2012-10-21, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Det upp till var och en och tro på det som låter realistiskt. Om du tror på enhörningar så tro men vad talar för att det skulle vara det rätta valet. Jag tycker det låter mer realistiskt att det finns en Gud som en enda källa till allting.

Om mitt minne inte svikar mig, då har du en av dom där flexibla positioner, som anpassas efter vad som är mest debatt-taktisk lämpligt för varje tråd.

Här på 'uteplan' (med teist-bevisbörda) är du 'troende'. Om du är på 'hemmaplan' (med ateist-bevisbörda) då har du 'sanningen'.
Citera
2012-10-21, 15:15
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det upp till var och en och tro på det som låter realistiskt. Om du tror på enhörningar så tro men vad talar för att det skulle vara det rätta valet. Jag tycker det låter mer realistiskt att det finns en Gud som en enda källa till allting.
som vanligt tycker jag troende ska vara mer ärliga(kanske lite laddat ord att använda, men syftar på detaljer i det man skriver och inte på personen):

nä du tycker det inte är mer realistiskt, du bara tycker det.

Alltså du tror redan på Gud, hur kan du då jämföra detta med en icke-tro på en realistiskt sätt?
Senast redigerad av doublelift 2012-10-21 kl. 15:17.
Citera
2012-10-21, 15:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Om en enhörning passar bättre in i ett husbygge så bör väl ändå enhörningen vara rätta valet om det är enhörningen som skapar solid grund och stabilitet.. istället för att bedjas färdigt men aldrig bli till.. utifrån en karta från medeltid och bakåt-tänk - religion kan fungera som tingel-tangel-etno-komplement men funktion?

¨Så.. inte när det kommer till mänskliga aktiviteter, där är din tro ett utomsinnligt koncept utan mening, (zzz dröm/fantasy) då källan eller orsaken till t.ex sjukdomar och botemedel också kräver närvaro/skärpa/moralupplösning, till strukturer som männsikan behöver ingalunda kan skapas av utomsinnlig tro, alla bedjande har redan bevisat att tro inte är sanningen till kärlek, det måste aktiva handlingar till om så varenda kotte sitter med samma bok och tror, så skulle världen isf rasa och kollapsa rätt snabbt .. då skulle du inte längre ha något att tro på; dvs människans förmåga; din egen förmåga istället för rymdens förmåga att agera hämdfaktor på något som inte gillas.

Det är altid människor som är orsak till att hus har värme, att det alls finns kranar att släcka törsten, att du kan handla, att du kan transportera dig, ta bort alla aktiviteter och förstå hur mycket tro skulle förse dig med förmågan att bläddra i en bok, det krävs x antal kalorier att vända ett blad och det handlar mer om att använda sinnena inte att spilla energi på vad gårdagens gräl ställde till det med och tro att de minsann hade rätt och nu ska vi bråka om vilken religion som har svaren och giltigheten att sätta dit dom jävlarna, i den meningen är religion totalt överflödig då det handlar om historiska intriger, att ta parti..

...med förkastlig metodik el trossystem
Senast redigerad av BlackJewel 2012-10-21 kl. 15:31.
Citera
2012-10-21, 19:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Eller fler neuroner i cortex => mer avancerade beräkningar kan utföras..

Citat:
Med tanke på att det finns djurliv som frodas utan hjärna så ser jag inte hur det kan finnas något oupptäckt som skickar signaler till hjärnan för att där ge ett medvetande.
Se ditt eget svar ovan

Citat:
Nej, hjärnan bestämmer sig för att t.ex. lyfta handen innan man får ideen att lyfta handen.
Ja det var det jag sa. Handen påbörjar sin rörelse innan man uppfattar att det kliar. Dvs tanken kommer först. Sen ovandeas den till materia och uppfattas av sinnet.

Citat:
FAst vågorna i luft är molekyler som krockar och skickar vidare rörelseenergin vidare, ljus är fotoner som färdas i mediumet tills de absorberas.
Ja, och ?
Vågorna tar sig olika uttryck. Det är olika 'media'. Tex så är universum fullt av vågor som vi inte kan uppfatta för att själva mediet saknas.

Citat:
Så du menar att om man spelar in resultatet från en mätning på video men inte kollar på filmen så är bitarna i minnet både 1 och 0 för att inget medvetande kollat på filmen och därigenom inte sett resultatet? Om sen ett igenkänningsprogram sen får analysera filmen och det är det programmet som talar om resultatet för en människa, menar du då att det är först då som partikeln "bestämmer" position?
Hela mätningen är medveten oavsett när i tiden det registreras av ett sinne.
Det enda gemensamma är medvetandet. Dvs kamerans påverkan rent fysiskt är utesluten oga att dess faktorer redan finns.

Citat:
Ehh.... hur får du det fetade att gå ihop?
Fel av mig då. Omformulerar; jag har inte sett någon alternativ lösning. Upplys mig gärna om det finns någon som jag missat.
Senast redigerad av 526 2012-10-21 kl. 19:47.
Citera
2012-10-21, 19:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Det som påverkar i mätningen är givetvis inte "iakttagandet" utan en observation i det här fallet innebär ju en mätning där man vid själva mätningen interagerar med partikeln/partiklarna. Om du t ex mäter hastigheten av ett objekt med hjälp av laser så påverkar du det vid mätningen men gör du det på ett makroskopiskt objekt är påverkan från fotonerna försumbar men detsamma behöver inte gälla för ett mikroskopiskt objekt.

Vet inte varifrån du har fått att det skulle vara medvetandet som påverkar partikeln men det finns det inget stöd för i vetenskapen.
Jo, det är ju det man tänker först. Att det i systemet tillförs en faktor i och med själva mätningen.
Men dessa faktorer finns med även när vågen inte kollapsar. Detta genom uteslutningsmetoden. Dvs magnetisk påverka, laser etc etc har lagts till men inte som en del av en mätande funktion.
Den enda (kända) faktorn som finns kvar är just det faktum att en mätning sker.
Senast redigerad av 526 2012-10-21 kl. 19:50.
Citera
2012-10-21, 19:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Ja, på toppen av denna mätning läggar du en av dina 'something'-of-gaps postulat.
Citera
2012-10-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, på toppen av denna mätning läggar du en av dina 'something'-of-gaps postulat.

Vilken flummare du är
Citera
2012-10-21, 20:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vilken flummare du är

Enligt den verificerade teistiska tesen: Fakta = Flum. För vem är jag .... Bogo ....... som vågar att betvivla dom heliga verklighets-sökande metoder: A priori-antagande och cirkel-argumentation.
Citera
2012-10-21, 20:04
Medlem
När du säger gud så menar du bortom denna värld eller kärleksplaneten. Jag kan beskriva kläder, människor där men kan inte bevisa med kort. Kamera alltså. Det finns en planet som är stabilare än denna, där man lever lyckligare och har andra existenser, andra kläder, är man och kvinna i kärleksrus och får inget trubbel med det, är i kärleken och kan inte skadas. Det finns skapelser, som inte är i denna känslovärld men ändå på jorden. Man får gärna tycka om att bevara planeten redan nu, det är säkert väldigt bra för livet som inte är här.
Citera
2012-10-21, 20:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt den verificerade teistiska tesen: Fakta = Flum. För vem är jag .... Bogo ....... som vågar att betvivla dom heliga verklighets-sökande metoder: A priori-antagande och cirkel-argumentation.
Nu är det rent empirisk fysik vi pratar om.
Citera
2012-10-21, 20:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är det rent empirisk fysik vi pratar om.

Om du inkluderar flexbärt i detta "vi", då kan du se framemot en intressant 'dialog' med henne.
Citera
2012-10-22, 00:26
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jo, det är ju det man tänker först. Att det i systemet tillförs en faktor i och med själva mätningen.
Men dessa faktorer finns med även när vågen inte kollapsar. Detta genom uteslutningsmetoden. Dvs magnetisk påverka, laser etc etc har lagts till men inte som en del av en mätande funktion.
Om vi talar om Schrödingers katt i lådan finns mycket riktigt en fast mängd delar med i hela experimentet. Ditt argument här är alltså att eftersom dessa finns med hela tiden, även innan vår vågfunktion (som alltså innan den kollapsar består av en superposition av två tillstånd) kollapsar, bör det följa att vågfunktionen kollapsas av något som tillförs först senare, och det som då tillförs är mänsklig interaktion av något slag. Men tankeexperimentet var menat just att illustrera detta dilemma; har vågfunktionen inte egentligen redan kollapsat innan människan öppnar lådan och tittar? Ett exempel på en lösning åt det hållet är ju just att vi i experimentet faktiskt har en mätare som skall mäta om en partikel har sönderfallet. När denna mätare mäter ett sönderfall följer det att den partikeln inte redan innan hade sönderfallit, och alltså att katten lever och vidare att katten senare efter en tid t (den tid det tar för den dödliga gasen att verka) befinner sig i det döda tillståndet. Här kan vi alltså tänka oss att någon mänsklig handling inte alls är inblandad (förutom vid uppsättningen av själva experimentet), men att vågfunktionen alltså kollapsar ändå.

I den här frågan känner jag inte till någon vedertagen tolkning om att den mänskliga tanken eller medvetandet är centralt för alla kvantmekaniska mätningar (jag gör här ingen skillnad på observation och mätning; mätning använder jag alltså bara för det som får en vågfunktion att kollapsa i största allmänhet), även om att det är medvetande av något slag som är det avgörande har framlagts som ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in