Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
1-2 Jag tror vi har olika defnitioner på ingripande också därav missförståndet. Jag menar att han inte ingriper såsom syndaflodet, att man ska be till honom så att han ska fixa något, att han straffar en, att det är han som orsakar tsunami m.fl. Förstår du?
3-4 Ja. Fast det är mest 6000 till 3000 f.kr. han föddes definitivt innan moses och då kan det inte va 500 före kristus.
5 Absolut. Ja och ja. Många års "rövknulleri" av landet av diverse blodtörstiga folkgrupper sätter sina spår.
1-2 och 5. Nej inte direkt, ena sekunden tycks han enbart låta naturlagarna styra händelserna (som han dock förstås känner till i förväg) och i nästa har han skaffat en profet som talar med. Låter ganska flummigt.
Man kan ju dock konstatera att han en gång i tiden har haft ett behov av att göra sig känd för mänskligheten, så man måste ju undra varför det intresset har försvunnit...inte minst med tanke på att texterna han gav profeten först blev förvanskade av en lång, lång tid av muntlig tradition (tror jag läste upp till 1000 år nånstans - kan ha fel, rätta mig i så fall) och sedermera till stor del försvunna vid erövringar. Man kan ju tycka att det vore dags för en ny uppenbarelse om han verkligen har något han vill säga till mänskligheten?
3-4. Om nu moses ens existerade, jag tvivlar starkt iaf

Men jag antar att du mer menar att zarathustra borde vara äldre än judendomen och deras texter eftersom de tycks ha lånat lite från er?
5. Bättre beskrivning av dylika krig och erövringar har jag aldrig hört, LOL