Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Syftar du på budorden? Ja, vad var anledningen till att man skrev ned dessa enligt dig? För att gud hade uppenbarat sig och dikterat reglerna som enligt honom skulle följas? Jag ser ingen skillnad i dessa nedtecknade regler och de jag ristat in här på bordet hemma som också är från Gud.
Moral och godhet varierar från person till person. Folks empatiska förmågor är olika. Vissa kan förbise "det är fel att behandla en människa som jag behandlar denne nu, ty så här skulle inte jag vilja bli behandlad" med "gud säger att detta är ok, vad jag tycker saknar betydelse, detta är rätt, ty gud har sagt så". Moral kan endast baseras på ens subjektiva uppfattningar om hur man själv vill bli behandlad. Det är den enda genuina moralen.
Utöver detta, är moral godhet etik och s.k uppförande väldigt situationsbundet, det finns ingen konstant moral i människan, utan den väcks i mötena och inget möte är sig det andra likt varpå man inte kan komma dragandes och säga sig "vara moraliskt" eller tro sig kunna väkta andras moral, som är väldigt kännetecknande för trosfanatiker.
Att vara en bra människa innebär att man också måste kunna vara föränderlig och inte döma i förväg, medan iaf jag uppfattar att de religionstrogna ofta missar, utan de läser in från dogmer utan verklighetsförankring och lyfter det ur, sätter vingar på verser utan relevans.. och drar runt med fraser, utan att känna människan lite mer under ytan.
Ateister llåter inte de filtren stå i vägen, kan ändå förhålla sig ödmjukt såvida de inte har kriser eller andra bekymmer.
Med detta, vill jag bara säga att det inte finns recept på godhet, religion lär inte människor att vara goda, de låter människor läsa om godhet i en religiös kontext medan livet kör parallellt utanför under tiden...
Det har iaf inte fått religiösa direkt snabba och smidigare att känna igen eller lyckas reda ut krisigare sitser, eftersom tron är för naiv. Den är för sentimental. Den bygger på en idé, eller utopi också.
Därmed inte sagt att männska eg, är ond! men människan har faktiskt ett förnuft kopplat till sensitivt sinne, redan i sin byggnad.
Det handlar alltid om NÄRVARO och förmågan att bedöma. Utan fördömande och hämtande från dammiga tider som sackar ner skärpan dessutom.