[quote=Armaiti]
Citat:
Vi är djur och har djuriska beteende. För överlevnad kan vi hitta tusen och åter tusen ursäkter inkl. existentiella ursäkter.
Ciao! vad roligt att höra en religiös människa, utan den dryga läggningen att ständigt neka till att vi i många avseenden är djur.. - visst är vi irrationella till mans.. trots vår avklippning av fullskalig svans & logik kan användas på olika sätt och vis - inte minst EQ : det kan vara här graden eller mottagligheten för religiositet kommer in (fast jag tror mer på att det är socialt nedärvt.. går via bröstmjölken mycket.. )
Citat:
Dödsångesten är olika. Är inte det minsta rädd för döden.
Inte jag heller, döden har alltid fascinerat mig.. !
Jag tycker det ska bli djupt spännande, fast jag har känt på dödsngest ca tre ggr i mitt liv.. inte bundet till situationer utan det har bara flögit på helt oförhappandes, och kan säga att det är grymt!! obehagligt, vill aldrig mer känna det igen!!
...det höll i sig inte mer än en max en kvart, dessa tre ggr i hela mitt liv alltså.. så jag undrar hur det är för de stackrna som lever med detta kanske i mildare grad men har det införlivat... i det läget kan jag ev. fatta att dt måste till en motkraft och kanske stark gudstro.. vet inte.
Citat:
Vet man med sig att man inte har något att frukta så borde man inte ha dödsångest. Vet man med sig att man har gjort sitt bästa här i jordelivet så varför dödsångest? Ger man blanka fan i vad andra tycker och tänker om en och vilka som anser att ens livsstil och val i livet är fel enligt dom och ger helvetesstraff så viftar man bort all skräck.
Tror icke man behöver bekymra sig...
Jag tror inte det finns minsta koppling till ens tankar och känslor, man ansvarar inte inför ngn höfre makt så länge man hat gravitationen till jorden... jag tycker det kan vara lite småaktigt och taskigt att låta folk gå omkring och tro det, samvete.. ja, man gör rätt för sig i den mån det går - samtidigt, livet är halt, man måste också kunna manövrera i skarpa krökar också och ibland ta kommandot med lite ljug för att övermanna idioter som ibl finns om hörnen... , skarva lite, tränga sig ibland, eftersom det finns så många skruvade och riktigt puckade individer..
Dvs anlita sitt rationella sinne! iaf vara öppen för det..
Ja man vinner på en vänlig attityd! men vinner på att förmå sträcka ut en hand där det är uppenbart behov.. kan man så ska man..
Men.. man måste också se de andra sidorna och kunna snärta till - konflikträdsla och brist på kurage.. är synd att inte alltid ha. Men oavsett så tror jag inte det sitter ngn och räknar ens förehavanden.. (jag har trott det.. jag har varit rätt långsint en gång i tiden.. och jag tror att det har med personlighet och läggning att göra, mer än gud (som är ett abstrakt objekt, för mig)
Citat:
Dock kan det vara svårt att sen barnsben ha blivit itutad en ideologi man inte riktigt håller med men som ändå satt sina spår i en. Då får man inre konflikter som ger en ångest inför valen man gör som strider mot ideologin ens föräldrar har.
Oh jaa, jag vet precis vad det innebär.... det kan du tro. Det är starka band och har man en mamma som är hönsig så tjaa.. (säger bara en sak... revolt)
Citat:
Att göra dumheter är ju dumt.
Eviga upprepningar av samma saker vet jag inte riktigt vad du menar med. Alla gör vi i princip samma saker dag in och dag ut eller
Åh,, detta skrev jag igår när jag kände för att filosofiflumma lite.. det var mycket existentiellt abstrakt.. jag tror inte sådan diskussion gör sig i detta forum utan mer in prsonal eye to eye.. eftersom detta området ellr vad jag ska säga.. är extremt lätt att missförstå i denna konversationsform
Citat:
Meningslös enligt vems tolkning?
Ursäkta men om jag inte minns fel så tänkte jag nog på de menlösa robotorna som ser ut som döda fiskar och saknar något.. vissa går som i dimmor och när man behöver semester så tycker man liksom att varenda jävel till slut är ännu en meningslös fisk på torra land..
... men vad jag menade var, i en större lite djupare mening, som också är mycket svårt att ge rättvisa på detta forum - eye to eye, alltså.
(tror jag var rätt uttråkad igår.. )
Citat:
Visst kan man lockas av döden när man bor i dagens samhälle. Inget konstig alls.
Ja alltså de som är djupt deprimerade och kanske suicida räknar jag inte med, dr är det andra saker..
Jag menade mer i dt riktigt stora perspektivet, den svindlande tanken att sluta ögonen, medvetandet släckt och man har ine längre kontrollen.. superspnnande!! ;.
jo jag menade mer abstraktfilosofiskt och detta anknyter jag inte till reella händelser, jag möter döden några ggr i månaden och får liva upp många individer.. men det är då på den vakna sidan där man är i ett flow - när jag blir helt privat, och hamnar i metadiskussioner så kan det vara vansinnigt spännande att också ta del av andras galna tankar om det, som sagt, helst irl. då ämnet är så ångestfyllt.. och många sörjer o kan ta illa upp, ta det helt fel.
Citat:
Rävslickeri och fjäska för gud är barnsligt. Absolut.
Visst kan man tacka sin skapare för alla möjligheter den har gett en men fjäska? Det är att ta omväg till frälsning och det är inget annat än att försöka lura sig själv och sin själ.
Jopp, bättre att resonera.