2013-01-12, 06:51
Medlem
felandeexistenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorgers
Varför citerar du koranen på engelska? Svenska hade väl varit mer naturligt?

Hade inte arabiska vart mest naturligt? =)
Citera
2013-01-12, 07:06
Medlem
pellefan87s avatar
Förstår inte hur troende kan framföra jordens ordning som ett argument. 99,9999994% av alla andra planeter är ju fullständig kaos. Så risken att, iallafall våran planet, har dessa förhållandet är ju inte spektakulärt överhuvudtaget med tanke på tiden och utrymmet som givits i universum.

Sen vill du ersätta med Bing Bang med en skapare, som om det skulle underlätta skiten? Varför kan du inte bara sätta dig ner, lägga bort boken för ett tag, och erkänna att vi inte vet allting än. Hittils är BB det mest troliga, och då borde vi utforska den teorin mer.

Aja, eftersom det är helt hopplöst att få religiösa att ändra tankesätt så lägger jag ner här och låter tiden göra sitt. Religion försvinner mer och mer desto mer länder utvecklas från medeltiden så det kommer ordna sig tillslut ändå ska ni se.

Länge leve vetenskap!

Offtopic: Ville bara dela med mig av en sak jag såg igår på en video som jag tycker summerar relgion så jävla fint. Det var någon troende i mellanöstern som skulle offra sig eller nått liknande till Gud genom att slå sig på ryggen med svärd. Det slutade med att han skar upp kanske 2-3cm djup köttsår i ryggen efter ritualen.

Kan ni gissa vad som hände efteråt? Istället för att be till gud, den "allsmäktige", gick han till en ambulans och fick vetenskapligt framtagna läkemedel och hjälp av kirurger utbildade tack vara vetenskaplig forskning. Hahahaha
Citera
2013-01-12, 07:10
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Herregud, detta var nog ett av de sämsta försöken till att bevisa gud jag skådat...
Citera
2013-01-12, 07:15
Medlem
Citat:
Allt som existerar är i sin perfekta ordning.

Nej det är inte perfekt ordning någonstans. Det blir dessutom bara mer oreda för varje sekund som går. Se termodynamikens andra lag.

Bibeltokar, korantokar -- har det någonsin tänkts en enda förnuftig tanke i mellanöstern?
Citera
2013-01-12, 07:32
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Jag har fört fram mitt budskap, blir nog en tanskeställere för vissa och provaktion för andra. Enjoy!

Jag tror inte det är många som förstår vad du snackar om i din nonsens-oreda. Du hittar på saker som jag aldrig hört någon annan säga sig tro på och sen säger du att de (vilka de nu är?) har fel.

Kan du berätta vem som tror på de sakerna som du hittade på i topic?
Citera
2013-01-12, 08:01
Medlem
ohdds avatar
http://www.youtube.com/watch?v=9BRjpGsWdRg

Citerar början av bibeln
"In the beginning was the Word, and the Word was God."
Word = ord = ljud = vibration

Om man ser det så är Gud alltså inte nån snubbe på ett moln, Gud är bara ett ord för allt som finns i universum.

Ganska intressant
Citera
2013-01-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohdd
Gud är bara ett ord för allt som finns i universum.

Ganska intressant
Ja, även bluffmakare, präster, kungar och svin. De som vill ta ens ägodelar ganja kvinnor och barn.
Citera
2013-01-12, 08:19
Medlem
Vederborandes avatar
Asså dessa jävla muslimer, kan ni inte bara ta och ha tron för er själv och hålla käft? Som modern kristen blir jag fan less på att se hur ni spyr ut sån här skit till folk. änner ni er säkra i er egen tro, håll då käft och lev ert liv. Försök inte bajsa ner er smutsiga koran i munnen på folk.
Citera
2013-01-12, 08:47
Medlem
Capt.Hindsights avatar
OP skjuter ju sig själv i foten i redan i trådstarten.

Det är tydligen ologiskt att allting kom från ingenting... men det är inte ologiskt att gud kom från ingenting? Eller att gud alltid funnits? Då kan väl lika gärna det "nånting" som gav upphov till big bang alltid funnits? Du har ju noll belägg för att något som ens liknar din tramsiga gud skulle vara inblandad.

Det handlar 0% om logik, utan som vanligt har någon gjort ett aktivt val att tro på sagor utan ett enda vettigt argument.
Citera
2013-01-12, 08:57
Medlem
DeusXs avatar
Var är bevisen?
Citera
2013-01-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohdd
http://www.youtube.com/watch?v=9BRjpGsWdRg

Citerar början av bibeln
"In the beginning was the Word, and the Word was God."
Word = ord = ljud = vibration

Om man ser det så är Gud alltså inte nån snubbe på ett moln, Gud är bara ett ord för allt som finns i universum.

Ganska intressant

Eddans "arla i urtid fanns ingenting" stämmer bättre med forskningsläget inom kosmologin.
Citera
2013-01-12, 09:21
Medlem
Jimbos avatar
Människan består av medvetande. Detta är det enda som vi kan vara riktigt säkra på. Huruvida vi har en kropp, befinner oss på en planet, föds&dör - så kan vi inte med säkerhet säga att det förefaller sig så.

Men vi är medvetna. Vi besitter även ett visst mått av intellekt om man jämför med andra ting runtomkring oss, som vi är varse om.
T.ex djur.

För att ett "intellektuellt" medvetande ska kunna fungera under så pass lösa former som livet ändå innebär - så har det formulerats en logik av vårt medvetande - där gudsbegreppet står för ett solitt fundament i en tillvaro utan svar och där vårt medvetande anses stå högre än de andra tings som befinner sig i samma "bana" som vårt liv innebär.

Det är vårt eget intellekt och vårt behov av att ha en fungerande kontext för vår existens som har skapat den religösa guden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in