2013-01-12, 00:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Förklara varför Gud skal tas särskild hänsyn till och inte behöva en förklaring för sin existens när big bang behöver en sådan. Jag har inte läst hela tråden och endast trådstarten men som flera andra skriver så kommer du inte med något nytt och du har bristfälliga kunskaper om big bang-teorin.

Det finns inte en gnutte nytt här, frånsett att cut-and-pasten var ännu mera enfaldig och omfattande än vanligt. Du har inte gått miste om något.
Citera
2013-01-12, 00:20
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day

Som jag skrivit förut: Bara en massa tomma påståenden om Gud. Förklara varför detta är sant i stället.
Jag tog mig friheten att modifiera texten lite.

Just lika betydelsefullt som texten du postade.
Citera
2013-01-12, 00:21
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns inte en gnutte nytt här, frånsett att cut-and-pasten var ännu mera enfaldig och omfattande än vanligt. Du har inte gått miste om något.

Mja, det är "som vanligt" alltså. Ibland så uppstår ju en intressantare diskussion, men det är sällan.
Citera
2013-01-12, 00:22
Medlem
Vetenskapen säger inte att big bang uppstod ur ingenting, ditt argument innehåller självmotsägelser, osv.

Det här måste var det äldsta argumentet som finns och det har aldrig fungerat. Det har till och med en egen wikipedia-sida om jag inte minns fel. Lyssna, Ts, du är inte orginell på något sätt. Du kanske tycker själv att du har kommit med något fantastiskt men det här argumentet du nämner kommer upp typ en gång i veckan.

Just det ja, nu kom jag på att det heter "det kosmologiska argumentet".
Citera
2013-01-12, 00:31
Medlem
Citat:
Förklara varför Gud skal tas särskild hänsyn till och inte behöva en förklaring för sin existens när big bang behöver en sådan. Jag har inte läst hela tråden och endast trådstarten men som flera andra skriver så kommer du inte med något nytt och du har bristfälliga kunskaper om big bang-teorin.

Angående Gud och big bang-teorin så är det här hemsidan väldigt intressant.

http://www.speed-light.info/miracles_of_quran/age_of_universe.htm

Hemsidan har också väldigt mycket som vetenskapligt inom islam.
Citera
2013-01-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Ni har ju inget svar på frågan, eller.
Mitt svar är logiskt och tro-bart, du driver runt med kritik men inget svar. LOL

Svaret är att det inte riktigt finns ett svar. Om du inte accepterar ovetande inom ämnet har du två val; Bli fysiker och försök lära dig så mycket du bara kan om universum och försök svara på dessa frågor. Vi andra sitter spänt och väntar på förklaringar. Om du inte vill, kan eller accepterar vetenskapliga förklaringar, fortsätt då att hitta på förklaringar med din påhittade gud om det får dig att må bättre.

Du antar att universum har börjat existera, det vet vi faktiskt inte, vi vet endast vad som hände en kort stund efter big bang och framåt.

Även om universum har börjat existera implicerar det inte på något sätt att den judiska, kristna muslimska, eller någon annan gud genom tiderna, har givit upphov till dess existens.

uppkomsten av universum, om något sådant är möjligt, kan säkerligen förklaras med fysiska fenomen, du kan räkna med att folk redan jobbar på det.

När även detta en dag är förklarat kan du eller dina efterträdare skjuta gud ett steg längre bak i förklaringen för att fylla tomrummet.
Citera
2013-01-12, 00:36
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Kan inte DU ta och svara på min fråga och komma med relevant information?
Citera
2013-01-12, 00:38
Medlem
Citat:
Kan inte DU ta och svara på min fråga och komma med relevant information?

Vilken fråga?
Citera
2013-01-12, 00:42
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
hahahah men ni skriver ju samma saker som när vi började diskutera = evolutionen har stannat och den mentala boxen har exponerats....

Jag kan såga av lådan från era huvudet men ni måste då lita på mina "sågkunskaper" och sluta flyga runt i samma låda varv efter varv..

Vad du skriver saknar trovärdighet, svårare än så är det inte. Det hade ju vart jättebra om det du sa hade vart sant för då hade vi haft "sanningen" och sluppit leta men nu är det så att det du skriver är osammanhängande och saknar verklighetsförankring.
Citera
2013-01-12, 00:43
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Vilken fråga?
Läs mitt inlägg du citerade först så ser du den... Den är inte formulerad helt som en fråga utan jag ber dig göra något.
Citera
2013-01-12, 00:44
Medlem
Arepos avatar
Citat:
En fråga, vad betyder begreppet/termen: "what-it's-like-to-be-ness"
Googling ger mig att det har med vad som har ett medvetande och liknande frågor. Fortsätter gärna diskussionen men jag vill ha det klart för mig vad du menar
Det är nog ingen riktig term och jag känner heller inte till den "riktiga" facktermen för det, men det menar ganska ordagrant vad det står. Det syftar till fenomenet "hur det är att vara x", om du förstår vad jag menar med det. Jag valde namnet med Nagels text What it's like to be a bat i åtanke. Du kan beskriva en massa objektiva fakta om en fladdermus, men du kan inte veta hur det är att vara en fladdermus, det är till och med svårt att föreställa sig hur det är (bl.a. för att den har så annorlunda perception). Principen är såklart också tillämpbar på människor.

Citat:
Det finns många problem med att använda en reduktiv metod när man kommer till biologi vet jag. Förmodligen uppstår samma problem när man kommer till psykologi och filosofi.

Jag är inte heller säker på om jag kan fortsätta diskussionen så mycket längre för det börjar hamna utanför mitt område av kunskap. Men jag fortsätter gärna lite till ändå, jag kanske lär mig något
Jag ska inte säga att jag är så insatt jag heller, men medvetanden (och särskilt reduktion av dem) tycks utan tvivel fortfarande vara ett väldigt stort problem både filosofiskt och vetenskapligt.
Citera
2013-01-12, 00:47
Medlem
Citat:

Har du inga egna argument eller analyser? Det är så fruktansvärt ledsamt när allt ni har att erbjuda är kopierade texter. Det dödar debatten och skapar som du kanske märker, en tråkig stämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in