2013-01-04, 12:33
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag menar mig att kunne se en viss subtil humor i detta, som kommer att manifestera sig klarare, när premisserna omkring premisserna uppenbarar sig.
Det finns allt en god portion humor i det där, men eftersom Descartes och grabbarna kom undan med det ett bra tag kanske jag kunde göra detsamma?
Citera
2013-01-04, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Robert Bruce är en inkompetent nincompoop, som det är ett komplet spill av pengor att köpa böcker av.

Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Ska man köpa böcker av dig istället?

Du får noga dig med att läsa mina inlägg, vilket är gratis.

Citat:
Om du inte känner att det är för OT, kan du förklara varför han är inkompetent? Hans teknik NEW, New Energy Ways, verkar vara lätt och effektiv för många nybörjare inom energywork, då man slipper den ofta svåra visualiseringen.

Mitt underlag ang. Robert Bruce är hans bok om 'psychic selfdefense', som är båda amatöraktig och innehållar en stor del doktrinalism som fyllar ut hans kunskapsgap.
Citera
2013-01-04, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det finns allt en god portion humor i det där, men eftersom Descartes och grabbarna kom undan med det ett bra tag kanske jag kunde göra detsamma?

Ja, varför inte: "I drink, therefore I am" dugar väl bra fortfarande.
Citera
2013-01-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag har själv varit med om det ett fåtal gånger, dock har de varit korta och diffusa, men ändå väldigt verkliga. En av gångerna hade jag musik i öronen, och vid separerings-ögonblicket sögs jag bort och musiken tynade, för att tillslut försvinna, och jag befann mig i en annan kropp. Sen om det har någon verklighetsförankring är ju en bra fråga, musiken kan kanske försvunnit för att jag hamnade i en dröm.
ja, medvetandet blir ju frånkopplad från kroppen, så man hör inte ljud lika lätt. man känner inte heller sin kropp, vilket är precis vad som händer i drömmar också.

eftersom kroppens funktioner går i vilotillstånd så kan man uppleva fantasier som man inte vanligtvis kan (drömmar och astral projektion), för att kroppen inte är i vägen och stör medvetandet och tankarna, så mer resurser i hjärnan kan användas till fantasier, för att skapa mer verklighetstrogna simuleringar.

livet är den mest verklighetstrogna hallucinationen, så det går väldigt mycket resurser åt det, så vi måste gå och vila lite då och då. man går aldrig utanför sin kropp i en astral projektion, precis som man aldrig går utanför sitt medvetande i 'verkliga' livet heller, utan allting sker i medvetandet. att det skulle finnas en värld utanför medvetandet är bara en illusion, precis som i drömmar eller tv-spel.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-04 kl. 12:46.
Citera
2013-01-04, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Döp om tråden till: Bevisa att intelligenta designer behöver intelligens för att "uppstå"..

Med subtiteln: "Cirkel-argument uppmuntras".
Citera
2013-01-04, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
livet är den mest verklighetstrogna hallucinationen, så det går väldigt mycket resurser åt det, så vi måste gå och vila lite då och då. man går aldrig utanför sin kropp i en astral projektion, precis som man aldrig går utanför sitt medvetande i 'verkliga' livet heller, utan allting sker i medvetandet. att det skulle finnas en värld utanför medvetandet är bara en illusion, precis som i drömmar eller tv-spel.

En intressant hypotes, men inte mer heller. Så det är lite tråkigt, att du framför den som en etablerat 'verklighet'.
Citera
2013-01-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Gud är det mest fullkomliga väsendet.
Existens måste ingå i begreppet fullkomlighet.
Alltså existerar Gud.

(Det bygger på en del tveksamma premisser, men det är väl ett sunt bevis?)
Hit med pengarna!
jag har redan bevisat gud flera gånger i den här tråden, genom att ta en definition från bibeln till exempel, där de säger att gud är ljuset (1 John 1:5), och eftersom ljuset finns, därför finns gud (så som definierad av bibeln).
Citera
2013-01-04, 12:56
Medlem
Arepos avatar
Citat:
jag har redan bevisat gud flera gånger i den här tråden, genom att ta en definition från bibeln till exempel, där de säger att gud är ljuset (1 John 1:5), och eftersom ljuset finns, därför finns gud (så som definierad av bibeln).
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag tvivlar inte på det. Det är inte särskilt svårt att bevisa Gud givet rätt premisser.
Citera
2013-01-04, 12:58
Medlem
Citat:

Ett ogrundat påstående blir inget bevis bara för att du hävdar det!
Citera
2013-01-04, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ni foliehattar borde läre er vad ett 'bevis' är.
Citera
2013-01-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ett ogrundat påstående blir inget bevis bara för att du hävdar det!
det är inte ett ogrundat påstående: det är grundat i bibeln. bibeln har en definition av gud (ljus), och eftersom vi ser ljus i verkligheten, så ser vi gud i verkligheten, så den bibliska guden är bevisad. svårare än så är det inte. att gud inte skulle vara bevisad beror bara på ett missförstånd om vad gud egentligen är.
Citera
2013-01-04, 13:08
Medlem
Citat:
En intressant hypotes, men inte mer heller. Så det är lite tråkigt, att du framför den som en etablerat 'verklighet'.
materialismen, som egentligen bara är en ofalsifierabar hypotes, brukar alltid framföras som en etablerad verklighet, så det är uppfriskande att se motsatsen till materialismen (idealismen) framföras som en etablerad verklighet.

materialism utgår från något hypotetiskt (materia), medan idealism utgår från något verkligt (medvetandet), så på det sättet är idealism mer baserad i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in