2012-09-22, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det jag undrar mest över är varför troende så ofta tror att en diskussion är en del av ett försök till omvändelse? Är det för att de själva är så hjärntvättade av sina heliga böcker som alla förordar mission?

Du vet, peckahuve, det är kul att bara diskutera också.
Jepp, men varför blir debatten ofta nåt i stil med att alla troende är mindre begåvade?
Citera
2012-09-22, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jepp, men varför blir debatten ofta nåt i stil med att alla troende är mindre begåvade?

Om du menar 'begåvat' från ett IQ perspektiv, då är det inte så konstigt. Ett flertal pådyvlande, missionerande apologetiker (~jämför ordet 'apology' på engelska eller googla) är helt inkapable till att förstå ...... än mindra benytta sig av ... dom mest elementära grundbegreppen i/från rationellt tänkande.

Och om dom ..... fair is fair ..... ges chansen för att komme med egna funktionella tro vs. fakta perspektiv, då blir det plötslig en hörbar tystnad (en liten 'pun', som inte är viktig).
Citera
2012-09-22, 14:48
Bannlyst
Jag kan väl hålla med i vissa fall, bogo, men det är precis som att det är något provokativt med troende, som jag inte riktigt kan förstå?
Citera
2012-09-22, 14:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Får jag ställa en personlig fråga till dig peckahuve.. är vatikanstaten ett begåvat system eller regim?
Citera
2012-09-22, 14:53
Bannlyst
Oj jag har inte en aning, black. Jag har bara gått förbi stället när jag varit i Rom, så ajg har ingen koll alls.
Citera
2012-09-22, 14:57
Medlem
baylifes avatar
Tycker vi kör lite induktiv logik a la 526; Har jag någonsin sett Gud? Nej. Har jag någonsin känt närvaron av Gud? Nej. Ergo, Gud existerar inte.
Citera
2012-09-22, 15:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Oj jag har inte en aning, black. Jag har bara gått förbi stället när jag varit i Rom, så ajg har ingen koll alls.
nähä? men du är väl klar över att stället är kristet?
Citera
2012-09-22, 15:03
Bannlyst
Är dom inte katoliker?
Citera
2012-09-22, 15:06
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Får jag ställa en personlig fråga till dig peckahuve.. är vatikanstaten ett begåvat system eller regim?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
nähä? men du är väl klar över att stället är kristet?

Citat:
Är dom inte katoliker?

Citat:

Ja, jag är förbluffad.
Citera
2012-09-22, 15:07
Bannlyst
Jag har svårt för att förstå varför man vill följa ett trossytem över huvud taget, jag tycker väl man bör tänka själv, men jag tror inte jag är smartare än en karolik, om man säger så.
Citera
2012-09-22, 15:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan väl hålla med i vissa fall, bogo, men det är precis som att det är något provokativt med troende, som jag inte riktigt kan förstå?

På ett forum som FB kan 'gatu-teater' konfrontationer mellan olika ..... starkt polariserade ...... ideologier, världsbilder etc. inte undvikas.

Ramarna är redan i stort sett satt (av forum admin.), och det finns inget specifikt 'skydd' för religiöst 'kränkte'.

Var tacksam för det minimum av svordomar, personliga smädesord o.dyl. som på senaste tiden har manifesterat sig omkring 'guds existens'-diskussionen.
Citera
2012-09-22, 15:09
Bannlyst
Jag vet att katoliker är kristna, jag ville bara förklara hur obildad jag är inom detta område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in