2012-10-24, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Det är skillnad på att bevisa guds existens och att förstå innebörden av gud i sin helhet. Att säga att man inte kan förstå gud är ett väldigt lätt sätt att slingra sej ur hela frågan.

Det är från the-bag-of-tricks:

God-of-gaps, BUT ...... he's ineffable.
Citera
2012-10-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är från the-bag-of-tricks:

God-of-gaps, BUT ...... he's ineffable.

Har du alla hästar hemma?

Eller pladdrar du bara för att vara störig
Citera
2012-10-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Look who's talking
Citera
2012-10-24, 12:07
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Gammalt men jag sätter 5000kr också till den som kan bevisa Guds existens.
Citera
2012-10-24, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, jag är agnostiker med ärligheten att kunne säga: "Vet inte" istället för att fylla kunskapsgap med allahanda vilda spekulationer.

Citat:

Speak for yourself.
Citera
2012-10-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Gammalt men jag sätter 5000kr också till den som kan bevisa Guds existens.

Bevis för ”den levande Gudens” existens.

Att Gud finns bekräftas av den ordning, kraft och komplexitet som präglar skaparverket, både i det oändligt stora och i det oändligt lilla, och av hans handlande med sitt folk historien igenom.

När vetenskapsmän studerar Guds skaparverk, som kan kallas skapelsens bok, lär de sig mycket. Och för att man skall kunna lära sig något av en bok måste författaren ha använt tankeförmåga och varit omsorgsfull när han utarbetade den.
I motsats till nationernas livlösa gudar är JHVH ”den levande Guden”. (Jer 10:10; 2Kor 6:16) Överallt finns det vittnesbörd om hans verksamhet och hans storhet. ”Himlen förkunnar Guds härlighet; himlarymden berättar om hans händers verk.” (Ps 19:1)

Människor har ingen orsak eller giltig anledning att förneka Guds existens, eftersom ”det som kan vara känt om Gud är uppenbart bland dem; Gud har ju gjort det uppenbart för dem. Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt.” (Rom 1:18–20)
Bibeln beskriver JHVH som den som lever från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid, för evigt (Ps 90:2,*4; Upp 10:6), och som evighetens Kung, den oförgänglige, osynlige, ende sanne Guden (1Ti 1:17).
Före honom fanns det ingen gud. (Jes 43:10,*11)

Romarna 1:20

” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”
Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör.
Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat

Sätt in slantarna på mitt konto
Citera
2012-10-24, 13:02
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Bevis för ”den levande Gudens” existens.

Att Gud finns bekräftas av den ordning, kraft och komplexitet som präglar skaparverket, både i det oändligt stora och i det oändligt lilla, och av hans handlande med sitt folk historien igenom.

När vetenskapsmän studerar Guds skaparverk, som kan kallas skapelsens bok, lär de sig mycket. Och för att man skall kunna lära sig något av en bok måste författaren ha använt tankeförmåga och varit omsorgsfull när han utarbetade den.
I motsats till nationernas livlösa gudar är JHVH ”den levande Guden”. (Jer 10:10; 2Kor 6:16) Överallt finns det vittnesbörd om hans verksamhet och hans storhet. ”Himlen förkunnar Guds härlighet; himlarymden berättar om hans händers verk.” (Ps 19:1)

Människor har ingen orsak eller giltig anledning att förneka Guds existens, eftersom ”det som kan vara känt om Gud är uppenbart bland dem; Gud har ju gjort det uppenbart för dem. Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt.” (Rom 1:18–20)
Bibeln beskriver JHVH som den som lever från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid, för evigt (Ps 90:2,*4; Upp 10:6), och som evighetens Kung, den oförgänglige, osynlige, ende sanne Guden (1Ti 1:17).
Före honom fanns det ingen gud. (Jes 43:10,*11)

Romarna 1:20

” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”
Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör.
Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat

Sätt in slantarna på mitt konto

Nu blev jag övertygad om guds existens!
Citera
2012-10-24, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[b]Att Gud finns bekräftas av den ordning, kraft och komplexitet som präglar skaparverket, både i det oändligt stora och i det oändligt lilla, och av hans handlande med sitt folk historien igenom.

Finetunings-argumentet är inget 'bevis'. Det är bara semantisk akrobatik.

Citat:
När vetenskapsmän studerar Guds skaparverk, som kan kallas skapelsens bok, lär de sig mycket.

Möjligen om människans psykologi. Inget om vetenskap.

Citat:
Och för att man skall kunna lära sig något av en bok måste författaren ha använt tankeförmåga och varit omsorgsfull när han utarbetade den.

Ett grundläggande kvalitets-kriterie är, att en sån bok stämmar överens med verkligheten. Du försvann själv blixtsnabbt när jag tidigare 'utmanade' dig ang. biblisk verklighets-korrelation.
Citera
2012-10-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Nu blev jag övertygad om guds existens!

Håna du, men tänk djupt på Skapelsen
Citera
2012-10-24, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Håna du, men tänk djupt på Skapelsen

Du är en av halvdussinet konstante teist-pådyvlare på forumet, som ännu inte har insett det värdelösa i teistiska klyschor som god-of-gaps, ID-konceptet och 'finetuning'.
Citera
2012-10-24, 18:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Du är en av halvdussinet konstante teist-pådyvlare på forumet, som ännu inte har insett det värdelösa i teistiska klyschor som god-of-gaps, ID-konceptet och 'finetuning'.
Nej vi "inser" inte att det är värdelöst. Varför skulle det vara det menar du?

Kom bara inte dragande med "det finns inga empiriska bevis" klyschan För du inser väl att den är helt värdelös som argument.
Citera
2012-10-25, 05:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej vi "inser" inte att det är värdelöst. Varför skulle det vara det menar du?

Kom bara inte dragande med "det finns inga empiriska bevis" klyschan För du inser väl att den är helt värdelös som argument.

DELS finns det inga empiriska bevis, DELS finns det ingen kunskap som styrkar dom teistiska klyschor men allermest är dessa klyschor irrationella.

Självklart är denna form för klyschor inte irrationella i din o-systematiska metodologi, som är baserad på induktiv logik, "det kan inte uteslutas" och att det finns osynliga verklighets-faktorer ..... "för det är bara så".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in