2012-11-14, 16:25
Avslutad
Orkar inte quota men...

Det är en väldigt stor skillnad på att tro att enhörningar KAN ha funnits och att tro att enhörningar HAR funnits.

Påstår man att gud FINNS, så skall det inte jämföras med tro på att enhörningar KAN ha funnits utan att enhörningar HAR funnits.
Citera
2012-11-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Du snackar så mycket skit.
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Oj, det låter ju rakt makalöst. Makalöst att ett sådant bevis finns, men ingen annan tidigare har lagt upp det på internet och ingen fundis använt den för att omvända alla oss otrogna ateister... Det skulle onekligen vara spännande att se vad det är du anser vara så enormt övertygande.
Om det är som du säger, så övertygande att man automatiskt blir konverterad, så skulle jag inte ha något emot det, för då måste det ju vara så nära sanningen man kan komma. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Låter spännande. Fram med det bara.

Okej...

Jag har skrivit det riktiga/ultimata beviset för Gud nu. Men jag måste varna ateister att ni kommer inte bara börja tro på gud när ni läser det, ni kommer veta att gud finns.

Jag har lagt beviset i spoiler taggar så att ateister som vill fortsätta vara ateister kan fortsätta vara ateister, genom att inte se den.

Läs inte den här texten om du inte vill veta att gud finns:

Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 18:51.
Citera
2012-11-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Okej...

Jag har skrivit det riktiga/ultimata beviset för Gud nu. Men jag måste varna ateister att ni kommer inte bara börja tro på gud när ni läser det, ni kommer veta att gud finns.

Jag har lagt beviset i spoiler taggar så att ateister som vill fortsätta vara ateister kan fortsätta vara ateister, genom att inte se den.

Du är visst en riktig skämtare du...
Citera
2012-11-14, 18:52
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Okej...

Jo, det var väl detta man misstänkte. "här kommer det ultimata gudsbeviset som kommer konvertera dig, garanterat!", sedan är allt man får bara en hög med skit. Mitt medvetande är en produkt utav min hjärna, och om du vill kalla min hjärna för gud så för all del, men det blir en tämligen menlöst tillägg som inte beskriver eller förklara något som "medvetande" inte redan gör. Nä du, det är ingen gudomlig visdom du bjuder på direkt...
Citera
2012-11-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Jo, det var väl detta man misstänkte. "här kommer det ultimata gudsbeviset som kommer konvertera dig, garanterat!", sedan är allt man får bara en hög med skit. Mitt medvetande är en produkt utav min hjärna, och om du vill kalla min hjärna för gud så för all del, men det blir en tämligen menlöst tillägg som inte beskriver eller förklara något som "medvetande" inte redan gör. Nä du, det är ingen gudomlig visdom du bjuder på direkt...
Jag antar att jag borde också ha skrivit att du måste förstå beviset innan du vet att gud finns, det räcker inte med att bara läsa det. Du måste ju förstå att allt du upplever är i medvetandet. Du kan inte vara medveten om något som är utanför ditt medvetande, därför är Gud/medvetandet allt som finns.

Medvetandet är det enda sättet att ha information om något, så det är ovetenskapligt att säga att det finns något utanför det, för att det går inte att bevisa, för att allt är inne i medvetandet, inklusive alla möjliga 'motbevis' som man kanske kommer på, för mitt gudsbevis som inte går att motbevisa.

Läs idealism länken för att förstå sanningen bättre.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 18:59.
Citera
2012-11-14, 19:02
Medlem
Citat:
Jag antar att jag borde också ha skrivit att du måste förstå beviset innan du vet att gud finns, det räcker inte med att bara läsa det. Du måste ju förstå att allt du upplever är i medvetandet. Du kan inte vara medveten om något som är utanför ditt medvetande, därför är Gud/medvetandet allt som finns.

Medvetandet är det enda sättet att ha information om något, så det är ovetenskapligt att säga att det finns något utanför det, för att det går inte att bevisa, för att allt är inne i medvetandet, inklusive alla möjliga 'motbevis' som man kanske kommer på, för mitt gudsbevis som inte går att motbevisa.

Antingen anser du alltså då att allas medvetande är ett och samma, eller också är du solipsist. Vilket är det?
Citera
2012-11-14, 19:20
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:

Du skriver ungefär "du måste tro innan du börjar tro" - vilket är ett menlöst argument som inte direkt vinner några konvertiter. Resten förstår jag bara inte ens vad du snackar om. Mitt medvetande är en produkt av min hjärna, och mina sinnesintryck utav omvärlden är vad mina sinnesorgan registrerar. Vart exakt kommer gud in i det hela? Annars är du nu inne på solipsism - att allt är en illusion förutom ditt eget sinne, eller "a brain in vat" som man ibland också säger. Men du tycks ju här då missat poängen med per-review processen i den vetenskapliga metoden - det ska vara testbart och möjligt att återproducera för alla.
Citera
2012-11-14, 19:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det står i Exodus 3:14

Öööh, jag tror jag missade när du validerade bibeln som innehållande av sanning om en eventuell gud. Kanske skulle börja där innan du använder dig av bibeln....

Citat:
att Gud är "jag är".

Fram tills du validerat bibeln som gudomlig så är det värt lika mycket som om Nalle Puh säger det.

Citat:
Vi har alla den här känslan "jag är" (medvetandet) inom oss,

Kan ju bero på att vi faktiskt ÄR?

Citat:
därför sa Kristus att han är inom oss

Kinky.

Citat:
Jag är också en ateist, men jag kan inte förneka faktumet att Guden i Bibeln existerar

Då är du inte ateist

Citat:
för att han är bara den här överallt existerande känslan av att "jag är": medvetandet som skapar och genererar allt i vi ser: http://en.wikipedia.org/wiki/Idealism

Vi har redan ett ord för medvetande: Medvetande

Du skulle bevisa gud att existerar, inte att du klarar av att kalla gud samma sak som något som existerar

Citat:
Den Bibliska Guden är alltså den som skapar allt vi ser... hela universum...

HAHHAHA, va i helvete?

"gud är medvetandet vi känner" => gud skapade universum

Alla non sequiturs överviktiga moder.....

Och detta var det bästa du hade? Shit pommes frittes, vilket magplask....
Citera
2012-11-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Antingen anser du alltså då att allas medvetande är ett och samma, eller också är du solipsist. Vilket är det?
Alla livsformer är anslutna till ett kosmiskt medvetande som kallas gud i religioner...

Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Mitt medvetande är en produkt av min hjärna, och mina sinnesintryck utav omvärlden är vad mina sinnesorgan registrerar.
Men det är inget som du kan bevisa, eftersom det är ofalsifierbart/ovetenskapligt. Man kan inte använda den vetenskapliga metoden för att bevisa materialism. Materialism är bara en filosofi.

Citat:
Vart exakt kommer gud in i det hela?
Gud ("jag är") är ett ord i Bibeln som betyder medvetandet...

Citat:
Men du tycks ju här då missat poängen med per-review processen i den vetenskapliga metoden - det ska vara testbart och möjligt att återproducera för alla.
Eller kanske är det du som har missat den, om du kollar på vad jag sa om din materialistiska filosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fram tills du validerat bibeln som gudomlig så är det värt lika mycket som om Nalle Puh säger det.
Grejen är att det har ingen betydelse om bibeln är gudomlig, det är bara definitionen som har betydelse. Bibeln ger en definition av Gud, som matchar något vi ser i verkligheten (medvetandet), alltså finns Bibelns Gud i verkligheten.

Det har ingen betydelse om den definitionen fanns i en nalle puh bok, det skulle ändå vara verklighet, eftersom vi ser något i verkligheten som matchar definitionen.

Citat:
HAHHAHA, va i helvete?

"gud är medvetandet vi känner" => gud skapade universum
Allt som du upplever finns i medvetandet, alltså skapar medvetandet (dvs. den Bibliska guden) allt du ser. Det finns inga bevis att något kan finnas utanför medvetandet, och även om det fanns skulle vi aldrig kunna veta det, eftersom det enda sättet att uppleva något är att det finns i medvetandet.

Se idealism länken för mer information om sanningen.

Citat:
Och detta var det bästa du hade? Shit pommes frittes, vilket magplask....
Du måste förstå beviset innan du inser att gud finns.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 19:48.
Citera
2012-11-14, 19:48
Medlem
Citat:
Allt som du upplever finns i medvetandet, alltså skapar medvetandet (dvs. den Bibliska guden) allt du ser. Det finns inga bevis att något kan finnas utanför medvetandet, och även om det fanns skulle vi aldrig kunna veta det, eftersom det enda sättet att uppleva något är att det finns i medvetandet.

Alltså är du solipsist och det är onödigt att diskutera mera med dej.
Citera
2012-11-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Alltså är du solipsist och det är onödigt att diskutera mera med dej.
Fel, jag sa att vi är alla ett medvetande, inte att jag är det enda medvetandet. Det är idealism/spiritualism, inte solipsism. Läs på lite om vad orden betyder, om du inte vet.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 19:51.
Citera
2012-11-14, 19:55
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Men det är inget som du kan bevisa, eftersom det är ofalsifierbart/ovetenskapligt. Man kan inte använda den vetenskapliga metoden för att bevisa materialism. Materialism är bara en filosofi.
Detta blir problematiskt för dig eftersom i slutet av dagen så kan vi åtminstone konstatera en sak; vetenskap fungerar. Enbart korrekt kunskap kan ha praktisk applikation, och materialism och vetenskap tillsammans leder exakt till sådan fruktbar utveckling. Också, vi har sett människor med stora hjärnskador och hur detta totalt förändrat en persons personlighet. Allt tyder på att vårt medvetande är knutet till en biologisk maskin kapabel till att genera detta medvetande: hjärnan. T.o.m. uttalade solipsister erhåller att deras egen hjärna är allt de kan vara säkra på existera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in