Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Nää jag missförstod nog inte dej, jag gjorde bara om ditt exempel lite, för demonstrera varför det inte minskar sannolikheten att vi bara blir maskmat.
Vissa scenarium är mer troliga än andra, ärligt talat resonera du jämt såhär? Kassörskan sa att din produkt som du köpte kostade 10 kronor, men hur vet du det? Hon kan ju ha sagt vilken summa som helst? Så sannolikheten för att hon sa just 10 kronor är ju mer eller mindre obefintlig trots att du tyckte dig höra det.
Vissa scenarium är mer troliga än andra, ärligt talat resonera du jämt såhär? Kassörskan sa att din produkt som du köpte kostade 10 kronor, men hur vet du det? Hon kan ju ha sagt vilken summa som helst? Så sannolikheten för att hon sa just 10 kronor är ju mer eller mindre obefintlig trots att du tyckte dig höra det.
Alltså försök koncentrera dig, förstå vad jag försöker säga! Du missförstår mig ju visst, jag har redan försökt två gånger men du verkar inte få in det i huvudet. Du kan inte jämföra mitt påstående med dessa 10 kronor du ger som exempel. Jag får känslan av att du försöker förlöjliga mig, men det är dig själv du dumförklarar. Vad yrar du om påg? Rosa våldtäckselefanter? Vad f*n har det att göra med vad jag försöker säga. Det är svårt att kommunicera med dig...
Att kassörskan sade 10 kronor är en självklarhet, både för mig och henne, samt kanske även tjockisen bakom mig i kön som råkade höra samtalet. Om jag nu börjar få för mig att hon sade något annat är jag antingen störd eller sjukligt filosofisk. Men det är inte dit jag försöker föra debatten.
Du antar att "inget händer efter döden" är lika sannolikt som att hon sade 10 kronor? Det låter knappast rätt...
Att vi blir maskmat, rent fysiskt, är jag väl medveten om. Jag förkastar inte vetenskaplig fakta. Jag talar om vad som händer med oss på ett spirituellt plan, vår "själ" om du nu så vill kalla det, om vi ens har en sådan. Detta är långt ifrån en självklarhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du menar någon högre utvecklad civilisation ute i universum, har du sannolikt rätt - kontakt med sådana lär vi dock få vänta länge på om sådan någonsin uppkommer. Här på jorden får vi nöja oss med den logik som den mänskliga hjärnan mäktar med. Hittills har du inte antytt hur den skall överträffas. Om du svarar med Gud, kommer du inte vidare, eftersom denna tänkta skapare aldrig visat sig - enbart omtalats i andra/tredje hand och i textform.
Jag talar inte om utomjordingar, jag talar om att se på saken utanför logikens ramar. 1+1=2 eller hur? Detta är logik, inte sant? Detta är vad vi kallar en universal sanning. Men ändå kan vi inte se eller röra vid logiken. Detta är inte logiskt. Vart är logiken? Varför kan då Gud inte operera på ett liknande sätt?
Evolutionsteorin är en vild spekulation, med många hål. Ändå tror massor på den blint, dyrkar den som en tro. Big Bang är ju lika vagt beskriven/förstådd som Genesis, ännu värre, vågar jag påstå. Men även de flesta forskare håller med. Big Bang kom ur ingenting, innan det fanns ett universum. Hur kan något komma ur inget? Långt ifrån logiskt.
MVH
Givetvis kom din oerhört komplexa skapare från intet??? Du ser ingen motsättning här? Ja du är en idiot....