och samhället hittat på för att placera folk i en låda, så evolutioneras jag och andra på nått sätt som jag själv inte rikktigt vet än, men det känns otroligt att bara veta om att vi kan lämna våra kroppar och flyga iväg på beställning såfort vi tagit oss tiden och lärt oss hur genom meditering..

Ni kommer aldrig få flyga nått dock för ni sitter fast i lådan och i den lådan kan man inte flyga och man behöver inte göra annat än att arbeta så att nån annan kan blir rik på ditt arbete..
Citera
2013-01-16, 15:24
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten

Hah, men det kan vara svårt att veta hur folk tolkar saker och ting och hur jag ska tolka vad de skriver. Skrev det utifall att du tolkat vad jag skrev så

Men detta är mäkta off topic.

Men det är intressant vad lite man lär sig om evolution i biologi i grundskola och gymnasiet. Jag har pluggat en termin biologi nu och lärt mig flera gånger mer än jag gjort på flera år. Samt att det är ny information och oftast inte tiotal år gammal forskning. Känner ju inte att jag litar mindre på evolutionsteorin för att jag förstår mer om dess mekanismer och de processer som pågår i celler. Om det var så som kpp tror hade ju inte en enda biolog trott på evolutionsteorin.
Citera
2013-01-16, 15:24
Medlem
Citat:
Elektroner är inte några varelser.
Vad har du för belägg för det? Vart går gränsen till att något inte längre är en varelse?

Citat:
Till exempel bakterier har inte någon vilja, de rör sig beroende på näringstillgänglighet, de drivs helt och hållet av kemiska reaktioner. Det finns inte något val där.
I så fall borde du väl säga samma saker om människor, att våran hjärna drivs av kemiska reaktioner, och vi har ingen fri vilja? Vi äter också för att få näring, men vi gör det för att vi har en vilja att göra det.

Citat:
Likaså är "det är deras vilja" ett cirkelresonemang, du har inte några bevis för det, det förklarar inte något för du vet inte hur viljan fungerar. Det finns inte något som tyder på att elektroner har en vilja. De kan inte göra något av sig själva utan allt de gör är en reaktion på omgivningen. De kan inte trotsa några regler.
Vilja är något vi kan uppleva själva, så vi vet att viljan kan skapa rörelse, men vi har inte bevis på något annat som kan skapa rörelse, så vi kan anta att allt annat styrs av någon vilja också.

Regler är bara ett ord vi har skapat för repetitiva beteenden i naturen. Bara för att man kan förutsäga ett beteende så betyder det inte att det inte finns en vilja bakom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in