2013-01-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Då kanske du kunne utveckla ditt resonnemang från detta och gå till nästa steg .... att förklara den kausalitet som förbindar BB med metafysiken.

(Nu när du tydligt har visat, att du egentligen inte bryr dig om att koranen är bevisat som nonsens).

Science without Religion is Lame and, and religion without Science is Blind" ?

(Albert Einstein)

A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.

(Albert Einstein)
Citera
2013-01-12, 16:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?

Vad hjälpar det att du citerar meningslösa exempler från din missionärs-manual, när du inte vill följa dom upp?
Citera
2013-01-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
1. Atom betyder odelbar
2. Därför är en atom odelbar

Hoppas du ser felslutet.
jag ser inget felslut där... en atom är odelbar. att fysiker kallade fel partiklar för 'atomer' betyder inte att de verkligen är atomer. de var bara okunniga, så de gav fel namn till dessa partiklar. de trodde att de var odelbara, men de hade fel. definitionen är inte fel, det är bara fysikerna som gav fel definition till en partikel.

atomer är inte verkliga atomer, eftersom de är inte odelbara. saker som kvarkar och elektroner har man ännu inte lyckats dela, så det är möjligt att de är de verkliga atomerna.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-12 kl. 16:58.
Citera
2013-01-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
1. Atom betyder odelbar
2. Därför är en atom odelbar

Hoppas du ser felslutet.

Men om det ska finnas något som skapat allt, så är det väl minst sagt passande att den skaparen inte är skapad! ELLER? Hade sagt emot sig helt och hållet annars!
Citera
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:

(Albert Einstein)

A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.

(Albert Einstein)
Du tar ju för helvete citat från någon som inte ens är muslim.
Och det är ointressant vad Einstein säger för religiösa citat, det är inte relevant.
Du kommer med åsikter, inte med fakta.

Jag förstår inte hur du kan vara muslim och tro på Big Bang.
Du kan uppenbarligen inte koranen.
Läs den, lär dig den och tro därefter, då är du en muslim.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då kanske du kunne utveckla ditt resonnemang från detta och gå till nästa steg .... att förklara den kausalitet som förbindar BB med metafysiken.

Citat:

(Albert Einstein)

(Albert Einstein)

Goddag .... yxskaft. Vad har detta med kausalitet att göra?
Citera
2013-01-12, 16:58
Medlem
Citat:
Vad hjälpar det att du citerar meningslösa exempler från din missionärs-manual, när du inte vill följa dom upp?

Den förklarar mycket, det vet du. 1 400 år sedan.
Citera
2013-01-12, 16:58
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Jag centrerade mera om 'subjektivitets'-fasetten (om den blir FÖR omfattande), snarare än om 'inre upplevelser', som jag på intet sätt förnekar ... men doch gärna ser en granskning av med hjälp av en validerat systematisk metodologi.
Vad kräver du för granskning? Deduktivt måste man väl kunna bevisa subjektiviteten genom motsägelselagen? Eller räcker inte den längre (inte ens på makronivåer) p.g.a. någon kvantmekanisk upptäckt?

Citat:
I betrakning av att denna tråd i stort sett är en från-square-one upprepning av tråderna '"bevisa gud" och "motbevisa islam" är den arrogant dels p.g.a. att det blir rehashing av klyschor och dels p.g.a. den predikande stil den har.

Ja, det håller jag helt med om. Såg precis att TS var kvar i diskussion också.

Citat:
Jag uppskattar numera alltid dig som kommunikations-partner och som granskande skeptiker.
Detsamma. Det är hedervärt att du tar dig tid att visa alla dessa religiösa deras uppenbara brister i allt från bevisföring till argumentation.
Senast redigerad av Arepo 2013-01-12 kl. 17:00.
Citera
2013-01-12, 16:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men om det ska finnas något som skapat allt, så är det väl minst sagt passande att den skaparen inte är skapad! ELLER? Hade sagt emot sig helt och hållet annars!

Värdelös semantik.

Du slingrar dig bara.
Citera
2013-01-12, 16:59
Medlem
Citat:
Goddag .... yxskaft. Vad har detta med kausalitet att göra?

Att även den ledande inom dåtidens vetenskaps man erkänner Gud.
Säger detta dig inget?
Citera
2013-01-12, 17:01
Medlem
Otwos avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt.
Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Ser du vad du skrivit?
Om någonting inte kan komma till av ingenting, hur kan då gud ha kommit till om han inte är skapad?
Eller menar du att han är ingenting men finns ändå?
Helt ärligt så tror jag mer på utomjordiska bortföringar av våra älskade Amerikaner än på att det finns en gud.
Citera
2013-01-12, 17:02
Medlem
Citat:
Värdelös semantik.

Du slingrar dig bara.

Hur slingrar jag mig, när jag säger att Skaparen skapat ALLT. Har då Gud skapat sin Skapare? eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in