2013-01-12, 00:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
MITT TIDIGARE INLÄGG, BARA FÖR ATT JAG KAN!

Det är frågan om du "bara kan". Att spamma forumet med identiska texter som redan har bemötats på andra tråder är inte konstruktivt.

Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Jag hänvisar till mitt svar där detta först postades.
Citera
2013-01-12, 00:52
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det är nog ingen riktig term och jag känner heller inte till den "riktiga" facktermen för det, men det menar ganska ordagrant vad det står. Det syftar till fenomenet "hur det är att vara x", om du förstår vad jag menar med det. Jag valde namnet med Nagels text What it's like to be a bat i åtanke. Du kan beskriva en massa objektiva fakta om en fladdermus, men du kan inte veta hur det är att vara en fladdermus, det är till och med svårt att föreställa sig hur det är (bl.a. för att den har så annorlunda perception). Principen är såklart också tillämpbar på människor.
Vad jag vet så är lösningen något liknande som gäller för Maria-exemplet.
Citera
2013-01-12, 00:54
Medlem
Att bevisa att Gud finns är som att bevisa att just nu skriver jag detta medan jag rider på en enhörning. Lika trovärdigt då det inte går att motbevisa.

Religion är för inkompetenta och trångsynta människor.
Citera
2013-01-12, 00:54
Medlem
KungPungPats avatar
Beviset för gud:
The Secret of Brain Wave Vibration https://www.youtube.com/watch?v=kKwD7oYnYmM

Botemedlet mot alla sjukdommar, japp..
Citera
2013-01-12, 00:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ska inte säga att jag är så insatt jag heller, men medvetanden (och särskilt reduktion av dem) tycks utan tvivel fortfarande vara ett väldigt stort problem både filosofiskt och vetenskapligt.

Som jag kanske har skrivit till dig tidigare, då är termen "självorganiserande komplexitet" ganska användbar.

Och det är inte endast en semantisk konstruktion, det beskrivar faktisk något verkligt.
Citera
2013-01-12, 00:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Beviset för gud:
The Secret of Brain Wave Vibration https://www.youtube.com/watch?v=kKwD7oYnYmM

Botemedlet mot alla sjukdommar, japp..

Ta nu först reda på vad ett bevis är.
Citera
2013-01-12, 00:58
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag är som sagt inte särskilt insatt, men jag skulle uppskatta om du utvecklade. Maria-exemplet?
Citera
2013-01-12, 00:59
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Det är nog ingen riktig term och jag känner heller inte till den "riktiga" facktermen för det, men det menar ganska ordagrant vad det står. Det syftar till fenomenet "hur det är att vara x", om du förstår vad jag menar med det. Jag valde namnet med Nagels text What it's like to be a bat i åtanke. Du kan beskriva en massa objektiva fakta om en fladdermus, men du kan inte veta hur det är att vara en fladdermus, det är till och med svårt att föreställa sig hur det är (bl.a. för att den har så annorlunda perception). Principen är såklart också tillämpbar på människor.

Jag ska inte säga att jag är så insatt jag heller, men medvetanden (och särskilt reduktion av dem) tycks utan tvivel fortfarande vara ett väldigt stort problem både filosofiskt och vetenskapligt.

Vad jag kommer på för att undersöka detta är till exempel om man på något sätt skulle kunna simulera en fladdermus i dess helhet eller koppla in en sådan till en dator, analysera data och sedan på något sätt få en människa att uppleva detta. Men inte ens då vet man om man upplever vad fladdermusen upplevde. Sedan så känns det meningslöst att gå in på vad för tekniska framsteg som behövs göras och vilka problem som behöver lösas - det blir lite väl off topic :P

Men åter till topic så menar du att det inte går att på ett bra objektivt sätt går att ta reda på vad någon egentligen upplever. Därför blir det problem om man ska undersöka vad som är en produkt av hjärnan och inte. Således blir det problem med att undersöka förnimmelser av gud och så vidare, det blir en extra instans av samma situation för att man själv upplever saker subjektivt. Är det vad du menar på ett ungefär?

Jag har lite svårt att se hur vi ska komma vidare i denna diskussion, det ser lite ut som en återvändsgränd. För här känns det mest som om i alla fall jag kommer med en slutsats, som utifrån den information jag har är "korrekt". Det kan finnas vissa logiska felaktigheter men som det är nu ser jag dem inte. Alltid trevligt att ha fel och utveckla sitt argument

Edit: Jag är trött och har inte läst igenom vad jag skrivit så risken är stor att det finns direkta felaktigheter i min tankekedja.
Senast redigerad av koffski 2013-01-12 kl. 01:01.
Citera
2013-01-12, 00:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ta nu först reda på vad ett bevis är.

Hemlighet = inget dina ägare vill att du ska veta = osannt = obevisade bevis som inte gäller dig som stolt husdjur som inte kritiserar din ägare..
Citera
2013-01-12, 01:00
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife

Citat:
Jag är som sagt inte särskilt insatt, men jag skulle uppskatta om du utvecklade. Maria-exemplet?

Jag instämmer med Arepo
Jag vill veta mer.
Citera
2013-01-12, 01:05
Medlem
DIdes avatar
Det är alltid lika roande när man läser personers tankar om verklighetens beskaffenhet. Varför skall det alltid utgå från "ingenting"? Är det så himla svårt att ta till sig ide'n om att det alltid har funnits och alltid kommer att finnas något? Universum, materia och massa har alltid funnits i någon form och kommer inte att mystiskt försvinna en dag precis som den inte heller skapades en dag av någon med en trollstav. Allt har funnits alltid och kommer alltid att finnas. Det expanderar och drar ihop sig över tid men det är allt. Det finns ingen högre makt som skapar något och varför skulle det finnas det? Ansvaret ligger endast hos oss själva, här och nu och det är väl det som håller på att gå åt pipan med religionsfanatiker som inte kan sluta strida för just sin åsikt. Att vi sumpar vår planet struntar resten av galaxerna högaktningsfullt i och fortsätter utan oss om det skulle bli så.
Citera
2013-01-12, 01:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Kanske var lite otydlig. Med Maria-exemplet menade jag Frank Jackson och hans argument för Qualia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in