Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
“Jag tror inte att Gud vill bli dyrkad. Han vill nog hellre att människorna älskar sina medmänniskor.”
Minsann, att människan behövt idka så mycket våld, antagligen av existentiell ångest men jag tror ändå att man själv får ansvara, även om det kan låta oempatiskt..
Sedan tror jag att dödsångesten är väldigt inbiten och genomsyrar mnskligheten i stort och liksom forcerar hela denna uppsjö av fantastiska orgie av långsökta bedjanden och metoder och vägar utan sans och vett.. jag tror det är att spilla energi - att det är det mänskliga traumat att behöva överstiga men fattar inte att det funkar så bundet och kollektivt för man får ju för tusan ansvara för andras skräck.. då religion och tro är en hel jäkla apparat! men sådant här tänker man ju bara på när man befinner sig i något mentalt glapp av varierad orsak..
annars bara flyter man på i flödet.. men ändå s mycket dumheter, ändå.. det förvånar mig. - ibland förstår jag faktiskt inte vad man har på jorden att göra.. det går ju inte ut på mycket mer än att i princip vegetera och fylla ut.. eviga upprepningar av samma saker.
men.. vi är så många, ofta utan mening, med meningslösa sysselsättningar också
döden kan säkert vara minst lika spännande det krampaktiga ihållandet av livet, vi nu upplever.. låter kanske som at ha morbida tankar men så är det inte - det är bara så spännande, finns ingen anledning att inte se fram emot död iaf.. det hör ju faktiskt ihop med liv, ändå så tabu, att man t.ex förknippar det med negativitet.. det är det ju inte
hade man vågat beröra död på annat sätt än enligt religionernas krystade felslut och makthunger så skulle det kanske vara mer avslappnat och mänskligheten skulle kunna åtnjuta alla framsteg på helt annat sätt än idag, när allt ska vara så duktigt och fjäska gud