Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tvekar att någonting är ingenting. Någonting per definition är allt som existerar i vårt universum som har bland annat två egenskaper; tid och rum. Allt i vårt universum har både tid och rum som egenskaper.
Som sagt, det ser bara ut så från ett subjektivt mänskligt perspektiv, med begränsade sinnen som separerar universum till begränsade våglängder som vi kan uppleva.
Om vi hade andra slags sinnen skulle världen vara helt annorlunda, så universums egenskaper är helt beroende vilka slags sinnen man har. Men det objektiva universumet som finns utanför sinnen ser ut som en slags ingenting, för att det är ett chaos där vad som helst kan finnas. Men man måste ha begränsade sinnen för att skilja något från det, på samma sätt som ljus måste separeras till olika färger/våglängder, så att man kan se något till synes annat än ljus.
Citat:
Men om vi antar att ingenting var först, enligt del1 av beviset så förblir det ingenting som utfall.
Det blir det inte, för att som jag förklarade så skulle ingenting vara allt, om ingenting fanns, vilket skulle innebära att det skulle inte vara ingenting, samtidigt som den är.
Vetenskapsmän har också bevisat att över 99.9% av universum är tomhet, vilket stödjer min idé om att allt är inget.
Citat:
Håller inte riktigt med att Gud skulle vara ingenting. Detta är ekvivalent med att Gud inte existerar.
Tänk på att ingenting är det enda som kan finnas utan någon orsak (ingenting kan finnas utan en orsak), vilket Gud påstår att han gör, vilket indikerar att 'han' är ingenting. Det betyder inte att Gud inte existerar, för att universum till exempel är ju som sagt också en illusion av ingenting med över 99.9% (100%) tomrum.
Medvetandet är också en slags ingenting, eftersom den består av inget, samtidigt som den är något. Medvetandet är Gud. Den existerar i nuet utanför tiden och rummet.
Citat:
Men att säga däremot att han varken är någonting eller ingenting är mer rimligt för min del.
Om han är inget av dom, så är han också båda av dom, för att det finns inget annat.
Paradoxer hör hemma i verkligheten. Därför finns illusioner även i universum.