2012-11-06, 18:56
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
“Jag tror inte att Gud vill bli dyrkad. Han vill nog hellre att människorna älskar sina medmänniskor.”
''Att älska sina medmänniskor är ett fundament för Guds-dyrkan'' Taxi.
Citera
2012-11-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Rom 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Lägg av med dina plattheter.
Citera
2012-11-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Behöver man bevisa att bussen kommer för att gå till hållplatsen och vänta på den?

Om man väntar i några tusen år och bussen inte kommer kan man sannolikt sluta sej till att den inte finns.

Citat:
En del saker kan bevisas - andra i efterhand - och vissa saker är Teser (antaganden - precis som Gud)

Lite svårt att se varför man ska ge ett antagande så stor betydelse.

Citat:
Förvånansvärt många Ateister tror på svarta hål. För att vetenskapens teser säger så?

Har inte hört talas om någon som dyrkar svarta hål, eller svart materia heller, för den delen.
Citera
2012-11-06, 19:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
“Jag tror inte att Gud vill bli dyrkad. Han vill nog hellre att människorna älskar sina medmänniskor.”
Minsann, att människan behövt idka så mycket våld, antagligen av existentiell ångest men jag tror ändå att man själv får ansvara, även om det kan låta oempatiskt..

Sedan tror jag att dödsångesten är väldigt inbiten och genomsyrar mnskligheten i stort och liksom forcerar hela denna uppsjö av fantastiska orgie av långsökta bedjanden och metoder och vägar utan sans och vett.. jag tror det är att spilla energi - att det är det mänskliga traumat att behöva överstiga men fattar inte att det funkar så bundet och kollektivt för man får ju för tusan ansvara för andras skräck.. då religion och tro är en hel jäkla apparat! men sådant här tänker man ju bara på när man befinner sig i något mentalt glapp av varierad orsak..
annars bara flyter man på i flödet.. men ändå s mycket dumheter, ändå.. det förvånar mig. - ibland förstår jag faktiskt inte vad man har på jorden att göra.. det går ju inte ut på mycket mer än att i princip vegetera och fylla ut.. eviga upprepningar av samma saker.

men.. vi är så många, ofta utan mening, med meningslösa sysselsättningar också

döden kan säkert vara minst lika spännande det krampaktiga ihållandet av livet, vi nu upplever.. låter kanske som at ha morbida tankar men så är det inte - det är bara så spännande, finns ingen anledning att inte se fram emot död iaf.. det hör ju faktiskt ihop med liv, ändå så tabu, att man t.ex förknippar det med negativitet.. det är det ju inte

hade man vågat beröra död på annat sätt än enligt religionernas krystade felslut och makthunger så skulle det kanske vara mer avslappnat och mänskligheten skulle kunna åtnjuta alla framsteg på helt annat sätt än idag, när allt ska vara så duktigt och fjäska gud
Citera
2012-11-06, 19:49
Bannlyst
Jag tror inte på svarta hål, ifall nån vill diskutera det?
Citera
2012-11-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Det går inte att bevisa guds existens, precis som att det inte går att motbevisa.
Den enda typ av bevis du eventuellt kan få är hög sannolikhet.
Citera
2012-11-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ibland skäms man fan över att vara människa. Hur kan man vara så dum att man tror att det finns en Gud? Har inte folk fattat än att bibeln är inget annat än en gammal bok. Det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna.

Religoner hindrar mänskligheten att utvecklas för deras ideal är så föråldrade att de inte längre passar in i det moderna samhället. Kristendomen har 32 000 undergrupper och för att citera Jacques Fresco från dokumentären Zeitgeist Addendum, "a church divided is no church at all". Kristendomen har aldrig kunnat bevisa något överhuvudtaget att Jesus eller Gud existerar. Dom har heller inte kunnat förklara hur jungfru Maria kunde föda Jesus trots att hon var oskuld. Ett svar man kan förvänta sig från de kristna är nåt i stil med: "Det var Guds verk" eller något liknande. Det är deras sätt att sopa avslöjande frågor under mattan och leva vidare sina liv i tron på världens största lögn!

Det man helst ska komma ihåg är ett av de tio budorden, den som lyder "Du skall icke dräpa". Det ironiska är att kristendomen är ansvarig för många, många människors död, korstågen tex.

Man är inte dum för att man tror på gud. En intelligent människa kan tro på gud för att han tex anser att världen och universum är för perfekt ''designade'' för att vara resultatet av en slump eller dylikt. En dum människa kan tro på gud för att personen blivit uppfostrad så och inte kan se saker ur perspektiv.

På samma sätt kan även en ointelligent människa vara icke-troende och en intelligent människa kan vara icke-troende för att han tror på vetenskapen.

Du kanske inte visste det men man kan tro på gud utan att tro på någon religion

Är själv ateist.
Citera
2012-11-07, 01:05
Medlem
Här är ett annat bra bevis på att Gud existerar: http://www.youtube.com/watch?v=c53rOlhQmPU&feature=plcp
Citera
2012-11-07, 01:11
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Här är ett annat bra bevis på att Gud existerar: http://www.youtube.com/watch?v=c53rOlhQmPU&feature=plcp

Nej, det där är en youtube-länk....
Citera
2012-11-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonnah
Man är inte dum för att man tror på gud. En intelligent människa kan tro på gud för att han tex anser att världen och universum är för perfekt ''designade'' för att vara resultatet av en slump eller dylikt. En dum människa kan tro på gud för att personen blivit uppfostrad så och inte kan se saker ur perspektiv.

Ifall man anser att världen och universum är perfekt "designade" så vet man antagligen för lite om hur universum ser ut i verkligheten. Man behöver inte vara dum, dvs korkad, för att sakna kunskap, eller direkt vägra att ta emot den. För jag misstänker att de flesta som anser att universum är perfekt aldrig har kommit så långt att de satt sej in i evolutionsteorin eller vet något om naturlagar osv. Det blir inte intressant innan man på allvar kan argumentera emot evolutionen (vilket ingen ännu gjort på detta forum) eller för att naturlagarna är som de är (vilket ingen ännu haft någon större framgång med här heller).
Citera
2012-11-07, 10:10
Bannlyst
Jag har snart läst första kapitlet i Eckhart Tolles första bok, där han diskuterar varför Gud är ett så svårt och opraktiskt ord att använda, och med ens faller hela tråden. Lite trist, för det var en rolig tråd.
Citera
2012-11-07, 12:40
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

Ifall det där är bevis på guds existens så är detta bevis på guds icke-existens:
http://www.youtube.com/watch?v=C43mB-3xJfs

Vad anser du vara bevis med din video som du länkade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in