2013-01-07, 23:42
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paratusadomnia
Du behöver inte tro om du inte vill! Se livet som en gåva. Man kan aldrig bevisa att Gud finns. Du kan inte se Gud, men du kan känna Gud. Du kan känna Gud i ditt hjärta. Bibeln och andra heliga skrifter är bara erfarenheter från andra troende, inte självklarheter. Och när vi inte förstår någonting är det för att Gud är så mycket större än oss. Jag vill inte benämna Gud som en hon eller han, jag tycker mer att Gud är som en stor kraft av kärlek som omringar oss. Se på alla vackra mirakel i livet. Kärleken! Hur kan vi känna kärlek egentligen? Jag tror i alla fall att det är någonting mer än kemi i hjärnan. Jag tror att det finns en "högre makt", men jag tror inte att man måste underkasta sig den makten. Utan att bara känna och ge respons.

Men samtidigt kan människor vara väldigt elaka. Kanske har vi fått egenskaper från vardera delar? I vilket fall är det du själv som bestämmer vad du vill utveckla och känna. Enklare än så är det inte! Skit i böcker. Öva på din egen mentalitet och vad du själv tror. Amen.

Banalt och kunskapsfientligt.
Citera
2013-01-07, 23:56
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Edit: Jag vet inte om du misstolkar det jag skrev eller inte, känns nästan så. Det kan vara jag som misstolkar det du skrev nu också

Ehm, jag är inte troende. Jag kan inte så mycket om kanonen som den är i dag eller så eller hur den kommit att bli som den är.
Vad jag bara ville föra fram var att just Trolloz har fel i det han säger. Men det finns väl en hel del böcker som inte blivit medtagna i bibeln som den är i dag. Bland annat några som handlar om jesus uppväxt och annat.

Den enda egentliga bibelkunskapen är de från första 10 åren av mitt liv då familjen var JV. Inte längre dock. Jag är på intet sätt troende.
Haha, sorry. Det var inte dig jag skulle citera. Tryckte för att jag skulle citera samma person som du citerade. (Troll0lz)
Överslagshandling.
Citera
2013-01-08, 00:27
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Detta är kristendom.
Vill du följa Jesus ?
jag vill det.

Frågan är om du vill följa det Jesus själv stod för eller det kyrkan NUMERA säger att han sa.
Följer du kyrkan eller Jesus?

Följer du Jesus så är det de tidigaste texterna du måste ta hänsyn till inte några biblar efter konsiliet, de är Roms och kyrkan DE startade för att kunna fortsätta styra sitt imperiums Jesus.
Jesus riktar sig mycket tydligt till de 12 stammarna, ville genomdriva gamla testamentets lagar bokstavligt och bannade det religiösa kollektivet i området för att ha blivit för släpphänta samt anklagade dem för att inte straffa de som bröt mot dessa tillräckligt, tex döda dem.

Sen finns det en del där han var mjukare angående men barn som går emot sina föräldrar skulle dödas tex.
Är det något du står för?
Står du för att söndagsarbete ska bestraffas, helst med döden?

Det gjorde Jesus, VÄLDIGT tydligt.

Är det en människa att följa OAVSETT vad han tyckte i övrigt?

Kyrkans version av kristendomen är bättre än Jesus egen men även den barbarisk och numera en helt urvattnad version av Jesus budskap. Det man inte har hållt med om har man helt sonika förändrat.
Har det världsliga krävt förändring med hotet om ingrepp i kyrkans möjligheter att verka så har de steg för steg förändrat sig.
Var det Jesus och guds vilja?

Att sälja ut sina ideal för att få fortsätta finnas som instution?

Vilken Jesus är det du följer?
Jesus eller bilden av honom som skapats senare?
Citera
2013-01-08, 00:50
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Kristna krigar inte i Guds namn. Gör om, gör rätt..
Det är endast muslimerna som krigar i "guds namn".

Du vill inte acceptera Bibelns Gud så istället väljer du att plocka lite ur Bibeln som du tycker låter bra och som passar dig. Det kallas för avgudadyrkan.

Precis, och vilken annan gud har du före den Sanna guden?
En "natur-gud" eller något liknande..

Bibeln är den Sanna Guden och det är den vi ska dyrka. Inte någon "natur-gud" eller "mörk-materia-gud"

Jajaja det spelar väl ingen roll..

Muslimer är mindre värda och jag med, enligt dina ögon som kristen-dommen har lärt "viktiga" synsätt som kaan skapa krig och annat nyttigt som planet och människor behöver i dessa dagar..

Dyrka vad du vill, jag dyrkar ingen annan än mig själv, precis som bibeln säger..

Och inte fan är det för att jag ens läst bibeln eller plockar och väljer saker ur den som passar mig..

Att använda sin hjärna och logiskt tänkande är nog exakt vad gud hade velat att vi gjorde om han skapat nått så fantastiskt som m'änniskan och allt i våran natur..

Tiden får uträtta vem av oss som har rätt i detta..

Du menar att jag kommer till helvetet när jag dör för att jag inte avgudade en mystisk gud som religionerna talar om..

Och jag menar att du kommer bli upäten av utomjordingar i helvetet på Jorden, helt i ignorans till att satan tagit sin plats på tronen och strött fejkpengar runt om sig för att ni ska avguda honom och hans undersåtar..

Jag tror du får bevis för gud inom 1 år men det kan ta upp till 7 år..

Håll i hatten, eller ska jag säga håll i huvudet?
Citera
2013-01-08, 02:49
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jajaja det spelar väl ingen roll..

Muslimer är mindre värda och jag med, enligt dina ögon som kristen-dommen har lärt "viktiga" synsätt som kaan skapa krig och annat nyttigt som planet och människor behöver i dessa dagar..

Dyrka vad du vill, jag dyrkar ingen annan än mig själv, precis som bibeln säger..

Och inte fan är det för att jag ens läst bibeln eller plockar och väljer saker ur den som passar mig..

Att använda sin hjärna och logiskt tänkande är nog exakt vad gud hade velat att vi gjorde om han skapat nått så fantastiskt som m'änniskan och allt i våran natur..

Tiden får uträtta vem av oss som har rätt i detta..

Du menar att jag kommer till helvetet när jag dör för att jag inte avgudade en mystisk gud som religionerna talar om..

Och jag menar att du kommer bli upäten av utomjordingar i helvetet på Jorden, helt i ignorans till att satan tagit sin plats på tronen och strött fejkpengar runt om sig för att ni ska avguda honom och hans undersåtar..

Jag tror du får bevis för gud inom 1 år men det kan ta upp till 7 år..

Håll i hatten, eller ska jag säga håll i huvudet?

Där la du orden i munnen på mig igen, ja
"Det bara är så", enligt dig. Du "vet" att alla kristna tänker precis så som du tror att vi tänker. Idiotiskt..

Du dyrkar ingen än dig själv, precis som Bibeln säger? Vart i Bibeln står det att man ska dyrka sig själv? Det står ingenstans kan jag lova dig. Däremot så står det i Bibeln att du ska ta upp ditt kors och bära det dagligen och FÖRNEKA DIG SJÄLV!
Citera
2013-01-08, 03:19
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Där la du orden i munnen på mig igen, ja
"Det bara är så", enligt dig. Du "vet" att alla kristna tänker precis så som du tror att vi tänker. Idiotiskt..

Du dyrkar ingen än dig själv, precis som Bibeln säger? Vart i Bibeln står det att man ska dyrka sig själv? Det står ingenstans kan jag lova dig. Däremot så står det i Bibeln att du ska ta upp ditt kors och bära det dagligen och FÖRNEKA DIG SJÄLV!

Vafan menar du ens med att förneka sig själv?

Du borde väl kunna se hur satanistiskt det verkar utan att jag ens vet vad du menar med det?
Citera
2013-01-08, 03:25
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vafan menar du ens med att förneka sig själv?

Du borde väl kunna se hur satanistiskt det verkar utan att jag ens vet vad du menar med det?

Jesus sa att man måste omvända sig. Vända sig från sin syndiga liv, till Guds heliga liv.
Att förneka sig själv, plocka upp korset och följa Jesus betyder att du ska bli mer lik Jesus. Bibeln talar mycket om att vi kristna ska bli mer lika Jesus efter vår omvändelse.

Inget annat än kärlek.
Citera
2013-01-08, 04:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Jesus sa att man måste omvända sig. Vända sig från sin syndiga liv, till Guds heliga liv.
Att förneka sig själv, plocka upp korset och följa Jesus betyder att du ska bli mer lik Jesus. Bibeln talar mycket om att vi kristna ska bli mer lika Jesus efter vår omvändelse.

Inget annat än kärlek.

Omvändelsen efter att Jesus blev hängd på korset?
Det hände ingen omvändning där för religionerna sa att Jesus äter kött och ni är köttätare efter nån flod eller vad du sa.. Och ni svalde det dom sa och trodde att människan är ett köttätande djur, som såklart inte ens är ett djur utan nån sorts allmäktig människogud som får göra lite som han vill mot planet och djur å natur..
Eller hur då?

Kärlek till pengar som är fejk/ kärlek till slaveridrivande genom en fejkekonomi..det är vad kristna kyrkan tror om gud, han gillar att människor slavar och tycker illa om sig själv..

Vad säger du om att påven sa att helvetet inte existerar på sin dödsbädd?
Han menar att det är nått man sagt för att kunna kontrollera folk, såfort du tror på döden så blir du kontrollerbar..

Du tror på döden och du tror på himmel och hhelvete efter döden, du fattar inte att livet går vidare och att du är en evig själ..

Så du är fortfarande kontrollerbar och programerad att säga att du älskar allt och sen förlåter gud dig, trots att du ställer dig bakom djurplågeri, onaturliga matvanor och slaveri i form av fejkpengar..
Och krig också givetvis, mot plantor, svampa, knarkare, muslimer osv osv osv böger också..

Bevis för gud på ingång gott folk
Citera
2013-01-08, 04:45
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Inget annat än kärlek.

Kom tillbaka online trolliz!!!

Dom förlåter dig vet du väl!!!

Du behöver inte oroa dig trollis du vet att helvetet inte är för dig och kristna!!

Vill du inte diskutera bevis för gud med mig längre?
/dags att blunda?

Senast redigerad av KungPungPat 2013-01-08 kl. 04:50.
Citera
2013-01-08, 09:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Trollet mot KPP..., det är lite som att titta på sådana där clowner som slänger tårtor och häller kalkfärg i varandras brallor i cirkusmanegen. Jag försöker avgöra vem av dem som är stolligast.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har följt inläggen och nått nya nivåer av skräckblandad förtjusning

Ja, alltså, när jag såg tjafset börja tog jag fram popcorn och läsk och jag har inte blivit besviken.
Citera
2013-01-08, 09:57
Medlem
Puffarns avatar
Ja att slåss om vem som lyder Jesus bäst är idiotiskt å det extrema då han hade vänt kristendomen ryggen i samma sekund som konsiliet var avklarat och hans religion hade blivit en hora till Rom.
Citera
2013-01-08, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Nej, anledningen är följande: "Så länge det finns bevis för att vår existens, vår universum, vår fysik, vår materia har en början, så finns det i en överförd betydelse - bevis på en Skapare av metafysisk natur." Det där är bara ett antagande du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
oh.. lite mer kött på bena- tack för det

Du har absolut rätt i det du säger, men antagandet är en korrekt härledning. En härledning som du förefaller inte riktigt förstå.

Egentligen finns det inget att förstå/missförstå, eftersom det enda du gör är att postulera ID-konceptet för zillionte gången (med ordet 'skaparen') ..... och som nästen alltid när det händer ..... utan att ge detaljer eller förklaring.

Citat:
Rent språkligt så framförde jag min poäng lite slarvigt, kanske det bidrog till dumma kommentarer - vem vet. Men jag gjorde det medvetet för att spara ord, jag antog att trådens läsare var väl bekanta med tankar och funderingar som en tänkare brukar ha.

Frågan är snarare om DU har insikt i omfattningen av ditt postulat.

Citat:
Hursomhelst jag kan vara mer tydlig. (1) Ifall du tror att vår materia har en början (jag tror att det finns filosofiska/logiska härledningar som bevisar att universum har en början, det är något med "det som har röresle har en början".

Vilket princip generellt kallas 'kausalitet'.

Citat:
Men eftersom jag inte inläst så skall jag inte påstå något, men jag ville nämna det för den hågade.) (2) Så det måste onekligen finnas "något" som orsakade materias början. Detta något kallade jag för "skaparen" i mitt första inlägg. Lägg märke till att jag inte lagt några som helst egenskaper eller attribut till "skaparen" förutom den självklara - skapande. Got it now?

De som är 'inläste' har redan ett begrepp av detta slag, och det kallas 'primary cause'. Och det finns inte en kotte som har tillräckligt med rationell kunskap till att kunne komme med konklusioner om det.

Citat:
Ifall du inte accepterar härledning (2), så finns det egentligen inte så mycket att sägas förutom att du troligtvis trollar.

Problemet är snarare att du börjar med förvirrande semantisk akrobatik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in