2012-04-12, 21:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Som guttergod sa. Återkom när du förstår hur vetenskap fungerar, då vet du också vilka bevis en ateist kräver.

GUD är ANDLIG och bevisas med ANDLIGA METODER !!!

Gud står de facto utanför vetenskapens kompetensområde, beroende på att Gud är andlig och evig och inte är bunden av tid och materia som vi är. Gud har skapat en värld som är tillgänglig för den vetenskapliga metoden, men själv är Han bortom den, transcendentalt belägen. Detta är ingen svaghet för skapelsetron, men väl en begränsning för vetenskapen.

Gud kan man inte känna genom materiell vetenskap. Vetenskapen arbetar med att samla in data genom observationer och experiment, och utifrån dessa dra logiska slutsatser och bygga modeller. Gud har skapat den värld som går att beskriva med vetenskap, men är inte själv beskrivbar på detta sätt. Han kan inte fångas in av vare sig mikroskop eller teleskop, eftersom Han består av andlig energi, och därför är materiella instrument värdelösa i jakten på att detektera Gud!

Gud ingår alltså inte i den materiella vetenskapens kompetensområde, som ju endast sysslar med den materiella delen av verkligheten!

Man kan inte sätta Gud under mikroskop eller se Honom i teleskop, eftersom dessa materiella instrument bara klarar av att detektera det rent materiella, och Gud är ju som bekant inte materiell, utan alltigenom andlig!

Vetenskapen är en metod, formulerad av människan, för att studera den fysiska verkligheten så objektivt som det bara är möjligt. Det finns ingenting som säger (mer än möjligen människans högmod) att det inte kan finnas något utanför den fysiska verkligheten.

Om den absoluta sanningen är att skapelseprocessen helt eller delvis drivits av utomvärldsliga orsaker, är detta sant oberoende av om vetenskapen kan studera detta eller ej. Den andliga absoluta verkligheten låter sig inte begränsas av mänskliga filosofier eller metoder.

Det är ett grundläggande tankefel som ateister gör, att tro att ”Gud behövs inte” om man upptäcker hur naturen fungerar, ungefär som att en konstnär inte skulle finnas om man upptäckte hur hans tavlor var uppbyggda.

Ateister ropar ständigt efter bevis på Gud, men när man ber dem att redogöra för på vilket sätt man ska presentera Gud för dem, vad de skulle godta som bevis, blir de helt mållösa, eftersom de fattar att vadhelst man skulle visa upp för dem, så kan vilken pseudoskeptiker som helst opponera sig och utbrista "Det där kan vara fejkat, det där kan vara något annan än från Gud", osv.

MATERIELLA FENOMEN kan endast BEVISAS med MATERIELLA METODER!

ANDLIGA FENOMEN kan endast BEVISAS med ANDLIGA METODER!

Guds existens finns att finna i den andliga dimensionen, vilket innebär att ateistens patetiska försök att finna Honom med fysiska hjälpmedel för alltid kommer att misslyckas.

Den alltigenom barmhärtige Högste Herren finns i allas hjärtan. Att se eller uppleva Honom där är dock endast möjligt när ens hjärta är renat, hjärttvättat.

I den här relativa materiella världen är allting relativt, men när man erhåller och når insikt i absolut kunskap, hur ande fungerar, så kommer man lätt börja fatta vad andlighet är för något och få bevis och uppenbarelser för sig själv, inifrån från Herren som finns i ens hjärta och utifrån från heliga personer och heliga uppenbarelseskrifter!

Men för det krävs ett ödmjukt och uppriktigt sinnelag, först då uppenbaras bevisen för en, som alltså inte kan erhållas med hjälp av måttband eller kikare!

SKILLNADEN MELLAN ANDLIGA och FYSISKA BEVIS:

En andlig vetenskap måste naturligtvis kunna underbyggas med hjälp av bevis, men dessa kan inte vara av samma slag som de bevis, som den fysiska vetenskapen använder sig av. Det som för de fysiska sinnena är osynligt, går givetvis inte att bevisa genom mått- och viktdata, men detta betyder absolut inte, att det inte existerar en värld utanför de fysiska sinnenas räckvidd.
Det verkliga problemet är inte avsaknaden av bevis i den andliga vetenskapen utan människornas vitt skilda förutsättningar för att kunna förstå dessa bevis.

En människa som inte har utvecklat sin andlighet är blind för den andliga verkligheten, som är själva grunden för denna temporära materiella "verklighet". En andlig analfabet, en andligt blind och obildad person, klarar inte av att läsa av de andliga sambanden som allt materiellt har och tror helt enkelt pga sin andliga ignorans att det inte finns något utöver det materiella.

Överens?
.
Citera
2012-04-12, 21:30
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
GUD OBSERVERAS SUBJEKTIVT, PÅ DET ANDLIGA PLANET!
Tänk om ens subjektiva inre säger att Gud inte finns då?
Citera
2012-04-12, 21:32
Medlem
Citat:
GUD OBSERVERAS SUBJEKTIVT, PÅ DET ANDLIGA PLANET!

Men om Gud är subjektiv kommer ingen någonsin att uppleva samma Gud som någon annan, och då är vi faktiskt ganska överens om att "Han" finns. Det är dock redundant att kalla det för min "Gud", eftersom det är betydligt enklare att fortsätta kalla det för mitt "jag" och jag tror helt klart på mitt subjektiva jag. Till skillnad från dig är jag dock väl medveten om att mitt subjektiva jag inte är en objektiv Gud.
Citera
2012-04-12, 21:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Det finns mycket jag skulle godta. Att troende blev allvarligt sjuka betydligt mer sällan, att böner om tillfrisknande kunde styrkas ha effekt. Att i alla fall en person i världen någonsin kunnat bevisas ha tillfrisknat från Downs Syndrom eller en avsluten ryggmärg.
Att jorden visar sig vara centrumet i universum som allt roterar runt skulle också göra mig religiös.
Eller att människan visar sig inte ha evolverat.

Om någon kan visa något av detta på ett sätt som klarar en vetenskaplig granskning så kan jag inget annat göra än att börja tro på gud.
Att någon promenerar en vända på Mälaren i sandaler eller lånar en Big Mac o CO och gör om det till 500 stycken skulle också få mig att omvändas.

Du säger att du tror att Människan har "evolverat"?

FRÅN VAD?

Med tanke på att Människan funnits på jorden klart längre än både apdjuren och dinosaurierna, FRÅN VAD menar du dig att Mannen och Kvinnan skulle ha "evolverat" ifrån?

Jorden har de facto vetenskapligt bevisats vara i centrum av vårt planetsystem:

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/06/solen-snurrar-runt-jorden-geocentrismen-ar-nu-vetenskapligt-bevisad-religionerna-hade-ratt

Däremot har man ALDRIG lyckats med vetenskapliga experiment bevisa att det är jorden som snurrar runt solen, myten som Copernicus fabricerade...

Studier visar de facto att religiösa i genomsnitt mår bättre och lever längre än ateister:

http://www.webmd.com/balance/features/spirituality-may-help-people-live-longer
.
Citera
2012-04-12, 21:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Tänk om ens subjektiva inre säger att Gud inte finns då?

Omöjligt, eftersom anden är i ständig kontakt med Överanden/Paramatma, bara det att när vi är materiellt täckta, så uppfattar vi inte kontakten...
Citera
2012-04-12, 21:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Men om Gud är subjektiv kommer ingen någonsin att uppleva samma Gud som någon annan, och då är vi faktiskt ganska överens om att "Han" finns. Det är dock redundant att kalla det för min "Gud", eftersom det är betydligt enklare att fortsätta kalla det för mitt "jag" och jag tror helt klart på mitt subjektiva jag. Till skillnad från dig är jag dock väl medveten om att mitt subjektiva jag inte är en objektiv Gud.

Vi upplever alla samma Gud, bara att det är fråga om olika skepnader och aspekter av Honom!

Gud är oändligt mångfasetterad!

Precis som alla vi minigudar är subjekt, så är även vår Källa, Gud, ett subjekt, det Högsta Allsmäktiga Subjektet!!
.
Citera
2012-04-12, 21:50
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Omöjligt, eftersom anden är i ständig kontakt med Överanden/Paramatma, bara det att när vi är materiellt täckta, så uppfattar vi inte kontakten...
Men om mitt inre säger att så inte är fallet, att "Överanden" inte finns?
Du sa ju själv att det är subjektivt.

Dessutom, om vi inte uppfattar kontakten, hur vet man då att den ens finns där?

Citat:
Studier visar de facto att religiösa i genomsnitt mår bättre och lever längre än ateister
Man kan vara 'spirituell' utan att vara religiös.
Citera
2012-04-12, 21:55
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Du säger att du tror att Människan har "evolverat"?

FRÅN VAD?

Med tanke på att Människan funnits på jorden klart längre än både apdjuren och dinosaurierna, FRÅN VAD menar du dig att Mannen och Kvinnan skulle ha "evolverat" ifrån?

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/06/solen-snurrar-runt-jorden-geocentrismen-ar-nu-vetenskapligt-bevisad-religionerna-hade-ratt

Däremot har man ALDRIG lyckats med vetenskapliga experiment bevisa att det är jorden som snurrar runt solen, myten som Copernicus fabricerade...

Studier visar de facto att religiösa i genomsnitt mår bättre och lever längre än ateister:

http://www.webmd.com/balance/features/spirituality-may-help-people-live-longer
.

Precis såna grejer godtar jag som bas för att bli religiös. Ja förutsättningar att de bevisas då. Allt om evolution och jordens rörelse runt sin stjärna har vi redan bevis som motsäger din ståndpunkt för och det har jag redan redogjort för i andra trådar. Precis som du upprepar dina fantasier som ingen seriös forskare fått igenom en peer review. Men när det lyckas av någon en enda gång så ska jag sjunga med dig varje dag resten av mitt liv.
Allt du behöver göra är att producera ett bevis för att dinosaurier levde samtidigt som människan eller att någon stjärna är bunden i sin rotation runt jorden. Ett bevis som är möjligt att föra i bevis på sådant sätt att forskarkollektivet inte grusar sönder det efter publicering.
Till dess kan du sluta länkar till din egen blogg och källor som inte håller för ingen bryr sig om information som inte är fakta. Lägg ner till du har något att komma med. Då lovar jag att alla kommer att lyssna.
Citera
2012-04-13, 12:51
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Om jorden inte roterar och allt annat roterar kring jorden, så kan du ju utan problem förklara följande observation:

Den närmsta stjärnan från jorden kallas Proxima Centauri och befinner sig på 4,2 ljusårs avstånd. Om den ska kretsa runt jorden en gång/dygn så måste den färdas 8,4 x pi ljusår varje dag vilket innebär att dess hastighet blir ungefär 9600 gånger ljusets hastiget. Motsvarande hastighet för Andromedagalaxen skulle bli ungefär 5,7 miljarder gånger ljusets hastighet. Eftersom du gillar att involvera Einstein så kan du ju förklara hur det hänger ihop med hans relativitetsteori.

2. Och du som skriver att centrifugalkraften skulle slunga oss ut i rymden om jorden roterade kan ju förklara följande:

Din egen sida
http://creationwiki.org/File:Earthspeeds.gif
säger att rotationshastigheten vid ekvatorn skulle vara 1037 mph, = 1668 km/h = 465 m/s

Centrifugalkraften blir då, om jag kommer ihåg fysiken från skolan rätt, massan x hastigheten i kvadrat delat på avståndet till jordens mittpunkt. I mitt fall 75 kilo x 465 m/s x 465 m/s / 6 371 000 m = 2,54 Newton
Att jämföra kraften i andra riktningen, gravitationen, som skulle bli 75 x 9,82 = 736,5 Newton

Hur förklarar lilla gubben detta?
Citera
2012-04-13, 15:19
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur förklarar lilla gubben detta?

Tio mot ett på att förklaringen innehåller en länk till hans egen blog, en religiös låtsasforskare eller en riktig forskare vars arbete falsifierats. Hell, jag ger 100 mot 1.
Citera
2012-04-13, 16:05
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
GUD är ANDLIG och bevisas med ANDLIGA METODER !!!

.

Skitsnack. Du säger att gud skapat allt. Alltså kan gud påverka fysisk materia. Dåså, jag erbjuder gud en chans att bevisa sin existens genom att skapa en rosa enhörning i rummet bredvid mig....

...
...
...

Nehe.
Citera
2012-04-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Skitsnack. Du säger att gud skapat allt. Alltså kan gud påverka fysisk materia. Dåså, jag erbjuder gud en chans att bevisa sin existens genom att skapa en rosa enhörning i rummet bredvid mig....

...
...
...

Nehe.

Aldrig fallet dig i tanken att Gud inte behöver hävda sin existens för någon ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in