2012-12-02, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har svängt lite i frågan, religion har nog ställt till med väldigt mycket. Men jag ser tro och religion som två skilda saker.

Man kan ju betrakta 'religion' som organisations-mässigt strukturerad manifestation av religion. Och där hållar jag med dig om att det kan finnas en skillnad från 'tro'.
Citera
2012-12-02, 10:52
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag strävar inte efter frihet från frihet, som ni religions-hypnotiserade zombier gör.

Precis samma som broder Trollolz sägar om bibeln.

Ja visst är individualism, personligt ansvar och eget tänkande belastande.

Bra då är vi på samma väg allihopa..

Trolloz är manipulerad av religioner, japp..

Personligt ansvar?
att ignorera att människor arbetar för evigt för saker om tillverkats gratis av naturen och teknologier menar du??

Klart det är belastande när folk inte inser att dom är trälar tills vi kommit överens om att ingen ska kunna ta val över nån annan människa..

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har svängt lite i frågan, religion har nog ställt till med väldigt mycket. Men jag ser tro och religion som två skilda saker.

Ja helt klart, religion är manipulering.. Vi har alla en kontakt med nått högre i vårat tredje öga mitt i hjärnan. Där våran magkänsla sitter och den ska guida er till att känna i magen när ni avgör vad som är sannt och inte..

Men jag tror fortfarande gud är själva vibrationerna i all materia för klart allt måste komma ifrån nånting det är inget snack om saken, att allt måste vara en del av den eller det som skapat universum..

Men sen är det såklart intressant med tredje ögat och forska i om tredje ögat är ansvarig för intelligensen och kanske tillåmed är vårat minne..

Jag menar dom överintelligenta människorna had ekontakt med ett massivt medvetande som gjorde att dom visste allt om den här världen.. Och nu har Dolores lärt sig hur man kontaktar det medvetandet i dom högsta dimensionerna av varje människa.. genom hypnos...

Ja tro vad ni vill men att veta om sanningen är fruktansvärt skönt för då kan man leva livet utan rädsla, vilket kanske är vad vi människor alltid behövt.. förstå att livet går vidare för evigt precis som att vi haft tidigare liv som går att bevisa..

Kram på er vänner
Citera
2012-12-02, 10:54
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Gud är ju vibrationerna i all materia, det som allt kommer ifrån.. Sen finns det dimensioner och andra intelligenser i andra dimensioner som vi kan kontakta med vårat undermedvetna.. Jag kan bara tolka det som att våran guide sitter i det undermedvetna, överintelligenta människor har haft en kontakt med en högre dimension av sig själv där alla svaren redan finns på vad allt är i den här världen..

Vi är en del av gud men samtidigt en gud själva.. Och det är vad vetenskapen nu bevisar.. vi är gudar som glömt bort vårat potential och till åmed hostrian.. Vi iär ett husdjur som har ägare som inte berättat vad vi är..
tänkte gå lite bort från ämnet och gå in på när du skrev jag var uppgiven då jag antadligen var ateist.

Du ser det som att vi måste ha något högre makt för helt enkel flesta människor inte har denna potencialen.

Jag anser jag inte behöver något högre kraft för jag redan har denna potencialen om jag arbetar för detta. Och om nu Gud finns gör denna ett rätt dåligt jobb i att hjälpa mig och kanske även dig att förstå, men nu är det du som tror på en Gud och inte jag.

Du verkar anse att Gud verkar finnas då människor inte kan hantera sig själva tillräkligt bra. Men om nu Gud finns varför hanterar människor inte sig själva tillräkligt bra. Mer om denna saken här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LksVbHxLRvY
Citera
2012-12-02, 10:56
Medlem
MeanMEs avatar
@Troll0lz

Jag kan ärligt säga att jag har aldrig syndat sedan jag var 20.
Jag valde då att gå ur kyrkan då jag saknade tro.
I den begreppsvärld jag gick in i då, saknar synd en entitet.

Kristna kan hävda jag syndar men jag kan aldrig göra det.
För mig finns endast ett moralsystem som jag kan följa eller bryta mot.
Det är mina etiska värderingar och min förmåga att svara upp mot dessa som jag kan bedömmas mot.
Av andra ateister då, för kristna är jag ju för evigt förtappad.
Men synden som riktsnöre och begrepp upphör att ha en relevans för mig.

Så enligt mig klarar människor utmärkt av att leva ett liv utan synd.
Man kan dock fundera över en persons moral.
Men det är en liten avstickare, dock tänkvärd.

On Topic:
Jag skulle vara likväl försiktig att hävda att alla människor syndar.
Min morfar tex, en av de finaste människor jag har haft privilegiet att känna är nog en människa jag skulle kunna tänka var en människa som var utan synd i sitt leverne. Aldrig hört honom säga ett ont ord om någon, aldrig sett han vred. Fanns alltid där att hjälpa andra. Han gjorde aldrig något ont. Så med mindre än att man kan läsa en människas tankar kan man bara inte hävda rakt av att alla människor syndar. Om man gör det ändå, då tar man inte bara saker för givna utan sätter sig även till doms.

Detta är inget jag bara hävdar för att på något sätt vinna debatten för det saknar betydelse för mig utan för att påvisa att det finns faktiskt människor som är så fina medmänniskor bland oss. Man kan bara inte avfärda dem generellt som syndare som alla andra, med mindre än att man vet vad de tänker. Det är min poäng.

Och ser man Jesu ord mot bakgrund av dessa människor så tror jag meningen med Jesu ord kan ha varit att man faktiskt kunde gå och inte synda mer. En annan tolkning som kan vara lika relevant kan vara att Jesus menade att kvinnan skulle gå och inte bedriva äktenskapsbrott mer, väl medveten om att hon skulle falla för andra synder som alla andra människor.

Personligen anser jag båda tolkningarna som lika valida, det är svårt, mycket svårt skulle jag vilja hävda, att den ena tolkningen skulle ha mer tyngd än den andra.

Sedan tycker jag du springer lite fort förbi en del centrala punkter i den katolska tolkningen.
I Luk 1:28, där ängeln kallar henne "full av nåd". Hur tolkar du det stycket ?
Jag tycker det är ett väldigt centralt stycke i bibeln faktiskt.

Jag har mycket svårt att se en annan tolkning än att människor enligt bibeln faktiskt KAN födas rena och fria från synd om det är Guds vilja. För just som citatet ger är det ju nåden som är den egenskap som står i skarpast kontrast mot Satans högmod.

Sedan ger ju nästa stycke inte dig stöd om Marias ställning som Jesus like då det ger:
Citat:
Trots att Maria var full av nåd vid början av sitt liv, skulle hon ändå växa, dvs hennes kapacitet för nåd skulle öka. (Genom sin tro på Jesus)
Tycker det går på tok för fort för dig här.

Nej jag tycker inte du får riktigt ihop ditt resonemang om en generell synd och ditt snabba avfärdande av Maria faktiskt. Tycker den argumentation jag gett står sig väl mot din tolkning imho. Som minst borde den ge att den inte är fel och minst lika valid som den du gett hittills.
Trots att jag är en avfälling
Citera
2012-12-02, 11:05
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Eftersom jag inte kan se KKPs filmiska propaganda, förstår jag på ditt återgivande av den, att Dolores med buddhistiska argument har bevisat 'gud' vetenskapligt.

Fick jag det rätt?
skulle inte se det som propaganda, men är standard buddism ala Dolores. Och buddismens tankesätt är faktiskt den jag skulle hållt med om jag tyckte den var sann. Ingen nytt från hennes håll. Har fortfarande ingen aning hur detta bevisat 'gud' vetenskapligt. Speciellt när det handlar om buddismen som inte har en, men KungPungPat har en definiton av Gud som är alltså ingen Gud tror jag nu.
Citera
2012-12-02, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Trolloz är manipulerad av religioner, japp..

Varemot din blinda tro på Dolores är rationell och noga granskat.

Citat:
Personligt ansvar? att ignorera att människor arbetar för evigt för saker om tillverkats gratis av naturen och teknologier menar du??

Vilka saker är det som "tillverkas gratis" av teknologin? (Här syftar jag båda på basis-forskning och produktions-processen).

Citat:
Klart det är belastande när folk inte inser att dom är trälar tills vi kommit överens om att ingen ska kunna ta val över nån annan människa..

Förutom Dolores för en del individer, bibeln för andra.

Pastafarianismen undantaget, den är anarkistisk eller libertariansk i sin icke-dogmatik.

Citat:
Ja helt klart, religion är manipulering.. Vi har alla en kontakt med nått högre i vårat tredje öga mitt i hjärnan. Där våran magkänsla sitter och den ska guida er till att känna i magen när ni avgör vad som är sannt och inte..

Eftersom jag har ett öppnat tredja öga, och inte får dom resultat du påstår som resultat, kan jag konkludera, att du har blivit manipulerat till att tro något om det tredja öga, som inte finns där.

Citat:
Men jag tror fortfarande gud är själva vibrationerna i all materia för klart allt måste komma ifrån nånting det är inget snack om saken, att allt måste vara en del av den eller det som skapat universum..

Så när kommer din förklaring om IDs kosmogoniska del?

Citat:
Men sen är det såklart intressant med tredje ögat och forska i om tredje ögat är ansvarig för intelligensen och kanske tillåmed är vårat minne..

Mitt minne och min intelligens var samma före som efter mitt tredja-öga öppnande.

Citat:
Jag menar dom överintelligenta människorna had ekontakt med ett massivt medvetande som gjorde att dom visste allt om den här världen.. Och nu har Dolores lärt sig hur man kontaktar det medvetandet i dom högsta dimensionerna av varje människa.. genom hypnos...

Jag kan göra samma som Dolores, utan hypnos.

Citat:
Ja tro vad ni vill men att veta om sanningen är fruktansvärt skönt för då kan man leva livet utan rädsla, vilket kanske är vad vi människor alltid behövt.. förstå att livet går vidare för evigt precis som att vi haft tidigare liv som går att bevisa..

Det är inte alla som är så belastade av rädsla som du. Föjlaktligen behövar vi inte Dolores m.m.
Senast redigerad av Bogomil 2012-12-02 kl. 11:24.
Citera
2012-12-02, 11:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
skulle inte se det som propaganda, men är standard buddism ala Dolores. Och buddismens tankesätt är faktiskt den jag skulle hållt med om jag tyckte den var sann. Ingen nytt från hennes håll. Har fortfarande ingen aning hur detta bevisat 'gud' vetenskapligt. Speciellt när det handlar om buddismen som inte har en, men KungPungPat har en definiton av Gud som är alltså ingen Gud tror jag nu.

Tackar. Alltså standard new-age semantiken:

"Det finns ett förenande princip, som vi likagärna kan kalla för 'gud' oavsett den påföljande semantiska röran".
Citera
2012-12-02, 11:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tackar. Alltså standard new-age semantiken:

"Det finns ett förenande princip, som vi likagärna kan kalla för 'gud' oavsett den påföljande semantiska röran".

Du glömde:
Det är mest logiskt så, för jag tycker det är rätt.
Citera
2012-12-02, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du glömde: Det är mest logiskt så, för jag tycker det är rätt.

Tackar. Jag kanske ÄR på väg att bli lite senil, när jag kunne glömma kärnpunkten i KKPs "det är bara så"-'argumentation'.
Citera
2012-12-02, 11:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tackar. Jag kanske ÄR på väg att bli lite senil, när jag kunne glömma kärnpunkten i KKPs "det är bara så"-'argumentation'.

Det tror jag inte för ett ögonblick du riskerar att bli.
Citera
2012-12-02, 12:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
tänkte gå lite bort från ämnet och gå in på när du skrev jag var uppgiven då jag antadligen var ateist.

Du ser det som att vi måste ha något högre makt för helt enkel flesta människor inte har denna potencialen.

Jag anser jag inte behöver något högre kraft för jag redan har denna potencialen om jag arbetar för detta. Och om nu Gud finns gör denna ett rätt dåligt jobb i att hjälpa mig och kanske även dig att förstå, men nu är det du som tror på en Gud och inte jag.

Du verkar anse att Gud verkar finnas då människor inte kan hantera sig själva tillräkligt bra. Men om nu Gud finns varför hanterar människor inte sig själva tillräkligt bra. Mer om denna saken här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LksVbHxLRvY

Nej jag ser det inte som att vi behöver nån för vi har vårat undermedvetna som guidat oss i många år till vad som är rätt och fel.. Vi känner vad som är rätt och fel..
Du får ursäkta om jag klev på en tå när jag skrev att du verkar uppgiven eller vad jag skrev.
Vi måste lära oss att förlåta och säppa på det och förstå att vi mår bättre av det, inte grubbla på skitsaker för det skapar sjukdommar fysiskt..

Klart vi har potentialen men jag tror du vill ignorera att du har en portal inom dig som kan visa dig dina tidigare liv och vad du gjort sen universum startade lager för lager i ditt undermedvetna som ett biblotek, finns hela din själs existens..

Och jag börjar undra om minnet kanske är som utrymme i ett stort kunskapsbiblotek i högre dimensioner av oss själva.. För vem bestämmer egentligen vilka minnen som stannar och inte.. jag tror alltif att det varit intresset som styr om man lär sig eller inte och därför ska man lyssna på magkänslan..

Men tänk er om erat minne är just det, lånat utrymme i en massiv kunskapsmedvetande som vi alla är en del av.. Inte gud utan bara oss själva men i högre dimensioner med mer vishet och kunksap, mer utrymme för minnen..

Jag vill veta allt om det undermedvetna och när jag ser pypnos så ser jag vårat undermedvetna tror jag..

Såg en hypnotiserad människa försöka ta upp pengarsedlar på marken och man kunde se att det inte är mänskliga röresler utan det är nån sorts autopilot som styr kroppen..

Tänk er om alteter ochkså har en konatkt med den högre dimensionen av sig själv för att kunna presssa sina muskler och leder till max.. för ibland undrar man ju hur det är möjligt det elitidrottare gör..

Men vi existerar väl så det betyder väl att vi kommer från ånting, och att säga att det är nånting ointellgent vi kommer ifrån tiillsamans med allt liv på planeten, det är idioti.. Klart intelligens finns nånstans i det naturliga systemet och vi måste respektera alla individer för att inte vara problemet på jordenn..

Och nånting gjorde viisssa människor fruktansvärt intelligenta utan att dom ens behövde tänka så visste dom svaren på problem.. bevisat gång på gång igen genom historien, genier som kan saker utan att veta om varför..
Kram
Senast redigerad av KungPungPat 2012-12-02 kl. 12:22.
Citera
2012-12-02, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och jag börjar undra om minnet kanske är som utrymme i ett stort kunskapsbiblotek i högre dimensioner av oss själva.. För vem bestämmer egentligen vilka minnen som stannar och inte..

Dolores vet säkert.

Citat:
Men vi existerar väl så det betyder väl att vi kommer från ånting, och att säga att det är nånting ointellgent vi kommer ifrån tiillsamans med allt liv på planeten, det är idioti..

Och det är precis här vi behövar DIN förklaring till DINA ID-postulat, som tv också verkar tämligen:

Citat:
det är idioti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in