2012-10-25, 08:40
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej vi "inser" inte att det är värdelöst. Varför skulle det vara det menar du?

Kom bara inte dragande med "det finns inga empiriska bevis" klyschan För du inser väl att den är helt värdelös som argument.

God of gaps är verkligen God of gaps, och för varje lucka som täpps igen så blir religion/andlighet mer absurt. Det blir t.ex en ganska ironisk motsägelse när folk erkänner att människan har utvecklats genom naturliga processer, men samtidigt besitter någon sorts gudomlig själ (eftersom det inte går att bevisa att själen inte är gudomlig).

ID handlar till 100% om att de försöker validera sig själva genom att invalidera vetenskap. De lyckas inte med att invalidera vetenskapen och än mindre validera sin egen ståndpunkt.

Fine tuning är värdelöst ur den synpunkt att man inte känner till hur finjusterat eller fuljusterat ett universum kan vara. Det är som att titta på en sten och säga att det är en chans på 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 (siffra tagen ur luften) att stenen skulle se ut precis så, och därför måste det vara något speciellt med stenen.

Man övertygar förvisso ingen religiös person genom att säga "det finns inga empiriska bevis". Men samtidigt måste ni inse att om ni försöker övertyga en ateist genom "andliga bevis" så är det som att referera till aljngapoinegaöod.
Citera
2012-10-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej vi "inser" inte att det är värdelöst. Varför skulle det vara det menar du?

Kom bara inte dragande med "det finns inga empiriska bevis" klyschan För du inser väl att den är helt värdelös som argument.

Jag personligen försöker faktiskt hålla mitt sinne öppet för att inte begå samma misstag som troende. Men hittills har jag inte sett ett enda hållbart argument för någon sorts andlighet, det är bara samma gamla klyschor som skjutits i sank gång på gång som upprepas här i oändlighet. Aldrig något konkret som kan påvisas. T.ex. argumenteringen för ID och finetuning är ju bara löjlig.

Du själv har ju vissa intressanta ideer, men svävar i väg i induktiva spekulationskedjor med falska premisser så att de också blir helt värdelösa. Tråkigt men sant...
Citera
2012-10-25, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
God of gaps är verkligen God of gaps, och för varje lucka som täpps igen så blir religion/andlighet mer absurt. Det blir t.ex en ganska ironisk motsägelse när folk erkänner att människan har utvecklats genom naturliga processer, men samtidigt besitter någon sorts gudomlig själ (eftersom det inte går att bevisa att själen inte är gudomlig).

ID handlar till 100% om att de försöker validera sig själva genom att invalidera vetenskap. De lyckas inte med att invalidera vetenskapen och än mindre validera sin egen ståndpunkt.

Fine tuning är värdelöst ur den synpunkt att man inte känner till hur finjusterat eller fuljusterat ett universum kan vara. Det är som att titta på en sten och säga att det är en chans på 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 (siffra tagen ur luften) att stenen skulle se ut precis så, och därför måste det vara något speciellt med stenen.

Man övertygar förvisso ingen religiös person genom att säga "det finns inga empiriska bevis". Men samtidigt måste ni inse att om ni försöker övertyga en ateist genom "andliga bevis" så är det som att referera till aljngapoinegaöod.

Ja du, skrattar inte bäst som skrattar sist, det gjordes också strax innan floden, men det dränktes av vatten.

"det finns inga empiriska bevis""

Skapelsen är ju osynlig, men inte för alla..
Citera
2012-10-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ja du, skrattar inte bäst som skrattar sist, det gjordes också srtax innan floden.

Vilken flod?

Citat:

Svammel. Men hur som helst, då borde du ju kunna komma med bevis. Men icke...
Citera
2012-10-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Vilken flod?

Svammel. Men hur som helst, då borde du ju kunna komma med bevis. Men icke...

Behövs inte, det ser jag på det du skriver,
Citera
2012-10-25, 09:05
Medlem
Citat:
Behövs inte, det ser jag på det du skriver,

Vad behövs inte, och vad är det du ser?
Citera
2012-10-25, 09:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja du, skrattar inte bäst som skrattar sist, det gjordes också strax innan floden, men det dränktes av vatten.

A priori-antagande - cirkel-argument.

Citat:
"det finns inga empiriska bevis""Skapelsen är ju osynlig, men inte för alla..

Pladder.
Citera
2012-10-25, 09:40
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Ja, fast i slutet av boken lyckas faktiskt Frodo kasta ringen i vulkanen och sedan blev allt bra.
Citera
2012-10-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Vad behövs inte, och vad är det du ser?

För att vara ointresserad är du bra frågvis

Jag ser intelligensen bakom det skapade.

http://www.eniro.se/query?partner=leta_web&ax=leta&search_word=bevis+f %C3%B6r+syndafloden&what=web_local

Ps:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14939366.ab
Senast redigerad av Flexbärt 2012-10-25 kl. 10:01.
Citera
2012-10-25, 10:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ser intelligensen bakom det skapade.

Hurdå 'ser'?
Citera
2012-10-25, 10:35
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:

Jag ser intelligensen bakom det

Vad ser du för syner?
Citera
2012-10-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Vad ser du för syner?

Jag ser djuren, naturen, människan e t c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in