2013-01-29, 12:49
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns mycket 'intressant' nonsens i bibeln, som säkert kan jämföras med annat 'intressant' nonsens från annat håll.

Och kan det inte jämföras direkt, kan det ju alltid 'omtolkas' .... dem fantastiska abrahamist-metoden för att få allting till att bli allting.

Du har inte särskild höga krav på vad 'kopier' är.

Hur orkar du?
Bara undrar..
Citera
2013-01-29, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Hur orkar du?

Jag får värk i intellektet av all det nonsens som pådyvlande apologetiker hävar ur sig.

Det hjälpar också, att jag är en naturlig kverulant.
Citera
2013-01-29, 13:45
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Nej, däremot är människans förståelse av dem under ständig utveckling/förändring.

Utveckla!
Citera
2013-01-29, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Utveckla!

Men for crying out loud, har du aldrig gått i skolan?

För 300 år sedan t ex var den allmänna uppfattningen att ingenting lättare än luft kunde flyga, och nu 300 år senare så vet vi att så inte är fallet. Därav, förståelsen av de fysiska lagarna och dess tillämpning har utvecklats kollektivt hos mänskligheten. Det finns inte längre någon som tror att piloter sysslar med trolldom istället för "piloteri".

Det finns fler exempel men detta är inte rätt tråd för det sidospåret.
Citera
2013-01-29, 14:32
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Men for crying out loud, har du aldrig gått i skolan?

För 300 år sedan t ex var den allmänna uppfattningen att ingenting lättare än luft kunde flyga, och nu 300 år senare så vet vi att så inte är fallet. Därav, förståelsen av de fysiska lagarna och dess tillämpning har utvecklats kollektivt hos mänskligheten. Det finns inte längre någon som tror att piloter sysslar med trolldom istället för "piloteri".

Det finns fler exempel men detta är inte rätt tråd för det sidospåret.

Min uppmaning gällde nog snarare vad det har för relevans för argumentet?
Citera
2013-01-29, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan fysiska lagar utvecklas/förändras?

Om inte, så måste lagen och lagbundenheten existerat innan materian.

Eller?

Hypotetisk, om det öht finns et metafysisk existens-nivå. Tv har det överlag endast framförds mera eller mindra vilda spekulationer om metafysiken (med ganska få undantag); särskild 'vilda' inom teologin.
Citera
2013-01-29, 14:58
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Hypotetisk, om det öht finns et metafysisk existens-nivå. Tv har det överlag endast framförds mera eller mindra vilda spekulationer om metafysiken (med ganska få undantag); särskild 'vilda' inom teologin.

Så vi talar alltså om en presumtiv väsensskillnad - fysisk kontra metafysisk - som försvårar bevisföringen (i empirisk mening) av den senare? Då är vi alltså hänvisade till logik och abstrakta resonemang?

Nåväl, i likhet med Edwin A. Abbott nöjer jag mig med "hypotetiskt".
Citera
2013-01-29, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så vi talar alltså om en presumtiv väsensskillnad - fysisk kontra metafysisk - som försvårar bevisföringen (i empirisk mening) av den senare?

Även om bevisföringen inte exklusivt är baserat på empiri.

Citat:
Då är vi alltså hänvisade till logik och abstrakta resonemang?

För den hyfsat 'smarta' apologetiker blir resonemanget .... 'at the end of the day' (efter logik-delen) .... alltid epistemisk, och än så länge har jag inte haft en dispyt med en apologetiker, som har fast grund under fötterna där.

Antingen blir det en väg som ledar till nödutgången solipsism, alternativt till ett väderkvarnskrig mellan olika positivistiska filosofier som intet har med vetenskap/logik (eller för den del nutidig agnostisk ateism) att göra.

Citat:
Nåväl, i likhet med Edwin A. Abbott nöjer jag mig med "hypotetiskt".

Vilket i så fall ledar oss till betydelsen av vad 'bevis' egentligen är.
Citera
2013-01-31, 13:42
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Även om bevisföringen inte exklusivt är baserat på empiri.
Menar du att logiken är medfödd?
Citera
2013-01-31, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Menar du att logiken är medfödd?

Jag anser att potentialet för logik är medfött.

Även en del däggdjur kan t.ex. 'experimentera' och förstå kausala sammanhang.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-31 kl. 13:59.
Citera
2013-01-31, 14:06
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Jag anser att potentialet för logik är medfött.

Även en del däggdjur kan t.ex. 'experimentera' och förstå kausala sammanhang.
Rationellt tänkande kanske är medfött, men tror du inte att logiken grundar sig i empirin?
Citera
2013-01-31, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Rationellt tänkande kanske är medfött, men tror du inte att logiken grundar sig i empirin?

Där har vi redan varit ... men visst "grundar" all filosofi sig i ett 'diskret' kosmos .... men den (filosofin) stannar inte där. När först den hade utvecklats fram till att ha sina egna systematiska metodologier har den på en del områden 'kört om' empirin.

Jag anser det är helt fel väg att försöka skapa en falsk dikotomi mellan empiri och filosofi. Även dom mera diffusa delar av filosofin ... etik och estetik .... kan åtminstone jobba tandem med empirin i formen 'comparativ analysis'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in