2012-11-07, 12:58
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Här är ett annat bra bevis på att Gud existerar: http://www.youtube.com/watch?v=c53rOlhQmPU&feature=plcp
Var inte du ateist i granntråden?
https://www.flashback.org/sp40219361
Citera
2012-11-07, 16:31
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnah

Du kanske inte visste det men man kan tro på gud utan att tro på någon religion

Nej det kan man inte. Däremot kan man tro på en Gud utan att tillhöra en religion. Stor skillnad.

Citat:
Är själv ateist.

Du vet att du svarade på ett 3 år gammal inlägg hoppas jag? Jag har en helt annan åsikt idag än dagen då jag skrev inlägget du svarade på. Jag har en helt annan syn på religiösa människor idag tack vare en dokumentär jag såg som heter Why I Am No Longer a Christian som handlar om en kristen som blev ateist. Han förklarar steg för steg hur han tappade tron på sin religion men han gav också en bra inblick i hur religiösa människor tänker och fungerar.
Citera
2012-11-07, 17:13
Medlem
baylifes avatar
OT: Satt och hade tråkigt och bestämde mig för att se "What the bleep do we know?". För de som är ute efter ett gott skratt så rekommenderar jag den starkt.
Citera
2012-11-07, 17:26
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
''Att älska sina medmänniskor är ett fundament för Guds-dyrkan'' Taxi.

Om du älskar dina medmänniskor enbart för att du har en gudsdyrkan så tycker jag riktig synd om dig.
Citera
2012-11-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Vad anser du vara bevis med din video som du länkade?
Många saker. Exempelvis att det ser vackert ut. Om det fanns ingen Gud skulle vi inte ha någon anledning att tycka att något är vackert. Sen också själva existensen av videon och universum bevisar väl Guds existens, eftersom om det inte fanns någon Gud skulle det inte finnas någon anledning för något att existera, allt skulle bara vara ett oändligt tomrum av ingenting, för att det skulle vara mer logiskt.

Men Gud är ju utanför logiken, så Gud kan skapa ologiska saker som ett universum, även fast det skulle vara mer logiskt om ingenting skulle finnas.
Citera
2012-11-07, 17:33
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Man är inte dum för att man tror på gud. En intelligent människa kan tro på gud för att han tex anser att världen och universum är för perfekt ''designade'' för att vara resultatet av en slump eller dylikt. En dum människa kan tro på gud för att personen blivit uppfostrad så och inte kan se saker ur perspektiv.
På samma sätt kan även en ointelligent människa vara icke-troende och en intelligent människa kan vara icke-troende för att han tror på vetenskapen.
Du kanske inte visste det men man kan tro på gud utan att tro på någon religion
Är själv ateist.

Att vara religiös är en livsstil, en förhållningssätt. Alla är vi olika och tacklar livet olika. Vi tolkar livet olika och gör det vi kan för att få ha ett harmonisk och välmående liv så som vi tror är rätt. Att vara välutbilad eller inte har ingenting att göra med hur religiösa vi är även om vissa kommer med diverse undersökningar som egentligen inte ger en helhetsbild över alla religiösa. Att göra undersökningar i U-länder och på så sättet fastställa att outbildade i större utsträckning är religiösa är ju bara dumt. Det förstår ju till och med jag som är religiös...
Som sagt utbildning har ingenting med religiösitet att göra lika lite som det har med vilka som väljer att bli träningsnarkomaner, arbetsnarkomaner, matvrak, nunna, munk eller you name it. Människor är för det mesta i behov av att hitta meningen med livet och för det finns det tusen och en väg till.
Dock är det idioti och tecken på låg intelligens att haka upp sig på religiösa och försöka stämpla dessa som outbildade för att man själv är i behov av något slags efterlängtad sjuk kroppslig/själslig orgasm
Citera
2012-11-07, 17:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Då kan du väl vara snäll och berätta klart och tydligt vad din ståndpunkt är. Om vi förutsätter att skaparen finns, är han då skapad, oskapad eller vet du inte?
Är det nödvändigt för att du ska (tro dig) kunna vederlägga att varje hus är byggt av någon (och, därför, att Gud är den som gjort allt)?
Citera
2012-11-07, 17:50
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Minsann, att människan behövt idka så mycket våld, antagligen av existentiell ångest men jag tror ändå att man själv får ansvara, även om det kan låta oempatiskt..

Vi är djur och har djuriska beteende. För överlevnad kan vi hitta tusen och åter tusen ursäkter inkl. existentiella ursäkter.

Citat:
Sedan tror jag att dödsångesten är väldigt inbiten och genomsyrar mnskligheten i stort och liksom forcerar hela denna uppsjö av fantastiska orgie av långsökta bedjanden och metoder och vägar utan sans och vett.. jag tror det är att spilla energi - att det är det mänskliga traumat att behöva överstiga men fattar inte att det funkar så bundet och kollektivt för man får ju för tusan ansvara för andras skräck.. då religion och tro är en hel jäkla apparat! men sådant här tänker man ju bara på när man befinner sig i något mentalt glapp av varierad orsak..

Dödsångesten är olika. Är inte det minsta rädd för döden. Vet man med sig att man inte har något att frukta så borde man inte ha dödsångest. Vet man med sig att man har gjort sitt bästa här i jordelivet så varför dödsångest? Ger man blanka fan i vad andra tycker och tänker om en och vilka som anser att ens livsstil och val i livet är fel enligt dom och ger helvetesstraff så viftar man bort all skräck. Dock kan det vara svårt att sen barnsben ha blivit itutad en ideologi man inte riktigt håller med men som ändå satt sina spår i en. Då får man inre konflikter som ger en ångest inför valen man gör som strider mot ideologin ens föräldrar har.

Citat:
annars bara flyter man på i flödet.. men ändå s mycket dumheter, ändå.. det förvånar mig. - ibland förstår jag faktiskt inte vad man har på jorden att göra.. det går ju inte ut på mycket mer än att i princip vegetera och fylla ut.. eviga upprepningar av samma saker.

Att göra dumheter är ju dumt.
Eviga upprepningar av samma saker vet jag inte riktigt vad du menar med. Alla gör vi i princip samma saker dag in och dag ut eller?

Citat:
men.. vi är så många, ofta utan mening, med meningslösa sysselsättningar också

Meningslös enligt vems tolkning?

Citat:
döden kan säkert vara minst lika spännande det krampaktiga ihållandet av livet, vi nu upplever.. låter kanske som at ha morbida tankar men så är det inte - det är bara så spännande, finns ingen anledning att inte se fram emot död iaf.. det hör ju faktiskt ihop med liv, ändå så tabu, att man t.ex förknippar det med negativitet.. det är det ju inte

Visst kan man lockas av döden när man bor i dagens samhälle. Inget konstig alls.

Citat:
hade man vågat beröra död på annat sätt än enligt religionernas krystade felslut och makthunger så skulle det kanske vara mer avslappnat och mänskligheten skulle kunna åtnjuta alla framsteg på helt annat sätt än idag, när allt ska vara så duktigt och fjäska gud

Rävslickeri och fjäska för gud är barnsligt. Absolut.
Visst kan man tacka sin skapare för alla möjligheter den har gett en men fjäska? Det är att ta omväg till frälsning och det är inget annat än att försöka lura sig själv och sin själ.
Citera
2012-11-07, 18:29
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Armaiti]
Citat:
Vi är djur och har djuriska beteende. För överlevnad kan vi hitta tusen och åter tusen ursäkter inkl. existentiella ursäkter.

Ciao! vad roligt att höra en religiös människa, utan den dryga läggningen att ständigt neka till att vi i många avseenden är djur.. - visst är vi irrationella till mans.. trots vår avklippning av fullskalig svans & logik kan användas på olika sätt och vis - inte minst EQ : det kan vara här graden eller mottagligheten för religiositet kommer in (fast jag tror mer på att det är socialt nedärvt.. går via bröstmjölken mycket.. )

Citat:
Dödsångesten är olika. Är inte det minsta rädd för döden.
Inte jag heller, döden har alltid fascinerat mig.. !
Jag tycker det ska bli djupt spännande, fast jag har känt på dödsngest ca tre ggr i mitt liv.. inte bundet till situationer utan det har bara flögit på helt oförhappandes, och kan säga att det är grymt!! obehagligt, vill aldrig mer känna det igen!!

...det höll i sig inte mer än en max en kvart, dessa tre ggr i hela mitt liv alltså.. så jag undrar hur det är för de stackrna som lever med detta kanske i mildare grad men har det införlivat... i det läget kan jag ev. fatta att dt måste till en motkraft och kanske stark gudstro.. vet inte.

Citat:
Vet man med sig att man inte har något att frukta så borde man inte ha dödsångest. Vet man med sig att man har gjort sitt bästa här i jordelivet så varför dödsångest? Ger man blanka fan i vad andra tycker och tänker om en och vilka som anser att ens livsstil och val i livet är fel enligt dom och ger helvetesstraff så viftar man bort all skräck.

Tror icke man behöver bekymra sig...

Jag tror inte det finns minsta koppling till ens tankar och känslor, man ansvarar inte inför ngn höfre makt så länge man hat gravitationen till jorden... jag tycker det kan vara lite småaktigt och taskigt att låta folk gå omkring och tro det, samvete.. ja, man gör rätt för sig i den mån det går - samtidigt, livet är halt, man måste också kunna manövrera i skarpa krökar också och ibland ta kommandot med lite ljug för att övermanna idioter som ibl finns om hörnen... , skarva lite, tränga sig ibland, eftersom det finns så många skruvade och riktigt puckade individer..
Dvs anlita sitt rationella sinne! iaf vara öppen för det..

Ja man vinner på en vänlig attityd! men vinner på att förmå sträcka ut en hand där det är uppenbart behov.. kan man så ska man..

Men.. man måste också se de andra sidorna och kunna snärta till - konflikträdsla och brist på kurage.. är synd att inte alltid ha. Men oavsett så tror jag inte det sitter ngn och räknar ens förehavanden.. (jag har trott det.. jag har varit rätt långsint en gång i tiden.. och jag tror att det har med personlighet och läggning att göra, mer än gud (som är ett abstrakt objekt, för mig)

Citat:
Dock kan det vara svårt att sen barnsben ha blivit itutad en ideologi man inte riktigt håller med men som ändå satt sina spår i en. Då får man inre konflikter som ger en ångest inför valen man gör som strider mot ideologin ens föräldrar har.
Oh jaa, jag vet precis vad det innebär.... det kan du tro. Det är starka band och har man en mamma som är hönsig så tjaa.. (säger bara en sak... revolt)

Citat:

Att göra dumheter är ju dumt.
Eviga upprepningar av samma saker vet jag inte riktigt vad du menar med. Alla gör vi i princip samma saker dag in och dag ut eller

Åh,, detta skrev jag igår när jag kände för att filosofiflumma lite.. det var mycket existentiellt abstrakt.. jag tror inte sådan diskussion gör sig i detta forum utan mer in prsonal eye to eye.. eftersom detta området ellr vad jag ska säga.. är extremt lätt att missförstå i denna konversationsform

Citat:
Meningslös enligt vems tolkning?
Ursäkta men om jag inte minns fel så tänkte jag nog på de menlösa robotorna som ser ut som döda fiskar och saknar något.. vissa går som i dimmor och när man behöver semester så tycker man liksom att varenda jävel till slut är ännu en meningslös fisk på torra land..
... men vad jag menade var, i en större lite djupare mening, som också är mycket svårt att ge rättvisa på detta forum - eye to eye, alltså.

(tror jag var rätt uttråkad igår.. )

Citat:
Visst kan man lockas av döden när man bor i dagens samhälle. Inget konstig alls.
Ja alltså de som är djupt deprimerade och kanske suicida räknar jag inte med, dr är det andra saker..

Jag menade mer i dt riktigt stora perspektivet, den svindlande tanken att sluta ögonen, medvetandet släckt och man har ine längre kontrollen.. superspnnande!! ;.

jo jag menade mer abstraktfilosofiskt och detta anknyter jag inte till reella händelser, jag möter döden några ggr i månaden och får liva upp många individer.. men det är då på den vakna sidan där man är i ett flow - när jag blir helt privat, och hamnar i metadiskussioner så kan det vara vansinnigt spännande att också ta del av andras galna tankar om det, som sagt, helst irl. då ämnet är så ångestfyllt.. och många sörjer o kan ta illa upp, ta det helt fel.

Citat:

Rävslickeri och fjäska för gud är barnsligt. Absolut.
Visst kan man tacka sin skapare för alla möjligheter den har gett en men fjäska? Det är att ta omväg till frälsning och det är inget annat än att försöka lura sig själv och sin själ.

Jopp, bättre att resonera.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-07 kl. 18:38.
Citera
2012-11-07, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
OT: Satt och hade tråkigt och bestämde mig för att se "What the bleep do we know?". För de som är ute efter ett gott skratt så rekommenderar jag den starkt.
Läs Tolles bok The power of now, skulle vara kul att höra vad du tycker om den.
Citera
2012-11-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Är det nödvändigt för att du ska (tro dig) kunna vederlägga att varje hus är byggt av någon (och, därför, att Gud är den som gjort allt)?

Har du svårt att stå för dina åsikter, eller vad är det frågan om?

Ifall en byggmästare byggt in så förbannat många fel i ett hus som din förmenta skapare byggt in i sin skapelse så borde han skämmas.

Naturlagarna har byggt universum. Ifall någon står bakom naturlagarna kan man ha åsikter om. Min åsikt är att jag håller det för verkligt osannolikt, men jag vet inte. Ingen vet.
Citera
2012-11-07, 19:04
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ciao! vad roligt att höra en religiös människa, utan den dryga läggningen att ständigt neka till att vi i många avseenden är djur.. - visst är vi irrationella till mans.. trots vår avklippning av fullskalig svans & logik kan användas på olika sätt och vis - inte minst EQ : det kan vara här graden eller mottagligheten för religiositet kommer in (fast jag tror mer på att det är socialt nedärvt.. går via bröstmjölken mycket.. )

Ja, vi är djur och har precis som djur djuriska drifter. Det är ju mansläktet ett perfekt exempel på.
Jag tror religiösitet har med ens uppfostran, kultur, samhälle, omgivning och hur man är lagt att göra. Ja. Var det inte en undersökning där man hittat en specifik gen som religiösa har gemensamt? Något jag har hört men aldrig riktig kollat upp. Om någon vet vad jag menar blir jag tacksam om jag kan få en länk till undersökningen.

Citat:
Inte jag heller, döden har alltid fascinerat mig.. !
Jag tycker det ska bli djupt spännande, fast jag har känt på dödsngest ca tre ggr i mitt liv.. inte bundet till situationer utan det har bara flögit på helt oförhappandes, och kan säga att det är grymt!! obehagligt, vill aldrig mer känna det igen!!...det höll i sig inte mer än en max en kvart, dessa tre ggr i hela mitt liv alltså..

Döden är bara nästa kapitel i ens själsliga resa (Vi som tror på sånt).
Jag vill inte börja analysera sönder dina meningar men tre gånger dödsångest är inte bra. Jag hoppas hjärtlig att du aldrig mer får känna känslan. Det är verkligen en känsla av maktlöshet, tomhet, splittring och totalt förvirring.

Citat:
så jag undrar hur det är för de stackrna som lever med detta kanske i mildare grad men har det införlivat... i det läget kan jag ev. fatta att dt måste till en motkraft och kanske stark gudstro.. vet inte.

Ja, en gudstro kan nog vara bra för den som har dödsångest där man kan rättfärdiga sina handlingar genom diverse passage i den religion man valt som annars skulle ta död på en genom skuldkänslor och ångest men en som älskar livet och allt den har att erbjuda kan likväl njuta av en gudstro. Det är mycket vackert med en gudstro när man älskar livet och allt den har gett en. Alla möjligheterna, all lycka och det harmoniska livet som jag inte skulle byta bort mot någonting.

Citat:
Tror icke man behöver bekymra sig...
Jag tror inte det finns minsta koppling till ens tankar och känslor, man ansvarar inte inför ngn höfre makt så länge man hat gravitationen till jorden... jag tycker det kan vara lite småaktigt och taskigt att låta folk gå omkring och tro det, samvete.. ja, man gör rätt för sig i den mån det går - samtidigt, livet är halt, man måste också kunna manövrera i skarpa krökar också och ibland ta kommandot med lite ljug för att övermanna idioter som ibl finns om hörnen... , skarva lite, tränga sig ibland, eftersom det finns så många skruvade och riktigt puckade individer..
Dvs anlita sitt rationella sinne! iaf vara öppen för det..

Rationellt/irrationellt tänkande är nog olika från person till person och samhälle till samhälle. Att använda sitt förnuft och försöka hitta logiska förklaringar till saker och ting skiljer det sig alla människor emellan.
Ja, livet är halt. Absolut men jag kan inte kosta på mig att göra ett fel beslut bara för att det kanske är det lättaste vägen att gå. När vi försöker ta omvägar så lurar vi oss själva. När vi lurar oss själva så kränker vi våra själar (om har tron).
Idioter har alltid funnits inom alla kategorier. Det är tyvärr något man får räkna med.

Citat:
Ja man vinner på en vänlig attityd! men vinner på att förmå sträcka ut en hand där det är uppenbart behov.. kan man så ska man..

Självklart. Kan man så ska man vare sig det handlar om en religiös eller icke religiös. Att anse att vissa är orena pågrund av sin religiösa eller icke religiösa tillhörighet visar bara vilken föraktfullt människa man är.

Citat:
Men.. man måste också se de andra sidorna och kunna snärta till - konflikträdsla och brist på kurage.. är synd att inte alltid ha. Men oavsett så tror jag inte det sitter ngn och räknar ens förehavanden.. (jag har trott det.. jag har varit rätt långsint en gång i tiden.. och jag tror att det har med personlighet och läggning att göra, mer än gud (som är ett abstrakt objekt, för mig

Nu är jag ju från ME och konflikträdsla är ingenting som existerar i min lexikon. Snarare tjurskallighet.
Jag tror på en karma men jag har inte svar till allt. Det medger jag.

Citat:
Oh jaa, jag vet precis vad det innebär.... det kan du tro. Det är starka band och har man en mamma som är hönsig så tjaa.. (säger bara en sak... revolt)

been there done that...

Citat:
Ja alltså de som är djupt deprimerade och kanske suicida räknar jag inte med, dr är det andra saker..
Jag menade mer i dt riktigt stora perspektivet, den svindlande tanken att sluta ögonen, medvetandet släckt och man har ine längre kontrollen.. superspnnande!! ;.

Hmm...vet inte riktigt vad jag ska skriva här. Funderat på att besöka grupper son sysslar med Mysticism? Just asking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in