@Puffarn
Ok, så det Gud säger är moraliskt fel, säger du är moraliskt rätt?
Är det inte bara din åsikt (baserat på politisk korrekthet)?
Jag tror du blandar ihop korten lite, Gud älskar fortfarande homosexuella, men de syndar fortfarande oavsett vad människor säger så säger bibeln att det är synd att utföra homosexuella handlingar.
Nu är det så att kristna inte säger något om att stena homosexuella
fortfarande, utan att visa på evangeliet för dem och älska dem. Att visa att Gud älskar dem och dog för dem, precis som för alla andra människor. Varför förklarade jag i min förra text.
För Jag tror att precis som Jesus gav sitt liv för alla människor så är homosexuella inräknade, men de måste precis som vi alla andra omvända sig och förtrösta på Jesus, dvs vända sig bort från synden och till Jesus.
Du tror att jag ändrar på människobilden men jag tror du måste förstå att personligen så tänker jag inte mindre för de homosexuella, de är precis som jag, människor!!!! jag ser inte ner på dem på grund av deras synd. Orsaken är för att ALLA är SYNDARE oavsett SYND. De är lika mycket värda i Guds ögon som jag är, men vi är alla skyldiga till olika brott.
[Edit: Jag vill tillägga att detta ska inte vara någon kristens syn alls! Att se ner på en homosexuell pga hur denne är som den är, för vi är inte bättre själva.]
Citat:
Ord 8:6 Lyssna, ty om höga ting vill jag tala, från mina läppar kommer vad rätt är.
Ord 8:7 Ja, sanning skall min mun tala, mina läppar avskyr ogudaktighet.
Citat:
Jak 2:9 Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare.
Jak 2:10 Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.
Jak 2:11 Han som har sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott, har också sagt: Du skall inte mörda. Om du inte begår äktenskapsbrott, men mördar, är du en brottsling.
Intressant nog så skulle jag göra skillnad på människor om jag valde att ta bort "lite text" ur bibeln.
Citat:
Rom 1:28 Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.
Rom 1:29 De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja.
Rom 1:30 De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter och tänker ut allt ont. De lyder inte sina föräldrar,
Rom 1:31 är oförståndiga och trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa.
Rom 1:32 Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det.
Rom 2:1 Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är som dömer. När du dömer en annan fördömer du dig själv. Du som dömer handlar ju på samma sätt.
Rom 2:2 Vi vet att Guds dom med rätta drabbar dem som handlar så.
Rom 2:3 Menar du att du skall komma undan Guds dom, du människa, när du dömer dem som handlar så, och själv gör på samma sätt?
har du gjort något av detta ovan? Då har du syndat.
Jag tror inte du förstår vidden av hur fruktansvärd synden är hos en människa. Det är inte så många som gör det.
Om du syndar 5 gånger på en dag (inte så mycket) varje dag hela ditt liv till du är 70 år gammal så har du drygt
127 750 synder som du står till svars för.
Har du någonsin stulit något? även om det är litet?
Har du ljugit?
Har du hånat någon?
Har du sagt till någon - Du är värdelös!!
Har du skvallrat?
Pratat illa om någon?
förtalat någon?
lurat någon? (inte skämt)
Sett på någon med lusta.
Har du varit arg på någon utan orsak?
Här kommer något som jag tror i princip hela svenska befolkningen är skyldig till:
Har du laddat ner film/musik olagligt?
Bibeln säger ju att du ska göra mot din nästa som mot dig själv, har du behandlat Peter Jackson som dig själv genom att ladda hem sagan om de två tornen?
Allt detta tar jag upp(det ovan och nedan), för att du säger att det inte kan vara så mycket synd vi gjort...
Tänk dig om vi multiplicerar 127 750 med dagens population, (7 miljarder)
894 250 000 000 000 synder om alla människor i dagens generation begår endast 5 synder per dag.
Detta är bara dagens generation.
Jag vill återkomma till ämnet om Gud går att bevisa, samt inväva svaret till Bogomil
Du har rätt i att det finns många som faktiskt ger upp sitt liv och att det inte visar på att deras tro är sann.
Men jag tror man kan skilja på motiven och därför avgöra vad sanningshalten hos människorna är. Är de trovärdiga?
En munk som sätter eld på sig själv är ju definitivt uppseendeväckande och man undrar varför han gjort en sådan sak. Kanske för någon reform i samhället etc. Man tänker ju att det måste vara något allvarligt som sker om det ska bli till en munk som ger sitt liv.
Nu är det så att Kristna oftast, blir tvingade till att avsäga sig sin tro och när de då vägrar så ökar definitivt trovärdigheten hos denne människa i vad de står för. Annars skulle de ju inte stå för tron längre och då skulle trovärdigheten definitivt sjunka, om man bara kan släppa det sådär.
Jag har läst om fem pastorer i Nordkorea som blev tvingade att avsäga sin tro, de vägrade. Då la man dem på backen och sa igen, om ni inte avsäger er tron på Jesus så kör vi över er med ångvälten där. De var helt tysta och sa ingenting. De blev överkörda...
Frågan är också vad det handlar om, eftersom alla bör förstå att om det handlar om att ge sitt liv så att andra kommer till skada så är det ingenting gott. Men om någon ger sitt liv för andra orsaker så ger det en ganska stor effekt. Typ stadsreformation eller en människa som slänger sig framför en granat osv.
Det beskriver personen som ger sitt liv.
Men för övrigt, jag tror att om någon vill lära känna Gud, bör denne ödmjuka sig och inse att man inte kommer få svar på allt och att vårt förstånd inte räcker till för alla svar.
Sedan bör en människa be och fråga Gud om denne verkligen existerar med ett ödmjukt hjärta.
Jag kan bara ge vittnesbörd för min egen del, det var detta jag gjorde och fick svar.
Eftersom jag är uppvuxen i en Kristen familj så hade jag alla förutsättningar till att lära känna Gud, men valde att börja dricka och lämna tron, även om jag ändå trodde, så trodde jag inte.
jag var som den där som många här anser vara en bra typ av kristen...... sekulär.
Till sist hamnade jag i kris med typ 12-13 IG'n i skolan (början på 3:an gym), hopplöshet hemma och satt och spelade dator hela dagarna, allt var kaos. Jag undrade om Gud verkligen existerade så jag bad, "Gud om du finns så visa det för en idiot som mig" eftersom jag var uppväxt i en kristen familj och tänkte att jag kanske hade Gud hela tiden men aldrig följt honom. that's just stupid.
Och det gjorde han, genom ett mirakel inom de närmsta dagarna.
Och med tiden blev mer och mer av mitt liv ett vittnesbörd eftersom det är så mycket som är annorlunda jämfört med förut. Beroendet till datorspel försvann, jag började arbeta i skolan och insåg vikten av att plugga och sköta mig. Jag blev glad och lycklig, synder jag gjorde tidigare försvann allt eftersom.
Min mor noterade en gång att jag sa "Har du sett vad vackert det är med blommorna?"
Eftersom jag är ganska manlig av mig så är det lite känsligt att skriva det här...

Men det visade att det hänt något inombords, min blick var skärpt när jag talade med andra och mina samtal med min mor var helt annorlunda, mot henne hade jag gjort saker man borde skämmas över.
Men allt var borta, jag var förlåten min skuld och kände det också.
Livet kom tillbaka till mig kan man säga.
I början så ringde jag en pastor i kyrkan jag konfirmerades i och sa att jag ville döpa mig, det enda jag visste var att man skulle göra detta om man var kristen, så då gjorde jag det.
Och det slutar inte, jag vet att Jesus fortfarande är med mig. Detta fastän jag gått igenom oerhört svåra tider efter att jag blev kristen.
Nu kanske någon säger si eller så, men det är mycket jag varit med om som talar för att Gud finns, därför är jag bergfast i min åsikt, jag är säker på att Gud finns eftersom han totalt förvandlat mig. Jag tror inte man kommer fram till allt detta genom att intellektuellt klura ut om Gud finns eller inte! Jag tror att om man verkligen är intresserad så räcker det med att ödmjuka sig inför Gud och böja sina knän och fråga om Gud finns. Att söka honom med hela sitt hjärta.
Det enda jag kan göra är att berätta (vittna) om vem Gud är och vad han gjort i mitt liv, resten får ni avgöra om det är sant eller inte. Jag tänker inte backa på detta eftersom jag vet vem Gud är.
Här har ni beviset, många gånger kommer det vara just denna typ av bevis ni kommer få.