Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Det finns Skapare/Gud bakom sin skapelse. Se hur allt är komplext. Det verkar vara en tanke bakom varje skapad "sak". Det finns en lagbundenhet och en ordning. Etiska riktlinjer finns.
Det finns vittnesbörd som talar att det finns en Gud eller en övernaturlig/andlig värld. Människor har blivit bönhörda dåtid och nutid. Jag har själv blivit bönhörd. Bibeln finns.
Gud svarar på de 6 stora frågorna: 1. Var kommer vi ifrån, 2. Vem är jag/identitet, 3. Meningen med livet, 4. Rätt och fel eller gott och ont, 5. Är jag älskad, 6. var är jag på väg
Om inte Gud finns: varför söker vi efter dessa frågor?
Jag tror att Gud visar sig i Jesus Kristus i ord och i handling. Gud älskar alla och vill att alla ska komma till honom. Detta visar Jesus Kristus i ord och i handling när han led och dog i vårt ställe. Han uppstod och lever.
Det finns vittnesbörd som talar att det finns en Gud eller en övernaturlig/andlig värld. Människor har blivit bönhörda dåtid och nutid. Jag har själv blivit bönhörd. Bibeln finns.
Gud svarar på de 6 stora frågorna: 1. Var kommer vi ifrån, 2. Vem är jag/identitet, 3. Meningen med livet, 4. Rätt och fel eller gott och ont, 5. Är jag älskad, 6. var är jag på väg
Om inte Gud finns: varför söker vi efter dessa frågor?
Jag tror att Gud visar sig i Jesus Kristus i ord och i handling. Gud älskar alla och vill att alla ska komma till honom. Detta visar Jesus Kristus i ord och i handling när han led och dog i vårt ställe. Han uppstod och lever.
Då var det dags igen...
Precis som i tråden "Dödade Darwin gud?" så kommer du här inte ens med argument utan löst tyckande.
"Världen är komplex och det finns mönster!" Japp, med det säger ingenting om gud. Bön är fortfarande bevisat fullständigt effektlöst, oavsett om du själv och andra troende upplever (eller väljer att uppleva) det annorlunda. Svaren som bibeln ger innebär inte att de är sanna bara för att de ges som svar. Frågorna kommer av naturen, vi är nyfikna varelser genom evolution vilket har gett oss intelligensen vi har idag. Dessa frågor har ingenting med gud att göra. Varför skulle det?
Jag förstår nu att ingenting som någon någonsin skriver eller berättar för dig kommer att kunna påverka dig, du är immun mot ny information om den strider mot dina vanföreställningar. Jag bryr mig inte om vad du tror och tycker och du får tro på vad du vill, men eftersom detta är ett diskussionsforum så föreslår jag att du slutar repetera nonsens som du inte kan argumentera för. Ingen mår bättre av att läsa samma grundlösa påståenden eller lösryckta frågor som är det enda du producerar. Ingenting av det du skrev var enligt topic bevis eller ens argument för att gud existerar.
Jag repeterar nu exakt samma sak som i den andra tråden eftersom du inte svarade på den kritiken och nu fortsätter med samma resonemang:
Om förutsättningen för att du ska tro på bibeln, vilket du gör, är att den svarar på frågor om varför vi är här etc, varför väljer du att tro på just bibeln men inte andra förklaringar som återfinns i andra religioner?
Jag skapade ju TheShadeismen i ett försök att få dig att förklara, vilket misslyckades. Försök nu att svara på de två nedanstående frågorna.
Antag nu att jag, theshade, har exakt samma egenskaper som bibelns gud och har skapat dig till min avbild, att jag är allsmäktig och allvetande och att jag alltid talar sanning. Tror du då på detta? Om inte, varför?
Senast redigerad av theshade 2012-03-06 kl. 18:12.
Senast redigerad av theshade 2012-03-06 kl. 18:12.