Citat:
Just det ja katten. Förstå allihop en gång för alla att det ÄR HELT ICKE-RELEVENT MED DEN METAFOREN. Det bara ytterligare en tankekonstruktion.
Ursprungligen postat av Xploit
Om vi talar om Schrödingers katt i lådan finns mycket riktigt en fast mängd delar med i hela experimentet. Ditt argument här är alltså att eftersom dessa finns med hela tiden, även innan vår vågfunktion (som alltså innan den kollapsar består av en superposition av två tillstånd) kollapsar, bör det följa att vågfunktionen kollapsas av något som tillförs först senare, och det som då tillförs är mänsklig interaktion av något slag. Men tankeexperimentet var menat just att illustrera detta dilemma; har vågfunktionen inte egentligen redan kollapsat innan människan öppnar lådan och tittar? Ett exempel på en lösning åt det hållet är ju just att vi i experimentet faktiskt har en mätare som skall mäta om en partikel har sönderfallet. När denna mätare mäter ett sönderfall följer det att den partikeln inte redan innan hade sönderfallit, och alltså att katten lever och vidare att katten senare efter en tid t (den tid det tar för den dödliga gasen att verka) befinner sig i det döda tillståndet. Här kan vi alltså tänka oss att någon mänsklig handling inte alls är inblandad (förutom vid uppsättningen av själva experimentet), men att vågfunktionen alltså kollapsar ändå.
I den här frågan känner jag inte till någon vedertagen tolkning om att den mänskliga tanken eller medvetandet är centralt för alla kvantmekaniska mätningar (jag gör här ingen skillnad på observation och mätning; mätning använder jag alltså bara för det som får en vågfunktion att kollapsa i största allmänhet), även om att det är medvetande av något slag som är det avgörande har framlagts som ett alternativ.
I den här frågan känner jag inte till någon vedertagen tolkning om att den mänskliga tanken eller medvetandet är centralt för alla kvantmekaniska mätningar (jag gör här ingen skillnad på observation och mätning; mätning använder jag alltså bara för det som får en vågfunktion att kollapsa i största allmänhet), även om att det är medvetande av något slag som är det avgörande har framlagts som ett alternativ.
Hur gick det med experimenten då de videofilmade och tittade efteråt? Vad vad det på filmen? En kollapsad våg eller inte?
DET är det ENDA som är intressant och har relevans.