2012-09-22, 15:15
Medlem
TS skulle ge 5000 kronor till den som kan bevisa att Gud existerar?
Det skulle vara världens största händelse, och du utlovar en belöning på 5000 kr?
Du verkar själv halvkorkad (... menar inget illa).

Problematiken med Kristendom - och även exempelvis mormonism - är att Gud/heliga anden ska visa sig när du med 100% tror att Jesus är din frälsare och öppet säger det högt för dig själv och tror på det.
Citera
2012-09-22, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har svårt för att förstå varför man vill följa ett trossytem över huvud taget, jag tycker väl man bör tänka själv, men jag tror inte jag är smartare än en karolik, om man säger så.

'Gud' kan ju .... trots ordet 'guds' olämplighet i ett sånt sammanhang .... egentligen också referera till metafysiska koncept: Primary cause, Brahman, Ain Soph etc. så denna tråd behövar inte vara slavisk bunden till den 'vanliga' typen av antropomorfisk (~med människo-skapade/liknande karakteristika) 'gud'.

Det finns utrymme för abstraktioner, fri från dogmatik.
Citera
2012-09-22, 15:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Svar till 'iesho': Det beror helt på vad det är du kallar 'vetenskap', eller vad du omtolkar riktig vetenskap till att vara eller omtolkar vad riktig vetenskap konkluderar.

Din 'metodologi' .... om man kan kalla det så ... är ett konglomerat av tros-dogmatik, hijacked (~kapat) vetenskap/filosofi, glidande ord- och begrepps-betydelser och strawmen; utan tillstymmelse till legitimeran av denna 'synkretiska' metods validitet.

På vardags-språk: Du forcerar pussel-biterna till att 'passa ihop' (jag vill minnas att Nineteen nånstans kallade detta att 'hamra dom på plats').
Det jag kallar vetenskap är det jag läste på universitetet. Och mina populärvetenskapliga texter är inte mindre vetenskapliga än era. Mina texter visar att ateisterna varken har monopol på vetenskap eller populärvetenskap.

Ni ska inte tro att jag inte genomskådar era papegojkonster! Men det är ju så, på internet är det lätt att framstå som något man inte är, genom att klippa och klistra med hjälp av Google och Wikipedia.
Citera
2012-09-22, 16:00
Bannlyst
Det är lite det jag menar, bogo, det verkar som det finns en viss typ av ateister som tolkar tro som något som måste likställas med nästan ordagrann bibeltolkning. Dom flesta har nog en tro på nånting, men ofta är den tron egen. Vissa ateister verkar ha svårt att förstå detta.
Citera
2012-09-22, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det jag kallar vetenskap är det jag läste på universitetet. Och mina populärvetenskapliga texter är inte mindre vetenskapliga än era.

Det rör sig inte om ett auktoritets-krig, för sånt är meningslöst on-line. Däremot är sak-fel enkla att påvisa.

Citat:
Mina texter visar att ateisterna varken har monopol på vetenskap eller populärvetenskap.

Det är knappast någon som påstår något om ett sånt monopol. Däremot är det enkelt att påvisa sak-fel, som i ditt fall.

Citat:
Ni ska inte tro att jag inte genomskådar era papegojkonster!

Givetvis. Från ditt underlag av a priori-antagande och hemsnickrade premisser kan du omtolka allting, så det passar dig.

Citat:
Men det är ju så, på internet är det lätt att framstå som något man inte är, genom att klippa och klistra med hjälp av Google och Wikipedia.

Personligen sättar jag en ära i att FÖRSTÅ det material/den information jag har som underlag. Jag rör t.ex. inte ihop begreppet 'ordning' ..... i termodynamik/entropi ..... med subjektiva inslag av ordets betydelse. Sen anser jag inte heller, att man med framgång kan bygga hypoteser på toppen av hypoteser.
Citera
2012-09-22, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är lite det jag menar, bogo, det verkar som det finns en viss typ av ateister som tolkar tro som något som måste likställas med nästan ordagrann bibeltolkning. Dom flesta har nog en tro på nånting, men ofta är den tron egen. Vissa ateister verkar ha svårt att förstå detta.

Jag kännar ingen sympati för eller 'förbrödring' med såna "vissa ateister". Men det finns givervis nuanser omkring detta. I en del fall kan jag själv ta en sorts 'stark' ateist position.

Om t.ex. det finns falsifierbara element i det teistiska underlaget.
Citera
2012-09-22, 16:32
Medlem
ieshos avatar
Här är några vetenskapliga och populärvetenskapliga länkar till ordning-kaos perspektivet på entropi:
http://minsocam.org/MSA/ammin/toc/Articles_Free/1996/Holland_p1425-1437_96.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(order_and_disorder)
http://fof.se/tidning/2002/6/universums-ordning

Problemet med er är att ni ljuger så att ni tror er själva. Ni borde faktiskt hålla reda på vad ni har kunskap om och vad ni inte har kunskap om. Vad ni har gedigen kunskap om är hur man kritiserar sönder texter med hjälp av en samling standardargument.

Analys? Nej, analyser görs av personer som har söker efter något, inte av personer som vill dölja något.
Citera
2012-09-22, 16:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag har svårt för att förstå varför man vill följa ett trossytem över huvud taget, jag tycker väl man bör tänka själv, men jag tror inte jag är smartare än en karolik, om man säger så.
Men lille vän, får du en massa belöningar som barn, så hur ska du värja dig tänkte du?

För en katolik född i katolskt land är det lika naturligt att "tro" som att andas. Eftersom man ska döpas för att inte falla utanför de sociala ramarna, precis som att man knappast undgår öl om man lever i Tyskland.
Det är liksom att upprätta ett bankkonto, självklart.

De vet inte alla vad de tror på och varför, de är ju papegojor, så som nästan alla troende.. de hämtar från overifierad källa, ingen kan veta i vilken grad religionernas urkunder var mentalsjuka, för vi kan inte diagnosticisera dem retroaktivt.
Tror du de bryr sig?

Frågar du mig, så svarar jag att tron är neurotisk till sin natur. Men även de andra religionerna är helt utanför sans och vett.
Att man tar föreställningarna med en klackspark är ok, så länge de andra nöjena inte förbjuds för folket, vilket aldrig gjorts, att vi matas med information att det är så strikt är inte sant, kanske därför katolicismen överlevt så starkt.
Man är ju glad för både mat & dryck, inte så att man direkt undertryckt lustar.
Citera
2012-09-22, 16:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ja, jag är förbluffad.
Haaa haaa

dagens bästa!
Citera
2012-09-22, 16:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Här är några vetenskapliga och populärvetenskapliga länkar till ordning-kaos perspektivet på entropi:
http://minsocam.org/MSA/ammin/toc/Articles_Free/1996/Holland_p1425-1437_96.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(order_and_disorder)
http://fof.se/tidning/2002/6/universums-ordning

Problemet med er är att ni ljuger så att ni tror er själva. Ni borde faktiskt hålla reda på vad ni har kunskap om och vad ni inte har kunskap om. Vad ni har gedigen kunskap om är hur man kritiserar sönder texter med hjälp av en samling standardargument.

Analys? Nej, analyser görs av personer som har söker efter något, inte av personer som vill dölja något.
Den tredje länken motsäger ju allt du har sagt vad gäller entropi och termodynamik hitintills.
Citera
2012-09-22, 16:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Den tredje länken motsäger ju allt du har sagt vad gäller entropi och termodynamik hitintills.
Detta?
Citat:
Lars Nystedt:
Ökar eller minskar ordningen i universum när galaxer bildas?Med tanke på termodynamikens andra huvudsats, är inte det kontinuerliga skapandet av nya galaxer ett brott mot principen att alla processer ska leda till att oordningen i universum ökar? I alla händelser borde det som föregick Big Bang vara det. Hur ska detta förklaras?

Ulf Danielsson, Professor i teoretisk fysik Uppsala universitet:
Termodynamikens andra huvudsats säger att ordningen i universum alltid måste minska totalt sett. Förklaringen är helt enkelt att det finns många fler sätt som något kan vara sönder på än vara helt på. Följden blir att varje slumpmässig förändring i allmänhet är till det sämre. Om jag skulle slänga min gamla dator i golvet blir resultatet en hög med skrot och inte en ny och bättre maskin. Ett annat exempel är luften i ett rum. Det finns många fler sätt den kan vara spridd på i rummet än samlad i ett hörn. Om man med stor möda trots allt samlar ihop luften och sedan släpper den fri i ett av hörnen, kommer den snart att på eget bevåg jämnt sprida ut sig i rummet.Med detta i bakhuvudet kan det synas märkligt hur plasmat och gaserna i det tidiga universum kunnat klumpa ihop sig till galaxer. Borde inte det strida mot termodynamiken? Förklaringen är att med gravitationen med i spelet finns det faktiskt fler sätt för gasen att vara ihopklumpad på än sätt den kan vara jämnt utspridd på. Detta har att göra med hur gravitationen påverkar partiklarnas rörelser. Den högre hastighet som gravitationen via sin dragningskraft kan orsaka, innebär fler möjligheter för partiklarna att röra sig. Konsekvensen blir att skapandet av galaxer är helt i linje med termodynamiken.Det finns många andra exempel där man vid första anblicken kan tycka att termodynamikens andra huvudsats blivit åsidosatt, men en noggrannare analys visar alltid att lagen fortfarande gäller.Men om nu universums historia är en resa från ordning till förfall, kan man med fog fråga sig varifrån den ursprungliga ordningen kom. Hur kunde Big Bang vara så väl inrättad? Den frågan väntar fortfarande på svar. En möjlighet är att det helt enkelt handlar om slumpen. Termodynamikens andra huvudsats är en statistisk lag och om man bara har tålamod kan ordning uppstå helt slumpmässigt. Kanske Big Bang var just en sådan slumpmässig händelse. Eller så kanske det finns djupsinniga principer, ännu höljda i dunkel, för varför en oordnad Big Bang är en omöjlighet.
Du skojar? Både Lars och Ulf skriver ju att entropi handlar om ordning.
Citera
2012-09-22, 16:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Detta?

Du skojar? Både Lars och Ulf skriver ju att entropi handlar om ordning.
Nej, jag skojar inte. "I tiden närmast Big Bang var tillståndet i universum totalt kaos, vilket bevisas av de isotropa strålningsrester som kan ses än idag. Men ur detta tillstånd av hög entropi har det utvecklats ett tillstånd av lägre entropi med galaxer, planetsystem, kristallin materia, komplicerade molekyler och biologiska celler vilka kan reproducera sig. Men enligt termodynamikens andra huvudsats kan entropin i universum bara minska om det tillförs energi utifrån. Alltså, universum styrs utifrån." Det skrev du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in