Citat:
Ursprungligen postat av 526
jo vi vet att naturen kan te sig olika. Inget säger att konstanterna inte kan vara annorlunda. Och det spelar dessutom inte någon roll för tesen om kalibrering. Påståendet är ett ofalsifierbart icke-resonemang. "Det är som det är - för att det är som det är". Det säger ingen ting
VAd vi ser är en maskin eller organism som har en massa inställningar som för att den fungerar. Om det vore annorlunda skulle den inte fungera. Det vet vi genom att vi vet hur vissa saker fungerar.
En maskin vars inställningar vi inte vet tillräckligt mycket om för att kunna postulera vilka värden den kan anta eller om den ens kan anta andra värden.
Citat:
Vet inte vad du menar med detta i detta sammanhang. JAg sa att det är skillnad på fine-tuning för liv och hela universum
Vad jag skrev var att vi endast har ett urval och att a-posteriori sannolikhetsberäkningar därmed är meningslösa.
Citat:
Även om vi inte hittat det så tror jag att det finns liv. Eftersom naturen är likadan på alla plan så vore det konstigt om det bara var en del som var levande, och andra delar som är död fast de är en del av samma helhet.
OBS att detta inte menas att tex en sten är en levande organism med medvetande. Vad som menas är att stenen är en del av en större struktur. Stenar är mineraler. Mineraler leder energi på olika sätt beroende på. Tex så består elektriska kretskort av mineraler. Dvs komponenterna är små stenar
Detta har vi hört innan.
Citat:
Lite Frankensteins typ.
Det du påstår är en strikt reduktionistisk tes om att liv skulle uppstå av en slump från ingenting, gång på gång och överallt UTAN att vara en generell princip i naturen. Dvs en deduktiv analysmetod för en organisk och biologisk princip.
Det är en filosofisk tes, lika sannolik och obevisad som andra filosofiska teser.
Abiogenesis är inte en filosofisk tes. Det är en vetenskaplig hypotes som har mycket talande för sig; i form av experiment på aminosyror (
http://newsinfo.iu.edu/news/page/normal/8975.html) samt enkla rna-molekyler (
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100222162009.htm), i.e. byggstenarna för kolbaserat liv.
Samt ditt användande utav "ingenting" låter som taget ut ur en YEC-bok.
Citat:
Människan? Jag vill nog påstå att allt i naturen strävar efter balans mellan två krafter. Ying och Yang du vet. Dualism.
Okej
Citat:
Ja det är sant. Jag menar inte att det är en galen teori. Jag tror själv på den. Men det jag menar är att det inte är ett argument mot fine-tuning. Man kommer inte undan "problemet" bara för att man adderar massa universum i ekvationen. Principen är det samma även om det är multiversum.
Likväl blir vår existens mer plausibel.