2012-10-03, 13:23
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så med andra ord finns det en sannolikhet att hitta en rosa enhörning i skogen!

Tror man på djinner (eldliknande varelser ute i öken) så varför inte rosa enhörningar i skogen? Vad gör det första mer sannolik än det andra?
Citera
2012-10-03, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Tror man på djinner (eldliknande varelser ute i öken) så varför inte rosa enhörningar i skogen? Vad gör det första mer sannolik än det andra?
Det är nog ingen skillnad, armaiti.
Vad jag tycker är intressant i detta tankeexperiment, är att scientisterna faktiskt bekräftar att mirakel existerar.
Det borde vara så att en scientist förnekar mirakel, men det verkar inte som att så är fallet.
Citera
2012-10-03, 13:32
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Vad jag tycker är intressant i detta tankeexperiment, är att scientisterna faktiskt bekräftar att mirakel existerar.
Det borde vara så att en scientist förnekar mirakel, men det verkar inte som att så är fallet.

Okej, jag har fått för mig att du är muslim därav min liknelse.
Angående mirakel så håller jag tyst.
Citera
2012-10-03, 13:33
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Så med andra ord finns det en sannolikhet att hitta en rosa enhörning i skogen!

Ifall en rosa enhörning kan bli till så kommer den någon gång att finnas, förutsatt att man har oändligt med tid. Du måste dock först undersöka ifall en rosa enhörning kan bli till innan du kan hävda att det finns en sannolikhet att en sådan kan finnas.
Citera
2012-10-03, 13:34
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Om du med "mirakel" menar ett event med låg sannolikhet, så ja, visst händer det fantastiska saker.
Citera
2012-10-03, 13:41
Medlem
Citat:

Det är väl mera intressant att religiösa väljer att se på händelser med låg sannolikhet som mirakel, låg sannolikhet betyder inte att något aldrig kommer inträffa utan att det sällan inträffar.

Om vi kan dokumentera något event med en sannolikhet på 0 tex att de döda uppstår eller en älg som pratar flytande franska, då är det berättigat att kalla det för ett mirakel.
Citera
2012-10-03, 13:50
Bannlyst
Det finns en finit sannolikhet att en älg ska kunna prata flytande franska.
Citera
2012-10-03, 13:52
Bannlyst
Och en rosa enhörning kan dyka upp när som helst, eftersom det finns en liten, liten sannolikhet att den gör det.
Citera
2012-10-03, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Okej, jag har fått för mig att du är muslim därav min liknelse.
Angående mirakel så håller jag tyst.
Det tyckte jag var kul, att jag tydligen gett intryck av att vara muslim
Citera
2012-10-03, 13:58
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det tyckte jag var kul, att jag tydligen gett intryck av att vara muslim

Det var mest oneliners, slå döva örat till, föra en diskussion med sig själv och lite annat som stod som grund för min antagande.

Citera
2012-10-03, 14:02
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Och en rosa enhörning kan dyka upp när som helst, eftersom det finns en liten, liten sannolikhet att den gör det.

Som sagt finns det folk som sett djinner och tas på allvar så kan man säkert skaka fram några som sett rosa enhörningar. Har ju hört talas om historier där vänners farmödrar/mormödrar (notera att det nästan alltid är gamla människor som ser dessa konstigheter och nästan alltid kvinnor) har sett allt från guldfärgade hästar som lämnat avtryck i vardagsrummet till små dvärgdjinner som skrämt skiten ur dom när dom råkat hälla ut hett vatten utan att rabbla upp en koranvers som man är tvungen till att göra.

Finns en ritual som jag tror bara shiamuslimer gör som går ut på att sopa rent utanför sin dörr i 40dagar och tydligen ska Imam Mahdi (imamen som försvann i en brunn för herrans år sen) uppenbara sig och man får då föra fram sin önskan som ska gå i uppfyllelse. Sannolikheten? Tro mig jag har hört otaliga historier där den här Imam Mahdi tydligen har visat sig för dessa människor (99% gamla gummor som nog skulle stämplas med en och annan diagnos om någon fick chansen till det).
Senast redigerad av Armaiti 2012-10-03 kl. 14:05.
Citera
2012-10-03, 14:02
Medlem
Citat:
Det finns en finit sannolikhet att en älg ska kunna prata flytande franska.

Sannolikheten för att en älg ska kunna prata franska ens med brytning är noll, för den har inte hjärnkapacitet till det, och den kan inte forma de ljud som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in