2009-07-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det kan diskuteras huruvida vetenskapliga teorier, som bygger på empirisk verklighet, har något att göra med ultimata verkligheten. Men vetenskapens stora framgång är ett starkt tecken på att den faktiskt behandlar verkligheten. Alla vetenskapliga teorier ska göra specifika förutsägelser. Huvudkällan för all kunskap i vetenskapen är erfarenhet.

Dessutom reducerar du frågan om Guds existens till ren filosofisk skepticism om all verklighet. Det går inte motbevisa påståendet att vi lever i en dröm eller i en virtuell verkligheten (likt Matrix).
Vetenskapens stora framgång (hur man nu mäter det) beror på att den är användbar. Det har inget med verkligheten att göra. Och det är inte alls så att alla vetenskapliga teorier ska förutsäga något, vetenskap är mer än bara hård naturvetenskap.

Alla påstående om verkligheten kräver tro, och det spelar ingen roll om det handlar om Gud eller något annat.

Jag är pragmatiker, så jag bryr mig inte om huruvida vi lever i en dröm.
Folk beter sig som om dom inte lever i en dröm, det är det viktiga.

Citat:
De flesta ateister ser sig inte som troende. Det märker du även här på FB. Varför tvinga på dem en syn de inte delar?
Dom säger att dom är troende, men dom märker det inte själva. Ett sorts självbedrägeri skulle vissa psykologer säga, men jag ser det mer som att konstruktionen är så djupt internaliserad i samhällets ideologier och diskurser att det är svårt att tänka på något annat sätt.

Citat:
Alla vetenskapsmän är inte ateister. Vetenskapen använder sig emellertid av metodologisk naturalism. När vetenskapsmän sätter upp experiment räknar vi inte med att änglar, gudar och demoner ska inskrida. Vetenskapen antar att ifall ett fenomen har en förklaring, då är det en naturalistisk sådan - en som inte involverar Gud. Jag tror det är rättvist att säga vetenskapen förutsätter att den kristna världsbilden är falsk.

Hur vet du att det inte finns bevis emot Guds existens?
All vetenskap använder sig absolut inte utav metodologisk naturalism. Mycket vetenskap bygger istället på logik och/eller rationalism. Experiment är internalistiska och missar kontexten, helt oanvändbart på människor som är beroende utav kontexten. Vetenskap ska inte förutsätta något alls, förutfattade meningar, är inte god vetenskap.

Om det fanns bevis mot Guds existens hade det varit en stor nyhet som alla hade fått tagit del utav. Till och med Richard Dawkins "God Delusion", som är en ganska tjock bok, ger inga bevis alls. Han argumenterar visserligen emot existensen av Gud, men hans främsta argument är att det går emot hans syn på vetenskap. Som om vetenskap skulle ha något egenvärde som måste skyddas till den måtta att man måste ignorera en eventuell existens av Gud. Väldigt trångsynt perspektiv man får ta del utav där... En bok som många ateister brukar referera till. Det skrämmer mig lite.

Citat:
Visa att min definition av vetenskap är "snäv", "förlegad" och "nästan hundra år gammal". Jag har skrivit att en teori måste förutsäga specifika företeelser och hela teorins giltighet baseras på experimentella verifikationer av dessa förutsägelser. Karl Poppers kriterium om falsifikation är grundläggande för all naturvetenskap.
Du sa att man inom vetenskap måste kunna falsifiera, men det stämmer inte. Nu istället säger du experimentella verifikationer, och det är visserligen lite bredare, men det säger inte heller hela sanningen. Experiment, falsifikation och förutsägelser är delar av viss sorts vetenskaps metodologi, ofta naturvetenskap, men det är inte så för all vetenskap. Jag gav exempel på det tidigare.

Citat:
Jag har aldrig skrivit att du delar en negativ ateists trosystem, endast epistemologiska uppfattning. Tro är som du skriver, ytterst subjektivt. Dessutom är det så pass abstrakt att det är omöjligt att kategorisera alla människor i teister, agnostiker och ateister. Jag påstår emellertid att kategoriseringar är effektiva eftersom de underlättar och sparar tid. Du kallar ateister för troende när de själva inte är det. Dessutom verkar du inte förstå att ateism kan tolkas på två olika sätt, negativt och positivt.
Kategorier har sin nytta förstås. Fenomenologiskt så kategoriserar alla verkligheten på något sätt. Och vetenskapligt hjälper kategorier att generalisera inte bara utifrån flera fall utan även utifrån ett fall. Men såsom du tolkar ateism så verkar det som att buntar du ihop agnosticism i kategorin ateism genom att kalla det för negativ ateism.

Citat:
Epistemiskt har varken agnostiker eller ateister positiva bevis (till skillnad från Gudsförnekare). Låt säga att vi skapar ett koordinatsystem för att underlätta http://img11.imageshack.us/img11/9547/beliefscale.jpg. Agnostiker och negativa ateister kan endast förflytta sig horisontellt medan positiva teister och ateister kan använda sig av vertikala skalan. Skillnaden är endast att en negativ ateist lutar mer åt "non-belief" medan agnostiker håller sig till origo. Angående skillnaden i definition en av ateism, citerar Michael Martin (Atheism: A Philosophical Justification):
Det är visserligen en fin modell, men det är fortfarande på förhand skapade kategorier. Deduktiva kategorier. Empiriskt sett går det inte ihop eftersom det inte finns bevis varken för eller emot Guds existens. Logiskt sett går det inte ihop heller, eftersom man inte behöver tro om man har bevis för eller emot Guds existens. Och fenomenologiskt går det inte heller ihop, eftersom man inte kan sluta tro, det vore som att ge upp livet som sådant. Man kan inte handla utan att tro.

Citat:
Som jag förstår det, behöver ondskans problem inte nödvändigtvis referera till allgott väsen. Istället kan ondskans problem forumleras som en fråga hur Gud, som styr världen, kan tillåta lidande och tidig död i den mängd som det förekommer. Sistnämnda leder också till icke-tro problemet. Nämligen, varför existerar det så mycket icke-tro i världen om Gud vill att alla ska tro på honom? Hur kommer det sig att så många människor inte ens får möjligheten att tro på Gud?
Återigen, Fri Vilja. Om människor vill orsaka lidande och död så får dom göra det.

Fri vilja orsakar även kulturella skillnader och sociala strukturer som kan motverka den agens som är nödvändig för att alla ska få möjligheten att tro på Gud. Ekonomiska strukturer som orsakar klasskillnader till exempel, är ett mänskligt påhitt, ett resultat av den mänskliga Fria Viljan.

Citat:
Maxwells demon är ett tankeexperiment. Precis som Schrödingers katt. Negativ- och positiv ateism är lika tomma kategorier som agnosticism. Anledningen till varför jag konstant refererar till negativ ateism är dina argument endast är applicerbart på positiv ateism. Gudsförnekelse kan vara tro om man anser det går motbevisa det transcendenta.
På vilket sätt är agnosticism samma sorts kategori som negativ ateism?
Citera
2009-07-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Att Yidaki inte förstår detta är förbryllande.

Särskilt efter att många av oss har påpekat att tro & tro är inte samma sak.
Jag tror att många andra här förstår att det är skillnad att tro på Jesus än att tro att de blir regnigt kommande dag.
Om det inte är samma sak, varför använder man samma ord?
Och vad är skillnaden mellan att tro på Jesus och att tro på att det blir regnigt kommande dag?

Citat:
Ska man likt Yidaki vara petigt är väl alla troende i den mån att de flesta människor tror något eller har trott på något. Men så dryga ska vi väl inte behöva vara?

Att till exempel säga att ateism eller icke-tro är trosuppfattningar precis som tron på en gud är att neutralisera orden på all dess mening.
Det är ingen i den här tråden som sagt att icke-tro är en trosuppfattning.

Orden får sin mening genom hur dom används, inte tvärtom. Om människor beter sig, tänker och kommunicerar på ett sätt som visar att dom tror, då är det det man får utgå ifrån.

Det känns som att det är alldeles för många ateister som blandar ihop religion och tro,
och detta måste belysas. Missförstånd leder bara till lidande.
Citera
2009-07-09, 19:42
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det känns som att det är alldeles för många ateister som blandar ihop religion och tro,
och detta måste belysas. Missförstånd leder bara till lidande.

Jag tror inte ateisterna blandar ihop begreppen.. I flera diskussioner presenterar religösa/troende just två olika sorters tro.
Även om den användningen är inkorrekt, så tror jag att den härstammar från religösas uppfattning och därefter anammas och används av ateister för att beteckna den typen av tro de uppenbarligen inte har personlig erfarenhet av.
Att det sedan är samma ord använt i två olika betydelser för att, ovetandes, beskriva samma sak kan ju diskuteras..
Citera
2009-07-09, 20:48
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Om det inte är samma sak, varför använder man samma ord?
Homonymer kallas det.
Tomten & tomten är inte samma sak, ej heller planet & planet. Det stavas likadant men betyder helt skilda saker beroende på vilket sammanhang och avseende. Med andra ord, ett helt annat ord.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym
Citat:
Och vad är skillnaden mellan att tro på Jesus och att tro på att det blir regnigt kommande dag?
Hos personer som innerligt och passionerat har en tro på Jesus eller liknande figurer skulle nog inte jämföra den sortens tro med tron på chanserna för regn nästa dag.
Förstår inte att du inte fattar att det är skilda ting.

Det du inte verkar ha fått klart för dig (rätta mig om jag har fel) är att när man sätter 'icke' framför tex troende eller religiös betyder det att man inte är troende eller religiös.

Ett exempel från ett lexikon.

* tro på Gud---believe in God
* tro på utvecklingen---believe in progress

Vet inte hur jag ska förklara för dig att det är två åtskilda betydelser av ordet.
Citera
2009-07-10, 02:07
Medlem
Citat:
Vetenskapens stora framgång (hur man nu mäter det) beror på att den är användbar. Det har inget med verkligheten att göra. Och det är inte alls så att alla vetenskapliga teorier ska förutsäga något, vetenskap är mer än bara hård naturvetenskap.

Alla påstående om verkligheten kräver tro, och det spelar ingen roll om det handlar om Gud eller något annat.

Jag är pragmatiker, så jag bryr mig inte om huruvida vi lever i en dröm.
Folk beter sig som om dom inte lever i en dröm, det är det viktiga.
För mig är vetenskap endast naturvetenskap. Social vetenskap räknar jag som kvasivetenskap. Det är inte dåligt, men kriterium för humaniora och samhällsvetenskaper är betydligt abstraktare än för naturvetenskap. Beklagar att jag missförstod din användning av ordet "vetenskap". Ofta menar folk naturvetenskap när de säger vetenskap.

Citat:
Dom säger att dom är troende, men dom märker det inte själva. Ett sorts självbedrägeri skulle vissa psykologer säga, men jag ser det mer som att konstruktionen är så djupt internaliserad i samhällets ideologier och diskurser att det är svårt att tänka på något annat sätt.
Säger ateisterna att de är troende?

Citat:
All vetenskap använder sig absolut inte utav metodologisk naturalism. Mycket vetenskap bygger istället på logik och/eller rationalism. Experiment är internalistiska och missar kontexten, helt oanvändbart på människor som är beroende utav kontexten. Vetenskap ska inte förutsätta något alls, förutfattade meningar, är inte god vetenskap.

Om det fanns bevis mot Guds existens hade det varit en stor nyhet som alla hade fått tagit del utav. Till och med Richard Dawkins "God Delusion", som är en ganska tjock bok, ger inga bevis alls. Han argumenterar visserligen emot existensen av Gud, men hans främsta argument är att det går emot hans syn på vetenskap. Som om vetenskap skulle ha något egenvärde som måste skyddas till den måtta att man måste ignorera en eventuell existens av Gud. Väldigt trångsynt perspektiv man får ta del utav där... En bok som många ateister brukar referera till. Det skrämmer mig lite.
Naturvetenskap använder sig av metodologisk naturalism. Av den simpla anledningen att vi inte kan uttala oss om metafysiska företeelser. Matematik och logik är ingen riktig vetenskap. Det finns inget direkt samband mellan empiri och matematik. Även om någonting är logiskt konsistent betyder det inte att det stämmer överens med verkligheten. Men eftersom jag tycks inse att din användning av ordet "vetenskap" är helt annorlunda än min, ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen.

Jag förstår inte vad Dawkins har med saken att göra. Den stora nyheten hade snarare varit ifall det fanns objektiva bevis för Guds existens. Richard Dawkins är ett bra exempel på negativ ateist. Även om han använder s.k "Ultimate 747 gambit" ägnar Dawkins sig huvudsakligen åt att förkasta teistiska bevis, inte att bevisa Guds icke-existens (till skillnad från filosofer som John Mackie och Theodore Drange). Det vilar ingen bevisbörda på negativa ateister. Negativa ateister ska endast (a) analysera och (b) visa att teisternas argument inte är hållbara. Om teisters argument är otillräckliga är det naturligt att inte tro på Gud (precis som det är naturligt att inte tro på enhörningar vid avsaknad av bevis).

Citat:
Det är visserligen en fin modell, men det är fortfarande på förhand skapade kategorier. Deduktiva kategorier. Empiriskt sett går det inte ihop eftersom det inte finns bevis varken för eller emot Guds existens. Logiskt sett går det inte ihop heller, eftersom man inte behöver tro om man har bevis för eller emot Guds existens. Och fenomenologiskt går det inte heller ihop, eftersom man inte kan sluta tro, det vore som att ge upp livet som sådant. Man kan inte handla utan att tro.
Det ska vara en deduktiv modell. Poängen med koordinatsystemet är generalisera kända trosystem för att kunna kategorisera majoriteten. Givetvis kommer det alltid finnas specifika uppfattningar som inte kan kategoriseras. Om man anser att det finns bevis för Guds existens men ändå vägrar tro på Gud använder man sig endast av vertikala skalan. Skalan gäller inte om man är nonkognitivist i förhållande till diskussioner om Gud. Jag anser att skalan är tillräckligt noggrann för att beskriva de vanligaste uppfattningarna. Min idé var egentligen bara att visa att både agnostiker och ateister (negativa) är begränsade till X-axeln (gränsen mellan första, fjärde kvadranten och origo).

Citat:
Återigen, Fri Vilja. Om människor vill orsaka lidande och död så får dom göra det.

Fri vilja orsakar även kulturella skillnader och sociala strukturer som kan motverka den agens som är nödvändig för att alla ska få möjligheten att tro på Gud. Ekonomiska strukturer som orsakar klasskillnader till exempel, är ett mänskligt påhitt, ett resultat av den mänskliga Fria Viljan.
Människans fria vilja? Menar du att fria viljan även täcker naturkatastrofer? Hur tänker du då?

Citat:
På vilket sätt är agnosticism samma sorts kategori som negativ ateism?
Alla positiva ateister (P) är även negativa ateister (N). Alla agnostiker (A) är minst negativa ateister men inte tvärtom. N ⊆ P men N ≠ P, på samma sätt som N ⊂ A. Om vi väljer ut fem attribut S. S1 (ingen tro), S2 (tro), S3 (G. förnekelse), S4 (inga pos. bevis m. Gud), S5 (inga pos. bevis f. Gud) och M (kognitivism i förhållande till diskussioner om Gud). Kan vi:

N ∪ P ∪ A = {M, S1, S2, S3, S4, S5}
N ∩ A = {M, S1, S4, S5}
N \ A = {S2}

Om en negativ ateist accepterar {S2} är han/hon agnostiker. Kort sagt är det endast meningen "jag tror varken tror eller icke-tror" som skiljer agnostiker från negativ ateist som säger "jag icke-tror". Det är hur jag uppfattar skillnaden.

Citat:
text
Tack! Det är olyckligt att ordet "tro" betyder så många olika saker på svenska. På engelska har man "think" och "believe" som används i olika sammanhang. Ingen säger "I think in God" och det är lätt att skilja
religiösa [metafysiska] övertygelser (som aldrig kan strikt bevisas) från evidensbaserade åsikter. Även "evidence" och "proof" är på svenska bara "bevis". Skillnaden är förstås att "proof" är fullständigt.
Citera
2009-07-10, 09:27
Medlem
enrA Ankas avatar
Kort fråga som kanske kommit upp tidigare men jag missat:
Om inget kan finnas utan en skapare, vem skapade skaparen?

//Ankan
Citera
2009-07-10, 09:47
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka

//Ankan
He he... jo... man kan nog säga att den frågan har kommit upp tidigare...
Citera
2009-07-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka

//Ankan

Det vet väl alla vid det här laget att Spaghettimonstret är den ursprungliga skaparen.
Citera
2009-07-10, 14:10
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det vet väl alla vid det här laget att Spaghettimonstret är den ursprungliga skaparen.

Just det, hade jag faktiskt helt glömt bort. Det eller Tekannan.
Citera
2009-07-10, 15:26
Medlem
Eller så kan man resonera som Douglas Adams gjorde i Hitchhikers Guide to the Galaxy:

Citat:
"Diskussionen har förts ungefär som följer:

- Jag vägrar bevisa att jag existerar, säger Gud. För bevisen förnekar tron, och utan tro är jag ingenting.

- Men, säger människan, i så fall är saken klar. Babelfisken skulle aldrig ha utvecklats av en slump. Den bevisar att Du existerar, och alltså bevisar den, som Du ju själv påpekar, att Du inte existerar.

- Åh, jäsiken, säger Gud. Det tänkte jag inte på. Och han försvinner i ett moln av logik."

Byt ut ordet "Babelfisken" mot ordet "Människan" så har ni en mer verklighetsförankrad liknelse.
Citera
2009-07-15, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Gud är väl en av människans uråldriga, vilda fantasifoster som många har svalt med hull å hår å sedan låtit passera generation efter generation?
Citera
2009-07-15, 12:38
Medlem
iQtechs avatar
Bara för att man får en andlig upplevelse, bevisar inte ju inte det att det finns någon gud? Skärp er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in