Citat:
Vetenskapens stora framgång (hur man nu mäter det) beror på att den är användbar. Det har inget med verkligheten att göra. Och det är inte alls så att alla vetenskapliga teorier ska förutsäga något, vetenskap är mer än bara hård naturvetenskap.
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det kan diskuteras huruvida vetenskapliga teorier, som bygger på empirisk verklighet, har något att göra med ultimata verkligheten. Men vetenskapens stora framgång är ett starkt tecken på att den faktiskt behandlar verkligheten. Alla vetenskapliga teorier ska göra specifika förutsägelser. Huvudkällan för all kunskap i vetenskapen är erfarenhet.
Dessutom reducerar du frågan om Guds existens till ren filosofisk skepticism om all verklighet. Det går inte motbevisa påståendet att vi lever i en dröm eller i en virtuell verkligheten (likt Matrix).
Dessutom reducerar du frågan om Guds existens till ren filosofisk skepticism om all verklighet. Det går inte motbevisa påståendet att vi lever i en dröm eller i en virtuell verkligheten (likt Matrix).
Alla påstående om verkligheten kräver tro, och det spelar ingen roll om det handlar om Gud eller något annat.
Jag är pragmatiker, så jag bryr mig inte om huruvida vi lever i en dröm.
Folk beter sig som om dom inte lever i en dröm, det är det viktiga.
Citat:
Dom säger att dom är troende, men dom märker det inte själva. Ett sorts självbedrägeri skulle vissa psykologer säga, men jag ser det mer som att konstruktionen är så djupt internaliserad i samhällets ideologier och diskurser att det är svårt att tänka på något annat sätt.
De flesta ateister ser sig inte som troende. Det märker du även här på FB. Varför tvinga på dem en syn de inte delar?
Citat:
All vetenskap använder sig absolut inte utav metodologisk naturalism. Mycket vetenskap bygger istället på logik och/eller rationalism. Experiment är internalistiska och missar kontexten, helt oanvändbart på människor som är beroende utav kontexten. Vetenskap ska inte förutsätta något alls, förutfattade meningar, är inte god vetenskap.
Alla vetenskapsmän är inte ateister. Vetenskapen använder sig emellertid av metodologisk naturalism. När vetenskapsmän sätter upp experiment räknar vi inte med att änglar, gudar och demoner ska inskrida. Vetenskapen antar att ifall ett fenomen har en förklaring, då är det en naturalistisk sådan - en som inte involverar Gud. Jag tror det är rättvist att säga vetenskapen förutsätter att den kristna världsbilden är falsk.
Hur vet du att det inte finns bevis emot Guds existens?
Hur vet du att det inte finns bevis emot Guds existens?
Om det fanns bevis mot Guds existens hade det varit en stor nyhet som alla hade fått tagit del utav. Till och med Richard Dawkins "God Delusion", som är en ganska tjock bok, ger inga bevis alls. Han argumenterar visserligen emot existensen av Gud, men hans främsta argument är att det går emot hans syn på vetenskap. Som om vetenskap skulle ha något egenvärde som måste skyddas till den måtta att man måste ignorera en eventuell existens av Gud. Väldigt trångsynt perspektiv man får ta del utav där... En bok som många ateister brukar referera till. Det skrämmer mig lite.
Citat:
Du sa att man inom vetenskap måste kunna falsifiera, men det stämmer inte. Nu istället säger du experimentella verifikationer, och det är visserligen lite bredare, men det säger inte heller hela sanningen. Experiment, falsifikation och förutsägelser är delar av viss sorts vetenskaps metodologi, ofta naturvetenskap, men det är inte så för all vetenskap. Jag gav exempel på det tidigare.
Visa att min definition av vetenskap är "snäv", "förlegad" och "nästan hundra år gammal". Jag har skrivit att en teori måste förutsäga specifika företeelser och hela teorins giltighet baseras på experimentella verifikationer av dessa förutsägelser. Karl Poppers kriterium om falsifikation är grundläggande för all naturvetenskap.
Citat:
Kategorier har sin nytta förstås. Fenomenologiskt så kategoriserar alla verkligheten på något sätt. Och vetenskapligt hjälper kategorier att generalisera inte bara utifrån flera fall utan även utifrån ett fall. Men såsom du tolkar ateism så verkar det som att buntar du ihop agnosticism i kategorin ateism genom att kalla det för negativ ateism.
Jag har aldrig skrivit att du delar en negativ ateists trosystem, endast epistemologiska uppfattning. Tro är som du skriver, ytterst subjektivt. Dessutom är det så pass abstrakt att det är omöjligt att kategorisera alla människor i teister, agnostiker och ateister. Jag påstår emellertid att kategoriseringar är effektiva eftersom de underlättar och sparar tid. Du kallar ateister för troende när de själva inte är det. Dessutom verkar du inte förstå att ateism kan tolkas på två olika sätt, negativt och positivt.

Citat:
Det är visserligen en fin modell, men det är fortfarande på förhand skapade kategorier. Deduktiva kategorier. Empiriskt sett går det inte ihop eftersom det inte finns bevis varken för eller emot Guds existens. Logiskt sett går det inte ihop heller, eftersom man inte behöver tro om man har bevis för eller emot Guds existens. Och fenomenologiskt går det inte heller ihop, eftersom man inte kan sluta tro, det vore som att ge upp livet som sådant. Man kan inte handla utan att tro.
Epistemiskt har varken agnostiker eller ateister positiva bevis (till skillnad från Gudsförnekare). Låt säga att vi skapar ett koordinatsystem för att underlätta http://img11.imageshack.us/img11/9547/beliefscale.jpg. Agnostiker och negativa ateister kan endast förflytta sig horisontellt medan positiva teister och ateister kan använda sig av vertikala skalan. Skillnaden är endast att en negativ ateist lutar mer åt "non-belief" medan agnostiker håller sig till origo. Angående skillnaden i definition en av ateism, citerar Michael Martin (Atheism: A Philosophical Justification):
Citat:
Återigen, Fri Vilja. Om människor vill orsaka lidande och död så får dom göra det.
Som jag förstår det, behöver ondskans problem inte nödvändigtvis referera till allgott väsen. Istället kan ondskans problem forumleras som en fråga hur Gud, som styr världen, kan tillåta lidande och tidig död i den mängd som det förekommer. Sistnämnda leder också till icke-tro problemet. Nämligen, varför existerar det så mycket icke-tro i världen om Gud vill att alla ska tro på honom? Hur kommer det sig att så många människor inte ens får möjligheten att tro på Gud?
Fri vilja orsakar även kulturella skillnader och sociala strukturer som kan motverka den agens som är nödvändig för att alla ska få möjligheten att tro på Gud. Ekonomiska strukturer som orsakar klasskillnader till exempel, är ett mänskligt påhitt, ett resultat av den mänskliga Fria Viljan.
Citat:
På vilket sätt är agnosticism samma sorts kategori som negativ ateism?
Maxwells demon är ett tankeexperiment. Precis som Schrödingers katt. Negativ- och positiv ateism är lika tomma kategorier som agnosticism. Anledningen till varför jag konstant refererar till negativ ateism är dina argument endast är applicerbart på positiv ateism. Gudsförnekelse kan vara tro om man anser det går motbevisa det transcendenta.