2012-03-06, 17:41
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Det finns Skapare/Gud bakom sin skapelse. Se hur allt är komplext. Det verkar vara en tanke bakom varje skapad "sak". Det finns en lagbundenhet och en ordning. Etiska riktlinjer finns.
Det finns vittnesbörd som talar att det finns en Gud eller en övernaturlig/andlig värld. Människor har blivit bönhörda dåtid och nutid. Jag har själv blivit bönhörd. Bibeln finns.
Gud svarar på de 6 stora frågorna: 1. Var kommer vi ifrån, 2. Vem är jag/identitet, 3. Meningen med livet, 4. Rätt och fel eller gott och ont, 5. Är jag älskad, 6. var är jag på väg
Om inte Gud finns: varför söker vi efter dessa frågor?
Jag tror att Gud visar sig i Jesus Kristus i ord och i handling. Gud älskar alla och vill att alla ska komma till honom. Detta visar Jesus Kristus i ord och i handling när han led och dog i vårt ställe. Han uppstod och lever.

Då var det dags igen...

Precis som i tråden "Dödade Darwin gud?" så kommer du här inte ens med argument utan löst tyckande.

"Världen är komplex och det finns mönster!" Japp, med det säger ingenting om gud. Bön är fortfarande bevisat fullständigt effektlöst, oavsett om du själv och andra troende upplever (eller väljer att uppleva) det annorlunda. Svaren som bibeln ger innebär inte att de är sanna bara för att de ges som svar. Frågorna kommer av naturen, vi är nyfikna varelser genom evolution vilket har gett oss intelligensen vi har idag. Dessa frågor har ingenting med gud att göra. Varför skulle det?

Jag förstår nu att ingenting som någon någonsin skriver eller berättar för dig kommer att kunna påverka dig, du är immun mot ny information om den strider mot dina vanföreställningar. Jag bryr mig inte om vad du tror och tycker och du får tro på vad du vill, men eftersom detta är ett diskussionsforum så föreslår jag att du slutar repetera nonsens som du inte kan argumentera för. Ingen mår bättre av att läsa samma grundlösa påståenden eller lösryckta frågor som är det enda du producerar. Ingenting av det du skrev var enligt topic bevis eller ens argument för att gud existerar.

Jag repeterar nu exakt samma sak som i den andra tråden eftersom du inte svarade på den kritiken och nu fortsätter med samma resonemang:

Om förutsättningen för att du ska tro på bibeln, vilket du gör, är att den svarar på frågor om varför vi är här etc, varför väljer du att tro på just bibeln men inte andra förklaringar som återfinns i andra religioner?

Jag skapade ju TheShadeismen i ett försök att få dig att förklara, vilket misslyckades. Försök nu att svara på de två nedanstående frågorna.

Antag nu att jag, theshade, har exakt samma egenskaper som bibelns gud och har skapat dig till min avbild, att jag är allsmäktig och allvetande och att jag alltid talar sanning. Tror du då på detta? Om inte, varför?
Senast redigerad av theshade 2012-03-06 kl. 18:12.
Citera
2012-03-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
det finns över 300 profetior om messias (Jesus) i GT som är ganska relevanta...

http://erevna.nu/pdf/Messiasprofetior.pdf

det blir svårt att komma undan till exempel profetior där "inga ben ska krossas" på lammet dvs Jesus.
Det gjordes på de 2 andra killarna som var korsfästa tillsammans med honom men inte på Jesus.

Eller att han blev upphöjd på en påle, eller vara Davids avkomma etc.

Fast om du ogiltigförklarar bibeln så är det ju klart att du inte bryr dig om detta.
Men att uppfylla alla de profetior i bibeln som GT skriver om är omöjligt bokstavligt talat. Om det nu inte var Gud som var bakom det hela.

Men det här är ju bara vaga tolkningar och efterhandskonstruktioner! Du kanske skulle titta mer på det som inte stämmer i det som GT säger om Messias!

Bibeln är bara skit och man undrar varför någon baxat den ända hit!
Citera
2012-03-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symer
Jag måste också tilllägga att jag verkligen inte kan stå tillsvars för hemskheter kristna har gjort i sina dagar och att detta är då min uppfattning om en gud. Inte någon allsmäktig magiker som kan vifta med sitt trollspö och göra lite hur han vill. Utan det är just en kraft inom oss människor, som gör oss till människor.

Nej kristna vill inte alls kopplas ihop med sin bestialiska historia det har man ju förstått! Så om bibelguden inte är en allsmäktig gud så måste ju bibeln vara ihopljugen...(vilket den de facto är)

Det som gjort oss till människor är en lång evolution där samarbete och sammanhållning varit kanske den viktigaste överlevnadsfaktorn för våra förfäder...
Citera
2012-03-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Då var det dags igen...

Precis som i tråden "Dödade Darwin gud?" så kommer du här inte ens med argument utan löst tyckande.
Vad är skillnaden mellan argument och löst tyckande för dig?

"Världen är komplex och det finns mönster!" Japp, med det säger ingenting om gud.
Det tycker jag. Det finns en tanke bakom.
Bön är fortfarande bevisat fullständigt effektlöst, oavsett om du själv och andra troende upplever (eller väljer att uppleva) det annorlunda. Svaren som bibeln ger innebär inte att de är sanna bara för att de ges som svar. Frågorna kommer av naturen, vi är nyfikna varelser genom evolution vilket har gett oss intelligensen vi har idag. Dessa frågor har ingenting med gud att göra. Varför skulle det?

För mig och andra människor har bön effekt. Vad menar du exakt när du skriver att frågorna kommer från naturen? Hur vet du att vi är nyfikna, från vad mäter du detta ifrån? Är detta ett argument eller löst tyckande?

Jag förstår nu att ingenting som någon någonsin skriver eller berättar för dig kommer att kunna påverka dig, du är immun mot ny information om den strider mot dina vanföreställningar.
All information är inte sann. Hur kommer det sig att du ge mig en diagnos på vaneställningar? Är detta ett argument eller löst tyckande? Kan du ge mig en diagnos eller ska det vara läkare som sätter dignoser? Om du och jag skulle åka till 10 läkare, tror du att de ställer samma"diagnos"?

Jag bryr mig inte om vad du tror och tycker och du får tro på vad du vill, men eftersom detta är ett diskussionsforum så föreslår jag att du slutar repetera nonsens som du inte kan argumentera för.
Det verkar inte vara så att jag får "tycka" vad jag vill utan bli påhoppad för jag tror på Gud/Jesus Kristus. Men, detta får jag tar som kristen. Det står redan i bibeln.
Ingen mår bättre av att läsa samma grundlösa påståenden eller lösryckta frågor som är det enda du producerar. Ingenting av det du skrev var enligt topic bevis eller ens argument för att gud existerar.
Jag kan inte veta hur människor mår. Det finns olika "sorters bevis". Alla kanske inte kallar det för bevis. Mycket bygger på tro i samhället och den högsta graden av tro är tron på Gud.

Jag repeterar nu exakt samma sak som i den andra tråden eftersom du inte svarade på den kritiken och nu fortsätter med samma resonemang:
Repetation kan vara bra.

Om förutsättningen för att du ska tro på bibeln, vilket du gör, är att den svarar på frågor om varför vi är här etc, varför väljer du att tro på just bibeln men inte andra förklaringar som återfinns i andra religioner?
Jag tror att Gud uppenbarar sig på olika sätt. Han uppenbarar sig i hela sin skapelse.

Jag skapade ju TheShadeismen i ett försök att få dig att förklara, vilket misslyckades. Försök nu att svara på de två nedanstående frågorna.

Antag nu att jag, theshade, har exakt samma egenskaper som bibelns gud och har skapat dig till min avbild, att jag är allsmäktig och allvetande och att jag alltid talar sanning. Tror du då på detta? Om inte, varför?
En skapelse kan inte vara Skaparen. Du är skapad och Gud är Skaparen. Gud är mycket större än oss.
Citera
2012-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Men det här är ju bara vaga tolkningar och efterhandskonstruktioner! Du kanske skulle titta mer på det som inte stämmer i det som GT säger om Messias!

Bibeln är bara skit och man undrar varför någon baxat den ända hit!

När man följer Jesus Kristus ska Andens frukter växa i oss. De frukter är: kärlek, frid, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning (Galaterbrevet 5:22-23)
Det finns också falska "kristna" som kommer Satan. När jag skriver falska som menar jag att de inte är kristna. Detta är bara en fasad. Man tjänar Satan.
Citera
2012-03-07, 23:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
När man följer Jesus Kristus ska Andens frukter växa i oss. De frukter är: kärlek, frid, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning (Galaterbrevet 5:22-23)
Det finns också falska "kristna" som kommer Satan. När jag skriver falska som menar jag att de inte är kristna. Detta är bara en fasad. Man tjänar Satan.

Och så finns det de som säger att studierna som visar på att med ökande religiositet minskar intelligensen inte stämmer...
Citera
2012-03-08, 02:29
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Regnar det ner en röd cykel från himlen har jag lättare att dra till med förklaringen att den föll ur ett flygplan snarare än att gud låg bakom fenomenet.

Men det tydliggör väl bara hur vi skeptiker väljer att resonera jämfört med en troende som gått all in på gudshypotesen.
Ärligt talat så var faktiskt mitt citat direkt från en "skeptiker"
Min poäng var mer att 1. Det går inte att bevisa att Gud existerar 2. Ateister (eller "skeptiker") kommer inte kunna definera begreppet "tro" ordentligt eftersom man inte tror i den innebörden att man måste se Gud framför ögonen för att tro på Honom.

Sedan vet jag inte vad du menar med att gå "all in på gudshypotesen", men om det innebär att man måste stå på torget och tala i tungor och hävda att Adam och Eva var de första människorna och vetenskapen är satans påfund, så är det faktiskt långt ifrån alla troende som går "all in".
Inte jag iallafall.
Citera
2012-03-08, 05:28
Medlem
Mortiss avatar
Gud är bortom språket och kyrkans försök att beskriva Gud med tecken, symboler, bilder, metaforer, sakrament och mysterier är en omöjlighet, då Gud inte låter sig beskrivas. Människans verklighet och existens utgår dock från Gud som är livets källa och ursprung, men vi som skapade kan aldrig göra en rättvis beskrivning av Gud, utan vi är hänvisade till att tala om våra egna gudsbilder.

Detta får som följd menar jag att kyrkornas verbala budskap inte kan rymma Gud. Hur kan man finna ett bärande språk för GUD är en grundfråga. Jesus är Guds ”verb” (Gud i handling). Det viktiga är inte i första hand ”filosofiska distinktioner” utan Jesu efterföljelse. Jag kan formulera följande fem påståenden: Gud är mer slutet än början. Gud är mer vilja än vara. Gud är mer verb än substantiv. Gud är mer fråga än svar. Gud är mer subjekt än objekt.
Citera
2012-03-08, 13:00
Medlem
theshades avatar
Citat:
En skapelse kan inte vara Skaparen. Du är skapad och Gud är Skaparen. Gud är mycket större än oss.

Bra argument. Eller nej, som vanligt ger du inga argument utan bara påstår saker. Förväntar du dig att någon över huvud taget ska bry sig om vad du skriver? Varför har du ens ett konto här på FB? Fattar du inte att ingen kommer någon vart om det enda man har att säga är:

-Så här är det.
-Nej.
-Jo!
-Nej!
osv

Ditt sätt att diskutera är knappt dagisnivå.
Citera
2012-03-08, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Gud är bortom språket och kyrkans försök att beskriva Gud med tecken, symboler, bilder, metaforer, sakrament och mysterier är en omöjlighet, då Gud inte låter sig beskrivas.

Så vad blir kvar att tro på?
Citera
2012-03-08, 13:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Så vad blir kvar att tro på?
Gud
Citera
2012-03-08, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Gud

Utan mer attribut än så, så är det bara ett betydelselöst ord.
Senast redigerad av se_där... 2012-03-08 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in