2013-01-12, 01:08
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag kanske har skrivit till dig tidigare, då är termen "självorganiserande komplexitet" ganska användbar.

Och det är inte endast en semantisk konstruktion, det beskrivar faktisk något verkligt.
Är det något liknande (samma?) "strange loops"? Alltså, grundas det på detta fenomen?
Senast redigerad av Arepo 2013-01-12 kl. 01:11.
Citera
2013-01-12, 01:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Är det liknande (samma?) som strange loops?

Jag vet inte vad 'strange loops' är, och jag är på väg att lägga mig. Men det låtar intressant, och jag återupptar gärna denna riktning imorgon.
Citera
2013-01-12, 01:14
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Kanske var lite otydlig. Med Maria-exemplet menade jag Frank Jackson och hans argument för Qualia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mary%27s_room
Detta alltså?
Citera
2013-01-12, 01:14
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary%27s_room
Detta alltså?
Japp
Citera
2013-01-12, 01:16
Medlem
Jag skulle svarat nej.

Men vad får dig att tro att inget existerade, alltså att någonting kom från ingenting. Något kan lika gärna funnits för alltid, varför? Det kan vi inte svara på, inte än i alla fall. Det kan finnas en Gud, eller flera, det är omöjligt att säga. Men jag själv väljer att gå i vetenskapens fotspår och tror hellre på den.
Citera
2013-01-12, 01:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ojdå, jag måste ha missat den lektionen.

Så duktig du är.

Så du var alltså med på den lektion, som jag missade. Växte du också upp i Danmark?

Vilken 'slump'?

När kommer du till 'bevis'?
Fan va arrogant och fegt. Du halar dig undan hela tiden från allt du inte kan besvara. Då skriker du
1-Bevis
2-GAp
3-Strawman
3-Semantik
Citera
2013-01-12, 01:17
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Japp

Blir till att läsa det där imorgon, klarar fan inte av att fatta vad det är jag läser just nu. God natt och tack för informationen
Citera
2013-01-12, 01:17
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Kanske var lite otydlig. Med Maria-exemplet menade jag Frank Jackson och hans argument för Qualia.
Men då motsäger vi inte varandra? Jag kanske missförstod dig, men jag trodde i min enfald att det du talade om var ett argument mot qualia.
Citera
2013-01-12, 01:18
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Blir till att läsa det där imorgon, klarar fan inte av att fatta vad det är jag läser just nu. God natt och tack för informationen
God natt och varsegod.
Citera
2013-01-12, 01:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Jag håller med! Som jag tidigare bevisat så är VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen den enda sanna skaparen.

Citat:
Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?

Det är ju omöjligt. Det säger sig självt. Vilket bevisar att VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen är den enda sanna skaparen.

Citat:
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda.

Nej, verkligen inte. VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen är förvisso den enda sanna skaparen, men perfekt är han inte.

Citat:
Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Vem är stensäker? Endast vi som känner till att VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen är den enda sanna skaparen är stensäkra, eftersom vi har rätt.

Citat:
Nu tänker du logiskt.

Citat:
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
Akta dig, nu skall vi inte börja häda!

Säg efter mig istället:

VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen!

Skaparen, den rika underbara!

Bor i sextonde himlen.

Far till sju söner; Karakuş, Karşıt, Pura Kan, Burça Kan, Yaşıl Kan, Er Kanım och Baktı Kan! Far till nio döttrar som alla heter Akkızlar eller Kıyanlar!

Beskyddar oss mot onde Erlik!

VÅR HELIGA ALLSMÄKTIGA SKAPARE Bai-Ülgen!
Citera
2013-01-12, 01:21
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Men då motsäger vi inte varandra? Jag kanske missförstod dig, men jag trodde i min enfald att det du talade om var ett argument mot qualia.
Lösningarna på Maria-exemplet tycks vara av relevans vad gäller fladdermöss-exemplet, dvs. känslan att ha en upplevelse. Det var det jag mena. Förlåt om jag var otydlig.
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 01:24.
Citera
2013-01-12, 01:32
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Vad jag kommer på för att undersöka detta är till exempel om man på något sätt skulle kunna simulera en fladdermus i dess helhet eller koppla in en sådan till en dator, analysera data och sedan på något sätt få en människa att uppleva detta. Men inte ens då vet man om man upplever vad fladdermusen upplevde. Sedan så känns det meningslöst att gå in på vad för tekniska framsteg som behövs göras och vilka problem som behöver lösas - det blir lite väl off topic :P
Det går kanske teoretiskt att simulera en fladdermus och sätta en människa att uppleva, men det löser inte problemet. Jag tror man blir tvungen att göra fundamentala framsteg inom fysiken för att uppgiften alls skall bli möjlig att lösa. (Baserat på mina spekulationer.)

Citat:
Men åter till topic så menar du att det inte går att på ett bra objektivt sätt går att ta reda på vad någon egentligen upplever. Därför blir det problem om man ska undersöka vad som är en produkt av hjärnan och inte. Således blir det problem med att undersöka förnimmelser av gud och så vidare, det blir en extra instans av samma situation för att man själv upplever saker subjektivt. Är det vad du menar på ett ungefär?

Ja, något i den stilen.

Citat:
Jag har lite svårt att se hur vi ska komma vidare i denna diskussion, det ser lite ut som en återvändsgränd. För här känns det mest som om i alla fall jag kommer med en slutsats, som utifrån den information jag har är "korrekt". Det kan finnas vissa logiska felaktigheter men som det är nu ser jag dem inte. Alltid trevligt att ha fel och utveckla sitt argument

Edit: Jag är trött och har inte läst igenom vad jag skrivit så risken är stor att det finns direkta felaktigheter i min tankekedja.
Jag tror att du resonerar på rätt sätt. Håller med om att diskussionen förmodligen inte kommer att komma längre än såhär, och den är dessutom ganska off topic. Det jag egentligen ville få ut av detta sidospår är just det faktum att det är problematiskt (på många plan) att spekulera om andras upplevelser, precis som du också säger ovan. Sedan om det går att göra det till någon form av gudsbevis orkar jag inte bry mig om, det kommer ändå inte bevisa en "bra" Gud.

Godnatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in