Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har svårt för att förstå varför man vill följa ett trossytem över huvud taget, jag tycker väl man bör tänka själv, men jag tror inte jag är smartare än en karolik, om man säger så.
Men lille vän, får du en massa belöningar som barn, så hur ska du värja dig tänkte du?
För en katolik född i katolskt land är det lika naturligt att "tro" som att andas. Eftersom man ska döpas för att inte falla utanför de sociala ramarna, precis som att man knappast undgår öl om man lever i Tyskland.
Det är liksom att upprätta ett bankkonto, självklart.
De vet inte alla vad de tror på och varför, de är ju papegojor, så som nästan alla troende.. de hämtar från overifierad källa, ingen kan veta i vilken grad religionernas urkunder var mentalsjuka, för vi kan inte diagnosticisera dem retroaktivt.
Tror du de bryr sig?
Frågar du mig, så svarar jag att tron är neurotisk till sin natur. Men även de andra religionerna är helt utanför sans och vett.
Att man tar föreställningarna med en klackspark är ok, så länge de andra nöjena inte förbjuds för folket, vilket aldrig gjorts, att vi matas med information att det är så strikt är inte sant, kanske därför katolicismen överlevt så starkt.
Man är ju glad för både mat & dryck, inte så att man direkt undertryckt lustar.