2012-04-02, 23:21
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag förväntade mig verkligen inte att vi skulle vara överrens om att ditt val av religion är godtyckligt...

Nej, jag förstår det. Glad att jag har kunnat ändra några åsikter hos dig.
Citera
2012-04-02, 23:39
Medlem
Luciditys avatar
Inte läst tråden alls men jag kan tänka mig att den går som sådana här debatter brukar göra. Dvs folk pratar om om gud finns eller inte utan att ha en gemensam uppfattning av det här som kallas "gud" faktiskt är för nåt. Innan man kan prata om något måste man komma överens vad det är man pratar om. Alla har olika uppfattningar om gud och ofta känner jag att två personer som argumenterar mot varandra om detta pratar om helt olika saker.
Finns gud? Börja med att komma överens om vad gud är för något.

Kände bara för att hoppa in och skriva detta.
Citera
2012-04-03, 08:31
Medlem
Allting som existerar är energi - Vetenskap
Guds rike finns inom dig - Bibeln

->Du är gud
Citera
2012-04-03, 11:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Ohlala, från att ha varit "en outbildad idiot" till en förnuftig person? Vilken framgång för min del. .

Det ska nog bli folk av dig med ska du se. *flyr*
Citera
2012-04-03, 11:18
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det ska nog bli folk av dig med ska du se. *flyr*

*Drar i håret*
Citera
2012-04-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Inte läst tråden alls men jag kan tänka mig att den går som sådana här debatter brukar göra. Dvs folk pratar om om gud finns eller inte utan att ha en gemensam uppfattning av det här som kallas "gud" faktiskt är för nåt. Innan man kan prata om något måste man komma överens vad det är man pratar om. Alla har olika uppfattningar om gud och ofta känner jag att två personer som argumenterar mot varandra om detta pratar om helt olika saker.
Finns gud? Börja med att komma överens om vad gud är för något.

Kände bara för att hoppa in och skriva detta.

Jo men det är just pga alla dessa olika gudsuppfattningar och religiösa tolkningar som gud tillslut blir ett så otroligt motsägelsefullt och meningslöst koncept. En distinkt och tydlig gud hade aldrig behövt ifrågesättas överhuvudtaget. Man kan enkelt konstatera att alla gudar som olika människor har trott på genom historien omöjligt kan existera pga att dom helt enkelt motsäger varandra. Så en jävla massa gudar kan alltså inte finnas. Men frågan är då vad som skiljer en gud som inte finns mot en gud som finns? Borde inte en sån gud gå att peka ut?

När religiösa försöker peka på och förklara sin gud blir han tillslut så luddig och konstig att nya frågor väcks redan innan gamla frågor har lyckats blivit förklarade. Kristna säger att dom har rätt, muslimer säger att dom har rätt, men ingen av dom kan bevisa hur. Allt handlar om blind tro. Min poäng är alltså att om en allsmäktig och interaktiv gud nu hade funnits så borde han inte ha några större problem med att överrösta alla andra falska, icke-existerande gudar. En gud som finns borde kort sagt sticka ut ur mängden av gudar som inte finns.
Senast redigerad av SeinundZeit 2012-04-04 kl. 17:49.
Citera
2012-04-04, 17:53
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
När religiösa försöker peka på och förklara sin gud blir han tillslut så luddig och konstig att nya frågor väcks redan innan gamla frågor har lyckats blivit förklarade. Kristna säger att dom har rätt, muslimer säger att dom har rätt, men ingen av dom kan bevisa hur. Allt handlar om blind tro. Min poäng är alltså att om en allsmäktig och interaktiv gud nu hade funnits så borde han inte ha några större problem med att överrösta alla andra falska, icke-existerande gudar. En gud som finns borde kort sagt sticka ut ur mängden av gudar som inte finns.

Därför borde främst dessa grupper som skriker högst hålla mun och inte slå sig för bröstet så jäkla mycket när dom inte kan bevisa ett skit.
Citera
2012-04-04, 18:00
Medlem
Citat:
Därför borde främst dessa grupper som skriker högst hålla mun och inte slå sig för bröstet så jäkla mycket när dom inte kan bevisa ett skit.

Ja men det är väl som man brukar säga; tomma tunnor skramlar mest
Citera
2012-04-04, 18:04
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
Ja men det är väl som man brukar säga; tomma tunnor skramlar mest

För första gången sen jag blev medlem har jag inget att tillägga till ett inlägg. Så sant så.

Finns ett annat ordspråk som lyder. "En bördig träd darrar inte."
Citera
2012-04-04, 18:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
För första gången sen jag blev medlem har jag inget att tillägga till ett inlägg. Så sant så.

Finns ett annat ordspråk som lyder. "En bördig träd darrar inte."

Jag kan (fritt tolkat) tillägga vad Hitchens brukar säga om de missionerande monoteistiska religionerna:
"De vet att det finns en gud som vakar över dem. De vet att de kommer till paradiset när de dör. De borde vara glada. Varför är de inte glada? Varför kan de inte bara hålla sin tro för sig själva och vara nöjda med det? För att de inte kan vara glada på riktigt allvar innan DU tror på det också"
Citera
2012-04-04, 18:45
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag kan (fritt tolkat) tillägga vad Hitchens brukar säga om de missionerande monoteistiska religionerna:
"De vet att det finns en gud som vakar över dem. De vet att de kommer till paradiset när de dör. De borde vara glada. Varför är de inte glada? Varför kan de inte bara hålla sin tro för sig själva och vara nöjda med det? För att de inte kan vara glada på riktigt allvar innan DU tror på det också"

Ler, ja det är ju alltid tryggare att ha med en medbrottsling.

Jag har alltid sagt att religion handlar om inre frälsning och varför ska man då skylta med sin tro och försöka banka ind et i huvudet på andra? Har aldrig förstått det. Känner sån avsky gentemot missionering att det är på gränsen till att synda för min del men jag kan inte hjälpa det. När JV stoppar en sån där häfte framför näsan på mig så vill jag bara slå den i ansiktet på dom och säga "Är DU vaken?" och när kristna och muslimer håller på så får jag mordtankar. Det är bortom min kontroll.
Är man tillfredställd med sig själv och livet man har så skriker man inte så jävla mycket om hur underbart man har det.
Muslimer/Kristna: "Se på mig, bekräfta mig så jag kan vara säker på att jag har rätt". Kräks (Varför har FB ingen kräksmileys?)
Citera
2012-04-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ler, ja det är ju alltid tryggare att ha med en medbrottsling.

Jag har alltid sagt att religion handlar om inre frälsning och varför ska man då skylta med sin tro och försöka banka ind et i huvudet på andra? Har aldrig förstått det. Känner sån avsky gentemot missionering att det är på gränsen till att synda för min del men jag kan inte hjälpa det. När JV stoppar en sån där häfte framför näsan på mig så vill jag bara slå den i ansiktet på dom och säga "Är DU vaken?" och när kristna och muslimer håller på så får jag mordtankar. Det är bortom min kontroll.
Är man tillfredställd med sig själv och livet man har så skriker man inte så jävla mycket om hur underbart man har det.
Muslimer/Kristna: "Se på mig, bekräfta mig så jag kan vara säker på att jag har rätt". Kräks (Varför har FB ingen kräksmileys?)

Att missionera handlar om kärlek. Det är som när föräldrar får ett barn: man vill berätta för andra: ska man säga till föräldrar att de inte får dela sin glädje med andra? Att du får mordtankar betyder att det finns något hos dig som inte är bra. Jag antar att du tycker att mord är fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in