2013-01-12, 02:23
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Big bang kan ha skapats av big crunch och detta kan ha hållit på i evigheters evigheter.
Men det är ju dock fortfarande inget svar på vad som fanns innan detta.

Svaret big crunch teorin ger är i stort sett att universum alltid har funnits och går i cykler. Big crunch teorin har dock i stort sett avfärdats helt i o m att man relativt nyligen upptäckt att universums expansion inte saktar ned som man tidigare trott, utan att den faktiskt accelererar.

I övrigt så är det väl samma gamla trötta trams i denna tråden som förekommit ett oändligt antal gånger innan. Någon ignorant teist med noll utbildning och total avsaknad av förståelse för hur logik och vetenskap fungerar, tror att han/hon kommer med revolutionerande information. Jag skäms å dina vägnar TS.
Citera
2013-01-12, 02:28
Medlem
Det är varken logiskt eller sannolikt att en gud härjar, det har diskuterats här förr.

Vetenskapen kan inte förklara oss hur en evighet börjar eller slutar och jag tror mer på att allting alltid gått runt som ett ekorrhjul.

Skulle vi förstå skulle vi inte lyckats överleva för då skulle vi inte vara nyfikna eftersom vi redan vet mest så det är meningen att vi inte ska förstå för att vi just ska kunna ha ett sånt här liv.

Så fort någon stor global händelse händer o världen kollapsar är vi tillbaks till tiden med bara sand o sen stenåldern och sen denna tid osv osv, jag tror omstarten är nära nu.

Evigheten skapade sig själv och har inget slut, evigheten är den gud jag tror på.
Citera
2013-01-12, 02:29
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nu har inte jag läst ALLA inlägg men insåg redan på de 2-3 första sidorna att det enda ni "icke troende" lyckades komma med är klagomål och personliga påhopp av TS. DET är väldigt omoget och patetiskt om inget annat.

Jag håller med TS, jag är dock inte så jätteinsatt men har spekulerat och tänkt mycket just ang gud och religion och vetenskap.. till slut kom jag fram till att vetenskap är ett bra verktyg till en viss gräns. Så länge man kan bevisa vissa saker inom fysiken och astrologin så visst, fine, jag tror på den vetenskapliga modellen. Men det är inte så enkelt, TS frågeställning och argument däremot är enkel, kort och koncis. Bara en sådan sak som BBT, vem skapade det, vem, vad och varför skapades allt runt omkring oss?

En annan sak, bara en sån enkel grej som rymdens oändlighet. Att om man åker ut i rymden (teoretiskt) till dess "slut", vart hamnar man då? Vart är slutet? Hur ser det ut? Vad finns bakom slutet? Och slutet bakom slutet? Varför finns det ett slut på allt, eller finns det? Gud är oändlig, han går inte att förklara med vetenskap. Just därför finns Gud, för Gud är en förklaring till det för oss människor oklara! Hänger ni med??

Alltså kalla det vad du vill, vi har ju inte svaret på många frågor, men just allt omkring oss som existerar är Gud. Du som icketroende behöver inte se det som en religion om du resonerar som jag, det kan mycket väl vara en vetenskaplig infallsvinkel. Enligt Koranen så är Gud inte en människa eller en varelse, går inte att avbilda. Han finns i allt, natur, människan, själen, luften, rymden osv.

Så förblinda er inte på ordet religion och Gud, tänk er istället att det är endast ett namn på en teori på det som inte går att förklara rent vetenskapligt.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, det är sent och jag är inte så överdrivet skarp på att överföra mina tankar från hjärnan till en dator, det är lite svårt.

Jag antar att du förstår att du resonerar på precis samma sätt som man gjorde kring solen och månen för några tusen år sedan? Och för övrigt det mesta genom historien innan vetenskapen har kommit och slagit hål på det. Att gud flyttar på solen varje dag t.ex.

Du använder ett god-of-the-gaps argument, vilket är väldigt vanligt och fullständigt ologiskt. Att vi i dagens läge inte förstår en viss företeelse betyder inte att du automatiskt kan fylla det hålet med gud.
Citera
2013-01-12, 02:29
Medlem
Man kan aldrig bevisa att någonting som inte finns, inte existerar. En kristen kan tex inte bevisa att det inte finns ett flygande spagettimonster.
Citera
2013-01-12, 02:36
Medlem
GummiBasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Så förblinda er inte på ordet religion och Gud, tänk er istället att det är endast ett namn på en teori på det som inte går att förklara rent vetenskapligt.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, det är sent och jag är inte så överdrivet skarp på att överföra mina tankar från hjärnan till en dator, det är lite svårt.

Jag tror och hoppas att jag förstår men problemet kvarstår: det är någonting vi inte vet någonting om men varför tror ni som ni tror? Brist på bevis angående fenomen A bevisar inte fenomen B.

Jag kanske inte förstod ditt inlägg, får skylla på trötthet jag med.
Citera
2013-01-12, 02:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag kanske har skrivit till dig tidigare, då är termen "självorganiserande komplexitet" ganska användbar.

Och det är inte endast en semantisk konstruktion, det beskrivar faktisk något verkligt.
Det finns inget som är "själv"-organiserande. Det enda som finns är "organisation vi inte vet hur det uppstår".

Detta är den intellektuella oärlighet jag har påpekat så många gånger.
Vad som har skett här är att en falang (1800-tals filosofin som kallas positivism). har gett sig själva privilegiet att bestämma definitionen av vad som ska anses vara en "förklaring.
Det innebär att svaret blir en icke-förklaring.
– Titta, naturen är otroligt organiserad? Vad kan det bero på?
– Jo det beror på att den har organiserat sig.
Citera
2013-01-12, 02:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary%27s_room
Detta alltså?
Denna är bättre
http://en.wikipedia.org/wiki/Qualia
Citera
2013-01-12, 02:51
Medlem
Forgs avatar
Det du skriver är ren skitsnack. Klassiskt religiösa att vara så obildade när det kommer till vetenskap och vetenskaplig fakta.

Tiden fanns inte innan the big bang så hur skulle det då finnas tid för en skapare att existera? Och om det finns en gud, vem skapade i så fall guden? Om det är något du inte kan svara på eller är ingen skapade gud eftersom han alltid har funnits, varför kan du i så fall bara inte infinna dig i att skapelsen av universum inte går att svara på just nu och nöja dig med att tro att universum alltid har funnits?

Stephen hawking berättar och krossar dina tattiga teorier:
http://www.youtube.com/watch?v=kYEYQ-46tXA

Carl Sagan om gudar:
http://www.youtube.com/watch?v=4E-_DdX8Ke0

Tack för att du hjälper fler lämna religionen med din tråd.
Senast redigerad av Forg 2013-01-12 kl. 02:57.
Citera
2013-01-12, 02:54
Medlem
MrSlimeFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
http://www.islamguiden.com/Allah.shtml#.UPCW9JG9KK0

Så allt du är kapabel till är att klippa och klistra.... tragiskt.

Ja .. religiösa fritänkare är ju högst ovanligt. Denne skulle ju då inte följa sin religion - och det är ju farligt.

Denna tråd är ju bara skräp, f.ö.
Citera
2013-01-12, 02:57
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt.

tyvärr är din kunskap gällande kvantmekanik kraftigt bristfällig. Läs några av stephen hawkings böcker, tex a brief history of time & den senaste the grand design så förklarar han där hur universum uppstått ur ingenting och att ingenting föregick detta eftersom varesig tid eller rum fanns dessförinnan.
Citera
2013-01-12, 03:28
Bannlyst
Är det inte mer logiskt att ett universum skapades ur ingenting än att en gud gjorde det? Jag menar, universum är ju begripligt, men det är ju inte en gud?
Citera
2013-01-12, 04:27
Medlem
wtfuks avatar
Allt är ett

lita endast till dig själv och hoppas på dina medmänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in