Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det enda vi vet är att universum har inställningar, förmodligen (men inte nödvändigtvis) likadana inställningar överallt. Det jag hävdar är att vi inte har en aning om vad som gör att en inställning blir till en inställning, och därför kan man inte heller hävda att universum är finjusterat.
Men inställningarna kan ju teoretiskt vara olika och i olika kombinationer. Sen säger även motståndarna att man inte kan ändra bara en enskild parameter, utan att de påverkar varandra och att en ändring kan kompenseras genom att flera andra ändras. Dvs at de sitter ihop och är en helhet.
Citat:
Med detta menar du givetvis gud är svaret på varenda möjlighet på universums tillkomst. Det kan jag ju köpa, men i så fall är gud per definition ett värdelöst begrepp.
Jag förstår vad du menar och håller med på så sätt att det om något kan appliceras på allt så finns det inte. Men det kan ju även sägas om vetenskap. Detta resonemang bygger dock på att det finns två, eller fler motpoler som utesluter varandra och är oförenliga.
Men det jag menar är att definitionen av Gud är det som är det absoluta yttersta. Det innebär inte att det är ett vrdelöst begrepp. Det jag antar är att du har en bild/definition av vad Gud är och att du inte tror på den. Du tror på någon annan slags världsbild som inte inbegriper din form av Gud.
Men Gud är det som ligger bakom naturen, oavsett vad detta är. Frågan är huruvida detta är något levande och medvetet eller inte. Om det inte är medvetet/levande så uppkommer frågan hur det kan komma sig att medvetande kan komma ur "omedvetenhet". Denna frga har också försökt pareras av scientismen. Denna gång via kognitionsforskningen. De menar att vi egetligen inte är medvetna utan att detta bara är en "kollektiv subjektiv illusion".
MEn då menar jag att vi i så fall är lika omedvetna som kosmos i sig. Vi är på samma nivå så att säga.Och det räcker för mig
Citat:
Jag ogillar begreppet slump, men sure, du har rätt. Viktigt att påtala är att en slump består av sannolikheter, inte av någon sorts 50/50.chansning
.
Ja
Citat:
Du har en del att bevisa om du hävdar att universum i sig är en levande mekanism.
Ja, det är väl ingen som ens försökt att ta på sig den uppgiften. Det handlar snarare om vad som är förnuftigt och logikt.
Eftersom universum liknar allt levande och att allt levande kommer från universum, förefaller det rimligt att undra om det helt enkelt inte är en och samma organism alltihop. Relativitetsteorin stödjer dessutom det faktum att rummet, dvs storleken på allt är relativt.