2012-09-22, 00:36
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Precis som min, vilken du gärna vill hålla dig till.
Du kan ju annars försöka lägga två strån i kors och försöka förstå vad han säger?
Citera
2012-09-22, 00:39
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du kan ju annars försöka lägga två strån i kors och försöka förstå vad han säger?
Det skulle vara intressant om du kunde komma med en liknelse som kunde klargöra allt.
Citera
2012-09-22, 00:57
Bannlyst
Det jag undrar mest över är varför det är så viktigt för ateister att omvända troende? Nu menar jag vanliga svenssontroende, inte fundamentalister av olika slag.
Citera
2012-09-22, 01:10
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det jag undrar mest över är varför det är så viktigt för ateister att omvända troende? Nu menar jag vanliga svenssontroende, inte fundamentalister av olika slag.
Vad får dig att tro det?
Citera
2012-09-22, 02:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Precis som min, vilken du gärna vill hålla dig till.
Nej. Inte alls. Varför läser du inte det du replikerar på?

Poängen är att naturen/universum och hjärnan är samma sak. Det spelar egentligen ingen roll om det är komplext eller inte. Utan att det är likadant. Du kan ha rätt i att komplexitet är en subjektiv uppfattning/upplevelse, men i så fall är vi människor inte heller intelligenta eller medvetna. Då är allt LIKA omedvetet och ointelligent. Det som inte går ihop logiskt är att det ena skulle vara ointelligent och det andra intelligent fast det är samma strukur/modell/matematik. Att det ena (naturen/universum) skulle vara slumpat EXAKT så som produkten av det medvetna intelligenta tänkandet är beskaffat, är helt enkelt för osannolikt för att tro på. Det är extremt konstigt och komplicerat. Den enkla lösningen är att allt är ett. Samma sak som reproducerar sig självt i olika format under olika omständigheter. Ett enda stort medvetande. Vi lever dock i ett upplösningstillstånd och exiteringstillstånd som i kombination med våra begränsade sinnen ger oss ett perspektiv på verkligheten som ter sig konstigt, just pga av dessa begränsade förutsättningar. Men det innebär inte att allt är så som vi ser det just nu.
Senast redigerad av 526 2012-09-22 kl. 02:17.
Citera
2012-09-22, 02:25
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det skulle vara intressant om du kunde komma med en liknelse som kunde klargöra allt.
Som sökande människa menar du?

Jag älskar den vetgiriga människan.
Själen som försöker förstå sammanhanget denna befinner sig i.
Citera
2012-09-22, 03:39
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej. Inte alls. Varför läser du inte det du replikerar på?

Poängen är att naturen/universum och hjärnan är samma sak. Det spelar egentligen ingen roll om det är komplext eller inte. Utan att det är likadant. Du kan ha rätt i att komplexitet är en subjektiv uppfattning/upplevelse, men i så fall är vi människor inte heller intelligenta eller medvetna. Då är allt LIKA omedvetet och ointelligent. Det som inte går ihop logiskt är att det ena skulle vara ointelligent och det andra intelligent fast det är samma strukur/modell/matematik. Att det ena (naturen/universum) skulle vara slumpat EXAKT så som produkten av det medvetna intelligenta tänkandet är beskaffat, är helt enkelt för osannolikt för att tro på. Det är extremt konstigt och komplicerat. Den enkla lösningen är att allt är ett. Samma sak som reproducerar sig självt i olika format under olika omständigheter. Ett enda stort medvetande. Vi lever dock i ett upplösningstillstånd och exiteringstillstånd som i kombination med våra begränsade sinnen ger oss ett perspektiv på verkligheten som ter sig konstigt, just pga av dessa begränsade förutsättningar. Men det innebär inte att allt är så som vi ser det just nu.

Du menar alltså att din ologiska och ointelligenta uppfattning är skapad av gud?
Citera
2012-09-22, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vad får dig att tro det?
Ja, VAD kan ha fått mig att tro det?
Citera
2012-09-22, 10:50
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Det jag undrar mest över är varför troende så ofta tror att en diskussion är en del av ett försök till omvändelse? Är det för att de själva är så hjärntvättade av sina heliga böcker som alla förordar mission?

Du vet, peckahuve, det är kul att bara diskutera också.
Citera
2012-09-22, 12:35
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Tror inte alls att det är viktigt för flertalet ateister. Det blir väl ofta en diskussion kring vad som kan stämma och påståenden om något övernaturligt blir ofta ifrågasatt. Människor får gärna ha sin tro men jag har svårt att förstå att man kan tro på så dåliga grunder. Människor som använder sin tro till att hjälpa och stödja sina medmänniskor har väl ingen något att invända mot.
Citera
2012-09-22, 14:10
Medlem
Bogomils avatar
Om entropi:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Stämmar ganske bra, men är svårläst för ovana läsare.

Och egentligen är det inte heller ett centralt punkt, men mera ett 'stödargument' i en resonnemangs-kädja, som 'iesho' ännu inte har avslutat. Gissningsvist ..... och kanske inte helt fair från min sida ....framemot ett postulatet om ett 'öppet' universum, där 'gud' tillför energi utifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Nineteen74
Håller med dig till 100% och jag känner en viss tveksamhet till varför det här ens kom på tapeten. Det kändes som ett försök att ta till vetenskap för att motbevisa vetenskap i ett subjektivt och postulerande syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av iesaho
Åtminstone kan du väl erkänna att det finns personer som inte har problem med att kombinera vetenskap med Jesus budskap.

Svar till 'iesho': Det beror helt på vad det är du kallar 'vetenskap', eller vad du omtolkar riktig vetenskap till att vara eller omtolkar vad riktig vetenskap konkluderar.

Din 'metodologi' .... om man kan kalla det så ... är ett konglomerat av tros-dogmatik, hijacked (~kapat) vetenskap/filosofi, glidande ord- och begrepps-betydelser och strawmen; utan tillstymmelse till legitimeran av denna 'synkretiska' metods validitet.

På vardags-språk: Du forcerar pussel-biterna till att 'passa ihop' (jag vill minnas att Nineteen nånstans kallade detta att 'hamra dom på plats').
Citera
2012-09-22, 14:26
Medlem
Bogomils avatar
Post # 2672 om induktiv vs. deduktiv logik:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att det (~induktiv logik, mitt insert från original-citatet) är den vanligsta form betydar inte det är den bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är oväsentligt vad man kallar det. Det är logiskt. Om det är gult, går som en anka, kvackar som en anka, så är sannolikheten stor att det är en anka.

Post #2684:

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Induktiv... vet du ens vad det betyder? Logisk, vet jag absolut att du inte har en aning om vad det betyder...

Re '526': Flaskhalsen är alltså för tillfället din uppfattning om induktiv logik och dens värde. Kan du börja med att ge den version av induktiv logik du anser är 'den rätta' och som du benyttar dig av; ..... så vi vet, att vi talar om samma sak.

Om du i samband med detta också upprepar den konklusion du ursprungligen ville komme till är jag tacksam (den har liksom glidit lite utanför horisonten nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in