2012-09-23, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Bra, då är jag med dig så långt, katten
Finns det enligt dig objektivt rätt och fel?

Ser inte att denna fråga skiljer sig från din förra fråga om "finns objektiv moral" så mitt svar måste bli, nej det finns det inte.
Citera
2012-09-23, 09:55
Bannlyst
Jag är med dig där oxå. Tycker DU att JAG gör fel om jag snor cyklen? (ursäkta versalerna men jag ville försöka betona så att man läser frågan rätt)
Citera
2012-09-23, 09:57
Avslutad
Citat:
Jag är med dig där oxå. Tycker DU att JAG gör fel om jag snor cyklen? (ursäkta versalerna men jag ville försöka betona så att man läser frågan rätt)

Enligt min subjektiva moraliska standard, så ja.

Du dansar hela tiden runt en fråga jag redan har svarat på. Kom med något nytt.
Citera
2012-09-23, 09:58
Bannlyst
Men enligt din objektiva ståndpunkt så gör jag inget fel, eller har jag fattat fel?
Citera
2012-09-23, 09:59
Bannlyst
Jag kommer snart med nya frågor, jag måste bara fastställa hur du tänker först.
Citera
2012-09-23, 10:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Att motbevisa Guds existens med hjälp av 526's hemmasnickrade induktiva logik är tämligen enkelt; Allt som vi någonsin setts skapats i vårt universum är gjort så ex-materia. Enligt induktiv logik är det då logiskt att tro att universum också skapades ex-materia vilket per definition motsäger Guds påstådda kreation ex-nihilo. Guds existens är därmed motbevisad.

Ser du problemet i din användning av induktiv logik 526?
Nej helt fel.
1 - Jag har inte pratat om något "före-efter scenario". Det jag säger har inget med det att göra. Vilket du hade förstått om du läst mina inlägg innan du svarar.

2 - Ditt påstående ovan är inte alls logiskt på något sätt.
Citera
2012-09-23, 10:07
Avslutad
Citat:
Men enligt din objektiva ståndpunkt så gör jag inget fel, eller har jag fattat fel?
Min "objektiva ståndpunkt"? Jag sade att jag inte tror det finns en objektiv moral eller objektivt rätt och fel.

Skall man börja prata om objektivt rätt och fel, så måste vi väl först fastställa vad som är målet, innan vi börjar bedöma om en handling är rätt eller fel i förhållande till det målet.
Jag hävdar att det inte finns ett mål i den bemärkelsen och således går det inte att bedöma om något är objektivt rätt eller fel i en given situation.

Subjektiva mål finns det gott om, men då dessa skiljer sig mellan kulturer så kan något som är rätt i en kultur (att avbilda Mohammed för att ta en het potatis) kan vara moraliskt fel i en annan kultur.

Försök komma till din poäng snart för det börjar bli lite väl många inlägg om samma sak.
Citera
2012-09-23, 10:11
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag kommer snart med nya frågor, jag måste bara fastställa hur du tänker först.

Jag förstår inte svårigheterna? Det är precis samma slags moral som du har. Bägge kommer från djupt liggande flockbeteenden som utvecklats under lång tid. Skillnaden är att din version sedan annekterats av religion som smällt dit "gudomlig" eller "absolut" framför moralen.
Citera
2012-09-23, 10:11
Bannlyst
Eftersom det inte finns någon objektiv moral, inget objektivt rätt eller fel, då kan man ju motivera att Stalin, Mao, Hitler m fl gjorde helt rätt, eller hur?
Citera
2012-09-23, 10:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Eftersom det inte finns någon objektiv moral, inget objektivt rätt eller fel, då kan man ju motivera att Stalin, Mao, Hitler m fl gjorde helt rätt, eller hur?

De tyckte de gjorde det. Tyckte resten av världen det?

Det är som i pre-stenåldersflocken igen. Den som slog ihjäl en rival och fick äta hela bytet tyckte säkert han gjorde rätt. Resten av flocken tyckte inte det och stötte ut honom.

Godwins lag. Alltid lika giltig.
Citera
2012-09-23, 10:21
Avslutad
Citat:

Enligt deras subjektiva moraliska standarder så gjorde dom rätt. Självklart. För inte fan tror du att dom tänkte "fasiken vilken ond människa jag är, vad skall jag hitta på för onda saker idag".

Nej dom motiverade sitt agerande med att deras slutmål var gott (med eras moral) och att det krävdes en del offer för att nå dit.

Självmordsbombare är ett annat enklare exempel på vad du vill komma till.

Sedan är egoism något som kan få folk att begå dåliga moraliska handlingar för personlig vinning. Det sade jag tidigare när jag antydde att vissa människor kan sno cykeln. Alla har olika portioner av egoism och empati.
Citera
2012-09-23, 10:31
Bannlyst
Jepp, det är det jag är ute efter, snorlyktan. Och Nieztsch...niez...nitz ja ni vet vem, ansåg ju att nihilismen var mänsklighetens troliga undergång, men han välkomnade den, eftersom den var oundviklig och ju fortare den kom desstå bättre. Han hade väl nåt hopp om en värld efter nihilismens apokalyps, men jag vet inte hur den skulle se ut enligt honom.
Detta skulle inte bevis nån gud, jag ville bara se hur starka ateister ser på saker. Jag köper rakt av att stark ateism leder till nihilism och att folk helt klart får ha den filosofiska grunden, det kommer nog gynna jorden som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in