Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Antingen anser du alltså då att allas medvetande är ett och samma, eller också är du solipsist. Vilket är det?
Alla livsformer är anslutna till ett kosmiskt medvetande som kallas gud i religioner...
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Mitt medvetande är en produkt av min hjärna, och mina sinnesintryck utav omvärlden är vad mina sinnesorgan registrerar.
Men det är inget som du kan bevisa, eftersom det är ofalsifierbart/ovetenskapligt. Man kan inte använda den vetenskapliga metoden för att bevisa materialism. Materialism är bara en filosofi.
Citat:
Vart exakt kommer gud in i det hela?
Gud ("jag är") är ett ord i Bibeln som betyder medvetandet...
Citat:
Men du tycks ju här då missat poängen med per-review processen i den vetenskapliga metoden - det ska vara testbart och möjligt att återproducera för alla.
Eller kanske är det du som har missat den, om du kollar på vad jag sa om din materialistiska filosofi.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fram tills du validerat bibeln som gudomlig så är det värt lika mycket som om Nalle Puh säger det.
Grejen är att det har ingen betydelse om bibeln är gudomlig, det är bara definitionen som har betydelse. Bibeln ger en definition av Gud, som matchar något vi ser i verkligheten (medvetandet), alltså finns Bibelns Gud i verkligheten.
Det har ingen betydelse om den definitionen fanns i en nalle puh bok, det skulle ändå vara verklighet, eftersom vi ser något i verkligheten som matchar definitionen.
Citat:
HAHHAHA, va i helvete?
"gud är medvetandet vi känner" => gud skapade universum
Allt som du upplever finns i medvetandet, alltså skapar medvetandet (dvs. den Bibliska guden) allt du ser. Det finns inga bevis att något kan finnas utanför medvetandet, och även om det fanns skulle vi aldrig kunna veta det, eftersom det enda sättet att uppleva något är att det finns i medvetandet.
Se idealism länken för mer information om sanningen.
Citat:
Och detta var det bästa du hade? Shit pommes frittes, vilket magplask....
Du måste förstå beviset innan du inser att gud finns.