2012-12-01, 22:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz

Jag besvarar inlägget i morgon.
Ska slappa med lite vänner nu, så världens teologiska problem får vänta för ikväll
Ha det.
Citera
2012-12-01, 22:12
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag besvarar inlägget i morgon.
Ska slappa med lite vänner nu, så världens teologiska problem får vänta för ikväll
Ha det.

Det gör du rätt i! Kan själv känna att det blir lite för mycket ibland
Ha det fint
Citera
2012-12-01, 22:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du ville ha "belägg" för mitt påstående om att vi alla är syndare och det fick du. Du bad inte om "bevis" för Bibeln.

Tråden handlar fortfarande om att bevisa 'gud', vilket jag givetvis centrerar omkring. Predikande, 'vittnande' eller bibel-citaterande från dig är helt irrelelvant, så länge det inte ledar till det bevis, som denna tråd engång rörde sig om, och förhoppningsvist kommer att röra sig om igen.

Men tyvärr har ni missisons-typer det med att ta varje chans ni kan och kapa en tråd och missbruka den för predikande. Så alltså, var vänlig att åter-anknyta till att bevisa 'gud'.
Citera
2012-12-01, 22:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du menar att synd inte är allmänt? Givetvis syndar vi alla!

Det är ett nonsens påstående helt utan validation. Och vad har det iövrigt att göra med att bevisa 'gud'?
Citera
2012-12-01, 23:22
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråden handlar fortfarande om att bevisa 'gud', vilket jag givetvis centrerar omkring. Predikande, 'vittnande' eller bibel-citaterande från dig är helt irrelelvant, så länge det inte ledar till det bevis, som denna tråd engång rörde sig om, och förhoppningsvist kommer att röra sig om igen.

Men tyvärr har ni missisons-typer det med att ta varje chans ni kan och kapa en tråd och missbruka den för predikande. Så alltså, var vänlig att åter-anknyta till att bevisa 'gud'.

Varför ställde du inte då en fråga från första början som handlade om trådens ämne?
Skyll dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ett nonsens påstående helt utan validation. Och vad har det iövrigt att göra med att bevisa 'gud'?

Jag utgår bara ifrån Bibeln.

Det har väl inget med Gud att göra, men återigen så viker du av från trådämnet genom att ställa frågan om synd från första början.
Citera
2012-12-01, 23:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Borde du inte först bevisa att bibeln är gudomlig innan du använder dess innehåll som bevisföring? Annars kan ju vem som helst skriva vad som helst på vad som helst om vad som helst och betrakta det som bevis....

Sedan måste du också bevisa att DIN tolkning av bibeln är den riktiga.

När du gjort detta så tror jag att vi alla härinne är idel öra för vad du har att säga.
Citera
2012-12-01, 23:27
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Borde du inte först bevisa att bibeln är gudomlig innan du använder dess innehåll som bevisföring? Annars kan ju vem som helst skriva vad som helst på vad som helst om vad som helst och betrakta det som bevis....

Sedan måste du också bevisa att DIN tolkning av bibeln är den riktiga.

När du gjort detta så tror jag att vi alla härinne är idel öra för vad du har att säga.

Bibeln behöver inte bevisas för den bevisar sig själv.

Dessutom så handlar det endast om tro och inte om vetenskap..
Citera
2012-12-01, 23:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Hur då?
Citera
2012-12-01, 23:42
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:

Cirklar cirklar cirklar cirklar cirklar cirklar cirklar....

Blir du inte yr av alla cirklar?
Citera
2012-12-01, 23:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför ställde du inte då en fråga från första början som handlade om trådens ämne?
Skyll dig själv.

Jag förmodade ..... uppenbarligen felaktigt .... att du hade tillräcklig intellektuell hederlighet till inte att glida ut i OT-predikande, och av ordet 'belägg' kunne förstå att jag syftade i en riktning som pekade mot trådämnet.

Att du nu försökar slingra dig undan genom att starta en definitions-dans omkring det är pinsamt. Det händer lätt att debatten blir ledd in på avväger, det är väl inget att skämmas för, men istället för att erkänna det börjar du nu att lägga rökridån.

Citat:

Din tro är din tro, men det har inget med 'bevis' att göra.

Citat:
Det har väl inget med Gud att göra, men återigen så viker du av från trådämnet genom att ställa frågan om synd från första början.

Vill du vänligen referera till vart jag själv har introducerat 'synd' som en del av min debatt (och inte bara relaterat till andra som har benyttat sig av begreppet). Jag minns det nämligen inte själv; seriöst ... mitt minne kan ha sviket mig om detta.
Senast redigerad av Bogomil 2012-12-01 kl. 23:50.
Citera
2012-12-01, 23:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Dessutom så handlar det endast om tro och inte om vetenskap..

'Trosbevis'.

Vad är det?

Har aldrig hört talas om det, även från dom mest semantik-akrobatiska teist-pådyvlare jag har kommunikerat med.
Citera
2012-12-02, 00:04
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Dvs, du anser dig inte behöva några bevis för att tro någonting. Har katoliker någon bevisbörda för sin dogm att den de påstår att jesus mamma är/var helig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in