2012-10-03, 01:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Just för att vetenskapen själv satt sina regler om vad som ska anses vara definitionen av begreppet "förklaring".
Poängen är att påståendet om att bara empiri kan vara det som ger 100% sanning, är i sig ett helt filosofiskt påstående, helt utan empiriskt stöd. En paradox.
Förstå att det är en ÅSIKT, inte vetenskap.
Att anse det fysika är det enda sättet att nå visdom, och att tvinga till sig att allt ska kunna mätas naturvetenskapligt, samt att det som inte går att mätas inte kan anses vara värt att ta på allvar. DET ÄR ENDAST ETT PSYKOLOGISKT TANKESÄTT.
Ja det är lite krångligt.
Tack för att du godmodigt inte iaf håller ribban, med sakfrågan i bevarande.

Inte att gudstesen inte räknas med, den kan helt enkelt inte behandlas.

När du förstås här kompletterar med psykologiskt tankesätt och de skolor discipliner som ju ynglar av sig som kaniner... så är det ett konstaterande ATT tankesätt finns, då religionspsykologin sedan länge haft patent på ämnet psyka sönder människans subjektiva adaption och förståelse till kunskapsutveckling, införlivat religionsidéerna, och gett sig vidare ut i världen - globalt mkt generellt alltså, ur västlig syn.

Det står klart och färdigt.

Men bryter man ner det lite till, så kan man antingen hålla sig till den svenska eller europeiska resp. den amerikanska konteten ; här kommer hela gudstesen i helt annan dager, och blir genast fullständigt kaotisk att överblicka med mindre diskussionen preciserar sig, en annan medlem nämnde transplantationer och medicinsk etik, är den också religiöst präglad, javisst... de religiöst belastade blir äldre och äldre jämte de yngre som lider av fler och fler stressyndrom med mera.

Och, tappade tråden men.. den religiösa floskelretoriken har ju sina tongivande discipliner med analysmetoder som ville in i medicinen, lyckats knupa sig desperat fast och smugit in helt sjuka resonemang!
Rent ut sagt skruvade labyrinter, som vi kan tacka de gamla lektorernas kåta studenter för, vad inte karriärjakt är för den ene är rena rama cirkusen för den andre.

Sedan har mycket hänt de senaste decennierna och så finanskrisen, för klinisk religionspsykologi med religiösa kommittéer för med sig enorma (enorma!) låsningar. Men det är min ståndpunkt, så objektivt jag bara kan säga det, att många andra med annan syn på hur sjuk gissning med trossatser insprängt i vårdkedjors psykologiserande kan dra med sig, får stå för dem, men det finns precis som du säger, gränser.

Men det är ibland extremt upprörande och också frustrerande, för oss som har en befriad syn på saker där blockerade föreställningstyngda tudligt visar svårighet att se effektivt, och jag menar icke vinning, rationel materialism där männskan ses som en främling och sådant bullshit, utan seriöst..
... först religionstrauma, sedan rädslor och total okunnighet av hur tolka för att kasta enheter tbx till ljuvliga bronsåldern, åter fram, hoppa och strula veckor efter veckor så ett par tre dör, innan den bedjande ska bestämma sig att jämka med den Religionsetiska gudsaspekten .... tills den når den MÄNSKLIGA STATUSEN, inte mäta avståndet till gud... om inte fanatikerna själv vill, men det är mer livsavgörande situationer.
Inte i vardagen .... måste vara för många gamlingar i ledning, ... med ångest...

Det kan bli ett helvete och blir också helt skruvat oavsett branch, för det kan bara bli branch där religion/tro går in.. jag hittar verkligen inte på.

Du skulle få rysningar över hela kroppen om du visste vad man ser mellan fingrarna på vilken makt en person som "bär på tron" kan avslöja (let me say, fuck it!) to be honest.

ska saäga det igen, religion and blind faith : false providers, att förstå ateism är ett måste, ateist är ingen som tror, den söker alltid och lojalt det riktiga, jag aser att det kan avgöra människors framtid alt. förstöra.

det är en detalj, jag vet . men situationer finns ofta där det avgör , det gör en ledsen vilken makt "en tro" kan ge.. hur naiv man vågar vara.

jag respekterar alla faktiskt, men ibland ser man för mycketm i trons namn, jag vill skita i de akademiska omskrivningarna, tro härrör ur religion som är dogm som är våld, eftersom gud inte finns måste man pränta det i sinnet.

ursäkta längden, ska bättra mig.
....och nej, inte enbart empirei når sanning, men de vilda gissningarna är både patetiska och farliga, lite rationalitet är behagligt, många är vanemänniskor, det är förenligt med trygghet också. dvs positivt, inte laddat med skräck som det är för så många, men det är för att psykologin gått för långt dit den ej har behörighet. mkt mkt sorgligt, bara för att blidka religion/tro.

Ska minnas att det är din åsikt, absolut. Och.. det finns så otroligt många vinklar att ta ställning ur jag förstår det. Det har förstås inte blivit bättre av det. Tron alltså.
Citera
2012-10-03, 01:50
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Evolutionen utav moral är mycket mer biologiskt betingad än vad den har med "regler från ovan" och religion att göra. Kin selection, altruism och empati (samt fler) är alla medfödda förmågor, och är överlevnadsstrategier som är lika inprogrammerade i vårt psyke som sexuallust och libido. Religion är bara en lite mer organisera (om så mindre rationell) uttryck utav en begynnande kultur, där man försökte sätta ett mer formellt prägel på moraliska och även juridiska regler. Självklart är de specifika detaljerna vi efterföljer idag till stor del sociala konstruktioner, och ofta grundade i sunda, rationella reflexioner, men den här tendensen utav många religiösa att utan religion och gud så skulle vi bara vara simpla djur ter sig nämligen väldigt främmande och tenderar att övervärdera religionens betydelse som moralisk guidande.
Ja, den låser mer än öppnar, vilket så klart är önskvärt för konglomerat av de större kassorna. Därmed finns gudar, av pengar som cashar in ovanför huvuden på folk, men i hjärtat.
så tronn rättfärdigas via kassor, inte via ens via tro. Det har ju nedbrutits till biokemi, t.o.m astrologer med ritagissaspring går idag med stadiga steg in i medicinens domäner.

Kanske man kan försvara det med typ, termen att "decentralisera" uttryck som enheter små enheter, där lite fluffigare grepp tillåts eftersom subj. känslan för gud är så välkomnande nu.. mkt märkligt sammanträffande.

jag ser det som nerköp, att invagga misstro men det har många delförklaringar; skolorna har misslyckats kapitalt.. en hel generation spretar för vinden med godtycklig metodik under de viktigaste åren.

nice... not at all! men allt är så känslobaserat och har jag noterat, materialismen har fått sig skjut via islam. bara att konstatera. det, säger allt vad tro handlar om, det man förstod innan är man övertygad om idag, iaf jag.
Citera
2012-10-03, 03:43
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej inte direkt. Grunderna är mycket detsamma. Tex tavlorna. Det är den eviga visdomen som finns i människan.
Människor har en del genemsamt vad gäller hur de vill bli behandlade, som moralen bygger på.

Citat:

Fast nu överdriver du. Det enda jag säger är att jag tycker det är intressant med sambanden mellan religionen och vetenskapen. Vad är det för fel med det?
Tycker det är rätt korkat att kategoriskt förkasta att det finns ett sådant samband, bara för det inte stämmer med ens världsbild.
När metoden är viktigare än sanningen är man ute och cyklar.
Nej, det var inte det enda du sade. Metoden är inte viktigare än sanningen, men man ska inte tro på något bara för att metoden är värdelös.
Citera
2012-10-03, 06:45
Bannlyst
Här pratas ju om bevis hela tiden, kan nån vänlig själ bevisa att roten ur 2 finns?
Citera
2012-10-03, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Här pratas ju om bevis hela tiden, kan nån vänlig själ bevisa att roten ur 2 finns?
Detta borde ju baylife och genomond KASTA sig över!
Citera
2012-10-03, 07:21
Avslutad
Citat:
Det fanns i princip en enda stor "urreligion" innan kristendomen. Det finns inget enhetligt namn på den, för var är i praktiken alla religioners ursprung.

Detta var helt nytt för mig. Är det något du "tror" eller har du vettiga belägg för detta så länka gärna...

Du fick tidigare en länk som sade att Konfucius är den första som talat om det gyllende snittet (som man hittat bevis för). Han gjorde det i filosofiska ordalag. Om han var religiös låter jag vara osagt men det spelar ju ingen roll i frågan.

*edit*
Har nu läst de sista tre sidorna och jag inser ju att du målat in dig i ett hörn som du inte kan ta dig ur. Om du inte har något nytt resonemang så är du slut i frågan om huruvida "det gyllende snittet" måste kommit från gud eller inte.
Senast redigerad av se_där... 2012-10-03 kl. 07:30.
Citera
2012-10-03, 08:14
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ja de är en intressant religion. Men om man ska vara petig besserwisser så var den officiella religionen under Romarriket Hellenism.
Mithraism var en religion/kult so fanns (mycket bland soldater) under senare delen av romarriket
http://sv.wikipedia.org/wiki/Romarriket#Religion
Och om jag skulle sätta pengar så skulle det bli på att Romarriket var en våldskultur, mer än kristendomen.

Skrev aldrig att romarriket var kristet utan att du försökte likställa deras "våldskultur" med religionen dom hade innan kristendomen vilket är fel. Mithraismen/zoroastrismen är allt annat än våldskultur och det är två religioner som du stämplar som "urreligioner".
Jag argumenterade emot det du skrev om att lagarna och reglerna kom med judendomen/kristendomen eftersom man innan enligt dig inte hade samma självklara moral och etik. Du har fel och jag har lagt fram fakta.

Citat:
Den lever, och den är mycket gammal. Mycket av den läran är samma som tex Gnosticismen.
Kort uttryckt så är det grunden till new-age religionen. Eller rättare sagt, new-age hämtar mycket från dessa religioner. Sumerena, Egygtien, Asien och schamanismen är väl bland de äldsta. OBS att jag inte vet detta, jag påstår inte att det är så, utan det är helt och hållet en ganska subjektiv uppfattning. Det enda jag egentligen säger är att de har mycket av grunderna gemensamt.
Det är kanske inte heller så konstigt. Det vore skumt om det fanns massor av helt olika religioner som hade fullständigt olika världsbilder utan koppling till varandra.

Enligt många och det är ganska många historiker så var zoroastrismen grunden till dom abrahamitiska religionerna. Har själv grävt mycket i ämnet och hittad en hel del samband mellan Kristendomen/Islam (särskilt shia) och Zoroastrismen.
Så nej, etik och moral, lagar och levnadsregler är ingenting Judendomen/Kristendomen har patent på.
Senast redigerad av Armaiti 2012-10-03 kl. 08:31.
Citera
2012-10-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Har du förståelse för att jag ser på dig på samma sätt som jag ser på en person som påstår att en rosa enhörning styr världen inifrån jordens mittpunkt? Om inte, vad är skillnaden menar du?

Känns det verkligen tryggare att hitta på en förklaring som känns bra? Det är fortfarande hittepå menar jag...
Sedan undrar jag vem det är som säger att "allting inte har skapats av någonting"...?

Ja, du kan se på mig hur du vill.
Min uppgift är inte att bevisa någonting.
Frågan är om du kan motbevisa, och det kan du inte heller.

Sen att en rosa enhörning skulle styra världen kan vara en teori, och det kan finnas en möjlighet att tomten skapade världen
Citera
2012-10-03, 09:44
Bannlyst
Eftersom ingen hakar på min rotenurtvå så får jag årtergå till sannolikhet.
Ni som tycker att en sannolikhet på 10^-40 mycket väl kan hända, tycker ni att en på
10^-40000 oxå kan hända?
Citera
2012-10-03, 09:57
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ni som tycker att en sannolikhet på 10^-40 mycket väl kan hända, tycker ni att en på
10^-40000 oxå kan hända?

Eftersom en sannolikhet beskrivs så kan det per definition hända. Sedan kan man ju tycka att sannolikheten är liten.

Edit: Roten ur 2 går att läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Square_root_of_2
Senast redigerad av Kroesmann 2012-10-03 kl. 10:45.
Citera
2012-10-03, 10:38
Medlem
Citat:
10^-40000 oxå kan hända?

Varför skulle den inte kunna det? Om du har en tärning med 10^40000 sidor och kastar den så visst får du väl ett resultat?
Citera
2012-10-03, 13:16
Bannlyst
Så med andra ord finns det en sannolikhet att hitta en rosa enhörning i skogen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in