2013-01-12, 04:34
Medlem
"Ingenting"? Nu är du helt ute och cyklar. Ingen i hela världen kan beskriva "ingenting", för det finns inget att ge beskrivning om. Vi kan inte föreställa oss "ingenting". Nästan som att fråga hur det kändes när du inte existerade.
Universum och jorden måste ha skappats av någon form av materia. Så simpelt är det. Det är bara dom som inte kan acceptera det som letar efter mer "avancerade"/fantasifulla svar.
(Fast det är min åsikt och jag tycker hur fan jag vill).
Citera
2013-01-12, 04:39
Medlem
nanoballes avatar
Personligen tror jag inte på "Gud" och jag tror verkligen inte på att "någonting så komplext som mänskliga livet måste ha en härskare" som kväver vår lydnad för att inte skapa förintelse, snarare tvärt om, snarare tvärt om. Hur kan en en levande orkanism skapa allt det som finns i vårt universum utan några eftertankar eller krav alls?

(påverkad post) Ber om ursäkt i förhand

EDIT: Läste om tråden: Frågor som denna är omöjliga att svara på som människa.
Senast redigerad av nanoballe 2013-01-12 kl. 04:45.
Citera
2013-01-12, 05:16
Medlem
asdyaos avatar
Så om vi döper om big bang till gud som då skulle betyda oskapad så skulle big bang vara sant och om vi sedan kallar gud i bibeln för tommy istället så skulle den gud du tror är sann alltså inte vara sann, har jag förstått dig rätt?

TS du är fan helt jävla borta, man tänker inte logiskt när man väljer att tänka att man inte är smart nog att förstå och därefter dra slutsatsen att en gud måste finnas. (den där meningen blev lite luddig kanske).

Gråta av att kolla på solen? Vad har det med något att göra, vem har sagt att gud är ljusare än en stjärna? Det är ju som att säga att du inte kan skalla en kniv utan att börja gråta, TÄNK då hur mäktig gud måste vara, ja fy fan honom vill du inte skalla, än mindre stoppa snoppen i för då delas den på mitten.

Förresten är universum inte så perfekt som du vill tro, fråga vilken astronom/astrofysiker som helst eller bara en vanlig svensson med lite intresse för rymden.
Citera
2013-01-12, 06:02
Medlem
Sam9104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Förmodligen har många svarat på frågan, jag orkar inte läsa igenom allting.

Det behöver inte nödvändigtvis vara att någonting skapades av ingenting; det är en teori och det finns en mängd andra teorier; vissa som har mer bevis än andra. Skillnaden mellan vetenskapliga teorier på hur universum kom till och religiösa teorier är att den ena är dogmatiskt medan vetenskapen undersöker alla. Det finns en mängd olika möjligheter som universum kan ha skapats och en teori är nödvändigtvis inte bättre än den andra. Exempelvis så finns det teorier om multiversum dvs. att vårt universum har skapats från ett annat universum. En annan teori är att universum på något sätt oscillerar mellan att expandera och sugas ihop och det har det gjort förevigt.

Dessa teorier är möjliga förklaring till universums uppståndelse och visar att man inte alls behöver någonting som skapar Vårt universum och inte heller acceptera din tes att antingen Gud eller ''någonting från ingenting''. Poängen är att det finns en rad olika teorier och det bästa är att förhålla sig agnostisk till dem alla (möjligtvis mer till vissa än andra) tills man kan vederlägga eller framlägga vetenskaplig stöd för de ena eller andra.
Senast redigerad av Sam9104 2013-01-12 kl. 06:06.
Citera
2013-01-12, 06:09
Medlem
Sam9104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Så om vi döper om big bang till gud som då skulle betyda oskapad så skulle big bang vara sant och om vi sedan kallar gud i bibeln för tommy istället så skulle den gud du tror är sann alltså inte vara sann, har jag förstått dig rätt?

Vad är det som menas här? :/ Då skulle man givetvis säga att det är Tommy som skapade universum och inte Gud. Vad är poängen?
Citera
2013-01-12, 06:12
Medlem
Kampcats avatar
Ok. jag idiotförklarar härmed alla – för och emot – i denna tråd.

1. Gud finns inte. Man får vara bra dum för att påstå detta.
2. De som lägger energi på att argumentera här är idioter.
Citera
2013-01-12, 06:17
Medlem
snorgerss avatar
Citat:
THE BIG BANG

He is the Originator of the heavens and the earth.
(Qur'an 6:101)

"And it is We who have constructed the heaven with might,
and verily, it is We who are steadily expanding it."
(Qur'an 51:47)

“And in cattle (too) ye have an instructive example:
from within their bodies We produce (milk)
for you to drink; there are, in them,
(besides), numerous (other) benefits for you;
and of their (meat) ye eat.”
(Qur’an 23:21)

Varför citerar du koranen på engelska? Svenska hade väl varit mer naturligt?
Citera
2013-01-12, 06:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Vem säger att jag kom fram av ingenting? Vem har sagt att innan big bang så existerade ingenting? Vad orsakade då big bang?

Däremot då universum verkar utvidgas från en punkt så kan man anta att något smällde i mitten som orsakat denna rörelse.

Ingen är stensäker på någonting. Tror du det är fakta du läser i böckerna? Det är kvalificerade gissningar då vi inte kan veta säkert. Allt eftersom vi upptäcker mer kommer faktaböckerna att uppdateras.

En dag sade man att världen var platt. Sen upptäckte vi att den var rund så då lärde vi ut det istället.
Citera
2013-01-12, 06:33
Medlem
Andre-Hs avatar
Även om man accepterar dina argument (vilket jag inte gör) är det inget som bevisar gud..
Det är på sin höjd "bevis" för deism.
Citera
2013-01-12, 06:33
Medlem
Kampcats avatar
Men nu får ni lägga av! Hade någon här på allvar argumenterat emot någon som trodde på Tomten? Självklart inte – vuxna människor som tror på Tomten är man snäll emot.
Citera
2013-01-12, 06:37
Medlem
Risekillers avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

jag är kristen jag tro på Gud men svaret är fortfarande nej Gud skapade inte det här.
och allt är inte i sin perfekta ordning. under big bang så lyckades några protoner och elektroner krocka antar jag och skapa big bang om universum hade varit perfekt så hade vi inte levt idag.

inget är perfekt tack vare det finns du och jag idag
Citera
2013-01-12, 06:44
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampcat
Ok. jag idiotförklarar härmed alla – för och emot – i denna tråd.

1. Gud finns inte. Man får vara bra dum för att påstå detta.
2. De som lägger energi på att argumentera här är idioter.

Haha de var helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in