2012-04-02, 12:30
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visarfettanicam
Här är en annan sak som jag anser talar för Guds existens, det ger iaf en annan bild av verkligheten än man är van vid att den framställs som:

Love to you all <3

Haha du går från klarhet till klarhet. Du tycks verkligen tro på all skit någon säger till dig, utan en tillstymmelse till kritisk granskning av informationen...your loss

Precis all forskning tyder på att det vi kallar medvetande enbart är en produkt av vår fysiska hjärna. En länk till någon kreationistsmörja ändrar inte det.
Citera
2012-04-02, 12:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visarfettanicam
Här är en annan sak som jag anser talar för Guds existens, det ger iaf en annan bild av verkligheten än man är van vid att den framställs som:

Love to you all <3

Så om något övernaturligt alls finns så finns inte bara en gud utan just den gud du talar för?
Jag tror du hoppade över något i beviskedjan..

Dessutom är inte det Sheldrake sysslar med vidare vetenskapligt..
Citera
2012-04-02, 15:17
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är väl klart att man kan postulera en deistisk, och ändå "allsmäktig", gud.

Här ser man väl gud i samma termer som en naturkraft, eller som något helt bortom människans fattningsförmåga. Det som skiljer en deistisk gud från en teistisk är främst att den förstnämnda i inte har något "personligt" intresse i specifikt människosläktet och därmed inte nödvändigtvis intervenerar eller frälser.

Det är således ingen "tit for tat"-gud om man så vill.

Jadu, jag har alltid fått lära mig att vår "gud" inte är allsmäktig och så även står i våra skrifter. Det är därför jag har svårt med ert definition av en allsmäktig gud men sure om man med allsmäktighet menar det ni skriver så visst, kalla honom för det även om det är svårt för mig att svälja.
Citera
2012-04-02, 15:19
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
2. Då har han alltså inte aktivt deltagit i t ex jordens tillkomst, livets uppkomst, evolutionen och därmed i förlängningen människans uppkomst? Han har istället låtit naturlagarna sköta de bitarna och själv hållit sig passiv, hela tiden vetandes vad som skulle ske i framtiden genom naturliga skeenden?

2. Nej, inte blåst liv i en lermodell gjord av vatten och lera om du menar så utan det hela är en process som han från början har förutspådd.
Citera
2012-04-02, 15:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
2. Nej, inte blåst liv i en lermodell gjord av vatten och lera om du menar så utan det hela är en process som han från början har förutspådd.
Det var faktiskt precis så jag menade! För en gångs skull så blev det ingen fnurra på tråden

De spontana frågorna jag har då måste ju t ex bli:

Om han inte har ingripit sedan universums skapelse, hur har ni fått reda på hans existens?
Varifrån har era texter kommit?
Vad baseras texterna på för vittnesbörd?
Varifrån kommer levnadsreglerna?
Citera
2012-04-02, 15:39
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det var faktiskt precis så jag menade! För en gångs skull så blev det ingen fnurra på tråden

De spontana frågorna jag har då måste ju t ex bli:

Om han inte har ingripit sedan universums skapelse, hur har ni fått reda på hans existens?
Varifrån har era texter kommit?
Vad baseras texterna på för vittnesbörd?
Varifrån kommer levnadsreglerna?

Genom hans profet. Det är inte en gripande utan man menar att han genom sin profet förtydligade sin budskap och uppmaning. Jag vet inte hur jag ska förklara.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Vi har endast en guldregel att gå efter. Inga levnadsregler om du menar icke dricka det ena eller det andra, klädkoder (eller jo men det är inte ett måste och man kan ha det under sina "vanliga" kläder. Det är dessutom inte ett måste på så sätt att man får straff utan det är mest en kännetecken på att man tillhör religionen). Det enda vi måste gå efter är hur vi ska bete oss, hålla reda på våra tankar och det vi säger, att alltid välja det goda framför det onda oavsett vad.

Om du bara tog det lugnt och inte såg mig som någon du måste krossa till varje pris så ska du se att det går att diskutera med mig.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-02 kl. 15:48.
Citera
2012-04-02, 15:55
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Genom hans profet. Det är inte en gripande utan man menar att han genom sin profet förtydligade sin budskap och uppmaning. Jag vet inte hur jag ska förklara.

Oj, nu hänger jag inte med alls här...en profet?
1. Den icke-ingripande gudomen har en profet?
2. Och genom profeten såg den icke-ingripande gudomen till att er religion föddes? Utan att ingripa?
3. Vad hette denna profet?
4. När levde han?
5. Var det han som skrev era texter?
Citera
2012-04-02, 15:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jadu, jag har alltid fått lära mig att vår "gud" inte är allsmäktig och så även står i våra skrifter. Det är därför jag har svårt med ert definition av en allsmäktig gud men sure om man med allsmäktighet menar det ni skriver så visst, kalla honom för det även om det är svårt för mig att svälja.

Ja, ok. Det finns dock inget som säger att en deistisk gud måste vara allsmäktig, det får jag medge.

Det behöver ingen gud vara, vare sig denna är att tolka som deistisk eller teistisk.

För om jag fattat dig rätt är du zoroastrist? Och talar om Ahura Mazda?
Citera
2012-04-02, 15:59
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ja, ok. Det finns dock inget som säger att en deistisk gud måste vara allsmäktig, det får jag medge.
Det behöver ingen gud vara, vare sig denna är att tolka som deistisk eller teistisk.
För om jag fattat dig rätt är du zoroastrist? Och talar om Ahura Mazda?

Ja, det är jag och du har rätt.
Citera
2012-04-02, 16:01
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Oj, nu hänger jag inte med alls här...en profet?
1. Den icke-ingripande gudomen har en profet?
2. Och genom profeten såg den icke-ingripande gudomen till att er religion föddes? Utan att ingripa?
3. Vad hette denna profet?
4. När levde han?
5. Var det han som skrev era texter?

1. Ja
2. Ja
3. Redan besvarat av Varangian (skrev ju att jag helst inte vill inleda en diskussion om religionen isig)
4. Vad spelar det för roll. Vi har inte en fast födelseår. Det fanns liksom inte folkbokföring på den tiden.
5. Ja
Citera
2012-04-02, 16:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ja, det är jag och du har rätt.

Ok, men även om denna gud inte är att tolka som klassiskt "allsmäktig" så kan väl denne ändå ingripa i världen?
Citera
2012-04-02, 16:12
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ok, men även om denna gud inte är att tolka som klassiskt "allsmäktig" så kan väl denne ändå ingripa i världen?

Nej, man tolkar det hela som att vi människor är en del av hans kraft och det är vi själva som har ansvar för allt som vi gör. Allt som händer här på jorden är ett resultat av människors handlande och inte en gud som vill "straffa" afrikaner eller ja, du förstår.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-02 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in