@Troll0lz
Jag kan ärligt säga att jag har aldrig syndat sedan jag var 20.
Jag valde då att gå ur kyrkan då jag saknade tro.
I den begreppsvärld jag gick in i då, saknar synd en entitet.
Kristna kan hävda jag syndar men jag kan aldrig göra det.
För mig finns endast ett moralsystem som jag kan följa eller bryta mot.
Det är mina etiska värderingar och min förmåga att svara upp mot dessa som jag kan bedömmas mot.
Av andra ateister då, för kristna är jag ju för evigt förtappad.
Men synden som riktsnöre och begrepp upphör att ha en relevans för mig.
Så enligt mig klarar människor utmärkt av att leva ett liv utan synd.
Man kan dock fundera över en persons moral.
Men det är en liten avstickare, dock tänkvärd.
On Topic:
Jag skulle vara likväl försiktig att hävda att alla människor syndar.
Min morfar tex, en av de finaste människor jag har haft privilegiet att känna är nog en människa jag skulle kunna tänka var en människa som var utan synd i sitt leverne. Aldrig hört honom säga ett ont ord om någon, aldrig sett han vred. Fanns alltid där att hjälpa andra. Han gjorde aldrig något ont. Så med mindre än att man kan läsa en människas tankar kan man bara inte hävda rakt av att alla människor syndar. Om man gör det ändå, då tar man inte bara saker för givna utan sätter sig även till doms.
Detta är inget jag bara hävdar för att på något sätt vinna debatten för det saknar betydelse för mig utan för att påvisa att det finns faktiskt människor som är så fina medmänniskor bland oss. Man kan bara inte avfärda dem generellt som syndare som alla andra, med mindre än att man vet vad de tänker. Det är min poäng.
Och ser man Jesu ord mot bakgrund av dessa människor så tror jag meningen med Jesu ord kan ha varit att man faktiskt kunde gå och inte synda mer. En annan tolkning som kan vara lika relevant kan vara att Jesus menade att kvinnan skulle gå och inte bedriva äktenskapsbrott mer, väl medveten om att hon skulle falla för andra synder som alla andra människor.
Personligen anser jag båda tolkningarna som lika valida, det är svårt, mycket svårt skulle jag vilja hävda, att den ena tolkningen skulle ha mer tyngd än den andra.
Sedan tycker jag du springer lite fort förbi en del centrala punkter i den katolska tolkningen.
I Luk 1:28, där ängeln kallar henne "full av nåd". Hur tolkar du det stycket ?
Jag tycker det är ett väldigt centralt stycke i bibeln faktiskt.
Jag har mycket svårt att se en annan tolkning än att människor enligt bibeln faktiskt KAN födas rena och fria från synd om det är Guds vilja. För just som citatet ger är det ju nåden som är den egenskap som står i skarpast kontrast mot Satans högmod.
Sedan ger ju nästa stycke inte dig stöd om Marias ställning som Jesus like då det ger:
Citat:
Trots att Maria var full av nåd vid början av sitt liv, skulle hon ändå växa, dvs hennes kapacitet för nåd skulle öka. (Genom sin tro på Jesus)
Tycker det går på tok för fort för dig här.
Nej jag tycker inte du får riktigt ihop ditt resonemang om en generell synd och ditt snabba avfärdande av Maria faktiskt. Tycker den argumentation jag gett står sig väl mot din tolkning imho. Som minst borde den ge att den inte är fel och minst lika valid som den du gett hittills.
Trots att jag är en avfälling