2012-04-02, 17:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Dessvärre blir en gud utan självmedvetenhet omöjlig att upptäcka.

Det beror ju på hur man definierar "gud" som sagt. T.ex. som den högsta moraliska principen.

Jag förklarar hur man kan se på saken, inte hur det egentligen är. Det är rätt viktigt om man vill försöka förstå, för att sedan kritisera.

Du bör således inte vara så snabb med att
Senast redigerad av Varangian 2012-04-02 kl. 17:36.
Citera
2012-04-02, 17:32
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ok, så då är gud att förstå mer som en genomsyrande princip (kärlek, rättvisa etc.) men som inte går att nå som "person"?
Då verkar det hela mer ligga i linje med s.k. pandeism. Om man vill kategorisera.

Vi lägger ärligt talad inte så stor vikt vid att definiera guden isig utan det är mest själva "reglerna" och dualismen isig som genomsyrar hela religionen och vårt livsstil.
Citera
2012-04-02, 17:36
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1-2. Du inser väl själv att det är fullständigt omöjligt att vara både icke-ingripande och samtidigt ha en profet som man talar genom?

3-4. Gjorde en snabbkoll på religionen i fråga och verkar vara olika bud på när profeten levde allt från 6000 f.Kr till 500 f.Kr. Inget referenser till honom annat än i Avesta.

5. Med reservation för vad många års muntlig tradition gör med en text antar jag? Av det lilla jag läst verkar det mer vara hans muntliga vittnesbörd som skrivits ner långt i efterhand? Mesta av texterna verkar dock vara borta i dagsläget.

1-2 Jag tror vi har olika defnitioner på ingripande också därav missförståndet. Jag menar att han inte ingriper såsom syndaflodet, att man ska be till honom så att han ska fixa något, att han straffar en, att det är han som orsakar tsunami m.fl. Förstår du?

3-4 Ja. Fast det är mest 6000 till 3000 f.kr. han föddes definitivt innan moses och då kan det inte va 500 före kristus.

5 Absolut. Ja och ja. Många års "rövknulleri" av landet av diverse blodtörstiga folkgrupper sätter sina spår.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-02 kl. 17:39.
Citera
2012-04-02, 17:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det beror ju på hur man definierar "gud" som sagt. T.ex. som den högsta moraliska principen.

Jag förklarar hur man kan se på saken, inte hur det egentligen är. Det är rätt viktigt om man vill försöka förstå, för att sedan kritisera.

Exakt.

Varför ska man försöka förstå när man bara är ute efter att ha rätt? Det går ju inte.
Citera
2012-04-02, 18:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du bör således inte vara så snabb med att

Du bör inte vara så snabb med att komma med irrellevanta inpass som inte leder nån väg.
Citera
2012-04-02, 19:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
1-2 Jag tror vi har olika defnitioner på ingripande också därav missförståndet. Jag menar att han inte ingriper såsom syndaflodet, att man ska be till honom så att han ska fixa något, att han straffar en, att det är han som orsakar tsunami m.fl. Förstår du?

3-4 Ja. Fast det är mest 6000 till 3000 f.kr. han föddes definitivt innan moses och då kan det inte va 500 före kristus.

5 Absolut. Ja och ja. Många års "rövknulleri" av landet av diverse blodtörstiga folkgrupper sätter sina spår.

1-2 och 5. Nej inte direkt, ena sekunden tycks han enbart låta naturlagarna styra händelserna (som han dock förstås känner till i förväg) och i nästa har han skaffat en profet som talar med. Låter ganska flummigt.
Man kan ju dock konstatera att han en gång i tiden har haft ett behov av att göra sig känd för mänskligheten, så man måste ju undra varför det intresset har försvunnit...inte minst med tanke på att texterna han gav profeten först blev förvanskade av en lång, lång tid av muntlig tradition (tror jag läste upp till 1000 år nånstans - kan ha fel, rätta mig i så fall) och sedermera till stor del försvunna vid erövringar. Man kan ju tycka att det vore dags för en ny uppenbarelse om han verkligen har något han vill säga till mänskligheten?

3-4. Om nu moses ens existerade, jag tvivlar starkt iaf Men jag antar att du mer menar att zarathustra borde vara äldre än judendomen och deras texter eftersom de tycks ha lånat lite från er?

5. Bättre beskrivning av dylika krig och erövringar har jag aldrig hört, LOL
Citera
2012-04-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Du inser att det är en milsvidd skillnad på att söka alla svaren (som vetenskapen gör) och att påstå sig inneha alla svaren (som religion gör)?

Well, dom religiösa har ju inga problem med att vänta på svar när dom ber till gud, eller hur? Gud har ju annat för sig, precis som vetenskapsmännen? Detta är bara en tanke jag kom på som skulle kunna väva samman religion och vetenskap utan att dom ska behöva bajsa på varandra jämt.

Citat:
Du pratar förmodligen om Richard Dawkins.

I övrigt skriver jag under helt på vad genomond precis skrev.

Richard Dawkins var det ja.
Citera
2012-04-02, 19:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Well, dom religiösa har ju inga problem med att vänta på svar när dom ber till gud, eller hur? Gud har ju annat för sig, precis som vetenskapsmännen? Detta är bara en tanke jag kom på som skulle kunna väva samman religion och vetenskap utan att dom ska behöva bajsa på varandra jämt.

Richard Dawkins var det ja.

Du tycks inte ha förstått nånting...Du skriver "Vetenskapsmännen tror att de har alla svaren inom sig" och baserar detta på att Richard Dawkins i ett youtube-klipp säger att "vetenskapens ändamål är att finna alla svaren".

Inser du inte hur fullkomligt vansinnigt det låter?
Citera
2012-04-02, 19:50
Medlem
Citat:
Du tycks inte ha förstått nånting...Du skriver "Vetenskapsmännen tror att de har alla svaren inom sig" och baserar detta på att Richard Dawkins i ett youtube-klipp säger att "vetenskapens ändamål är att finna alla svaren".

Inser du inte hur fullkomligt vansinnigt det låter?

Jag kan ha skrivit lite fel. Jag menade att vetenskapsmän tror att de har svaren inom sig, eller att de har förmågan att finna alla svaren. En förmåga, som är delvis inom dem.

Haha ja, jag är helt vansinnig!
Citera
2012-04-02, 19:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan ha skrivit lite fel. Jag menade att vetenskapsmän tror att de har svaren inom sig, eller att de har förmågan att finna alla svaren. En förmåga, som är delvis inom dem.

Haha ja, jag är helt vansinnig!

Det är fortfarande lika galet om du menar så som du skriver nu....att sätta likhetstecken mellan att vetenskapens ultimata mål är att nå all kunskap och att vetenskapsmän tror att de är kapabla till det....Vansinne.
Citera
2012-04-02, 20:08
Medlem
Citat:
Det är fortfarande lika galet om du menar så som du skriver nu....att sätta likhetstecken mellan att vetenskapens ultimata mål är att nå all kunskap och att vetenskapsmän tror att de är kapabla till det....Vansinne.

För att ha det målet, så måste det innebära att dom har tron till att de är kapabla till det. Annars går det inte. Du kommer aldrig lyckas hoppa över en häck om du inte tror att du kan göra det. Du kommer inte ens ha kommit på tanken från första början.

Och ja, världen är vansinnig. Var detta en nyhet?
Citera
2012-04-02, 20:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
För att ha det målet, så måste det innebära att dom har tron till att de är kapabla till det. Annars går det inte. Du kommer aldrig lyckas hoppa över en häck om du inte tror att du kan göra det. Du kommer inte ens ha kommit på tanken från första början.

Och ja, världen är vansinnig. Var detta en nyhet?

Vem har sagt att man tror att man kan nå målet? Har t o m hört Dawkins säga att han inte är orolig för att det nån gång kommer att komma en situation där det inte längre finns några mysterier kvar för vetenskapen att undersöka. Han menar att det alltid kommer att finnas något kvar. Så du vet inte vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in