Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Gud "existerar" utanför rumtiden och kan inte observeras med vetenskapliga metoder eller instrument. Att observera Gud med vetenskapliga metoder är lika fruktlöst som att observera universum före Big Bang eller "före" universum skapades. "Före" universum skapades fanns varken materia, energi, tid eller rum så innan det fanns var universum helt "osynligt"
Det var väl bara en tidsfråga innan det kom något KALAM-liknande argument, även om jag personligen kunde ha framfört skiten (Ja, KALAM är skit) 50 ggr bättre än du precis gjorde.
Om du orkar får du gärna berätta hur du kommer fram till denna slutsats och jag kan i min tur plocka isär argumentet.
Citat:
Gud kan dock erfaras genom andliga metoder som bön, meditation, sång, dans men framförallt genom att erfara effekterna i sitt eget och sina närmastes liv när den [kristna] tron tillämpas helt och fullt. Att den [kristna] teorin fungerar som utlovas enligt teorin bevisas av de tallösa "empiriska experiment" som upprepas dagligen över hela jorden sedan 2000 år.
Wow så du kan hänvisa till forskning som bevisar att böner besvaras? Fram med det!
Om inte så kan jag nämna studier som gjorts på sjuka patienter som blivit bedda för. Bland resultaten kan nämnas att patienter som bes för men som inte vet om det inte blir det minsta friskare än patienter som det inte bes för. Vissa studier har t o m visat att personer som blir bedda för och vet om det blir mindre friska, sannolikt för att de kännt stress att bli friska och genom stressen blivit sjukare.
Den enda mekanismen som kan tänkas leda till förbättringar är den väl kända och väl dokumenterade placebo-effekten.
Citat:
Om inte "experimenten" (bön, meditation, bibelstudier, applikation av tron) gav det resultat som utlovats enligt den publicerade teorin (Bibeln) så skulle verksamheten upphört för mer än 1900 år sedan. Den kristna allmänt publicerade teorin är en samling av 40 böcker som skrevs av 26 olika författare under 1500 år om jag minns rätt.
Uppenbarligen upphör det ju inte trots att böner i studier inte visat sig fungera.
Av alla de där påstådda författarna så är det inte många som faktiskt har skrivit det som det sägs att de har skrivit. Drygt hälften av Paulus brev (övriga är förfalskningar i hans namn) är de enda jag på rak arm kan säga att man känner till författaren till. Kanske nån mer, vem vet.
Citat:
Ingen vetenskaplig teori har tillnärmelsevis blivit utsatt för 3500 års peer rewiev och miljarder "empiriska experiment". Att tron fungerar och att Gud "finns" är bevisat långt bortom vad vetenskapen kan hoppas visa och förstå om ändamålet med universum och människor (skapelsen).
Mycket peer-review som ägt rum i de kristna församlingarna ja.

Det enda man kan göra med så korkade påståenden är att stryka under dem till allmänhetens beskådan.
Och så slutligen den extremt uppenbara frågan som t o m du borde ha sett komma: Om männskors tro på en religion är ett bevis för dess äkthet, hur förklarar du att t ex islams anhängare vittnar om exakt samma sak? SUCK.