2012-11-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Imponerande att kunna basera sitt liv på något man inte kan bevisa.

Rom 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."
Citera
2012-11-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Imponerande att kunna basera sitt liv på något man inte kan bevisa.
Behöver man bevisa att bussen kommer för att gå till hållplatsen och vänta på den?

En del saker kan bevisas - andra i efterhand - och vissa saker är Teser (antaganden - precis som Gud)

Förvånansvärt många Ateister tror på svarta hål. För att vetenskapens teser säger så?
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-06 kl. 16:53.
Citera
2012-11-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du menar att det är semantisk glidning av mig att undvika den irrationella förklaringsmodellen , att gud i alla våra hjärtan, "egentligen" är den logiska positionen att ha?
Det menar jag absolut inte.

Kanske principiärt preliminärt spegelmässigt abstrukturellt i ett absurdum.
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-06 kl. 16:54.
Citera
2012-11-06, 17:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Finns Gud för att folk tror att hen finns?

Finns det ingen Gud för att ateister "vet" att det inte finns en Gud?

Har min "tro på en Gud" nån som helst betydelse för dennes eventuella existens?

Kram BlackJewel! Du är i sanning speciell!
Upplevelsebaserade yttringar om gud är just vad de är - ateist har inte gud som ett filter eller någon slags switcher att omformulera - du vet redan att jag klassar din gudsupplevelse som strikt subjektivt din och inte allmängiltig

har sagt det tusen ggr, det handlar om tre bokstäver som fyller ackumulerad nedärvd perceptionsförvrängning och din frågeställning appellerar också till att du vill ha bekräftelse, det finns präster som kommer att bejaka din tro.. lugn för det.

och de känslor du får är också DINA, du kan aldrig påstå att jag orsakar din känsla att inte vara bekräftad, för att jag inte ser som du går som du och tror som du...
av alla de adjektiv av sårade känslor är det enbart du själv som alstrar det iom din gudsuppfattning ibland tar över där den inta har att göra.

för vidare svar kan du ju förslagsvis be (eller ta en liten inre monolog, och hoppas på nån hörselsensaton eller hallucination eller något.. kompletterar du med bibeltext så kan du säkert få en "dimension" av att det finns ngt substantiellt av av gud härlett, varför svarar jag dig ens

din illusion är din!

inte min
Citera
2012-11-06, 17:13
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det menar jag absolut inte.

Kanske principiärt preliminärt spegelmässigt abstrukturellt i ett absurdum.
ett påtagligt svar - så gud är för dig självpåtaglig, fint ju.. så slipper jag ;-
Citera
2012-11-06, 17:19
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nåt så otroligt fattigt skrivet.
Är ju fan som att gå på en titt-fint i fotboll att tro på det där!!
Citera
2012-11-06, 17:26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Sekteristisk omskrivning.. och därmed ohederligt, gud är benämningen på tomhet - människan är rädd för bde sin existens och många lever med dödsångest, det har alltid fascinerat människan i urtider, över den mystiska händelsen att en levande plötsligt ligger livlös.. utifrån denna existentiella ångest har gud sakteligen blivit ett vedertaget "begrepp"

...vilket inte är att likna vid sanning och rationell förklaring.. all lyrisk omskrivning stammar dessutom från ihoptussade anekdoter, ur bibel som urkund, ur koran som urkund

medan du flexan, har en sekteristisk, selektiv text för att trösta dig .... i din ångest.

...förr i tiden förstod man inte ens vad ett missfall var.. vad sjukdomar var.. alla de hemska symptom av feberyra som man idag vet, försätter människan i plötslig hallucination (nej jag skojar inte, det här är faktum)

...man får tänka till lite, att folk har så inbiten tro på vidskepelse ännu 2012 och grna förkastar rationella kloka förklaringar om tron, bli inte så himla störd av att det finns logiska svar på ackumulerad perceptionstörning.

sedan finns som sagt några hundra gudar till, som ytterligare splittras upp i var mans huvud.. att ge ytterligare förklaringar.. om "det tomma intet" (döden möjl.vis)
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-06 kl. 17:30.
Citera
2012-11-06, 17:28
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Behöver man bevisa att bussen kommer för att gå till hållplatsen och vänta på den?

En del saker kan bevisas - andra i efterhand - och vissa saker är Teser (antaganden - precis som Gud)

Förvånansvärt många Ateister tror på svarta hål. För att vetenskapens teser säger så?
Påstår du att evidensen för Gudshypotesen är likvärdig vad gäller existensen av svarta hål?
Citera
2012-11-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Påstår du att evidensen för Gudshypotesen är likvärdig vad gäller existensen av svarta hål?

NEJ. Den paralellen får stå för dej. Dessutom så menade jag svart materia och inte svarta hål. Tryckfels-Lisa va där sorry!
Citera
2012-11-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
ett påtagligt svar - så gud är för dig självpåtaglig, fint ju.. så slipper jag ;-
Varsågod.
Citera
2012-11-06, 17:52
Medlem
baylifes avatar
Citat:
NEJ. Den paralellen får stå för dej. Dessutom så menade jag svart materia och inte svarta hål. Tryckfels-Lisa va där sorry!
Existensen utav mörk* materia är även det också väl belagt. Mängden materia som uppmäts i galaxer överskrider det vi kan observera vilket ger slutsatsen att "något" utöver vanlig "materia" existerar vilket fått namnet mörk materia. Dock, vad mörk materia är, är ännu i hypotes-stadiet.
Citera
2012-11-06, 18:45
Medlem
Armaitis avatar
“Jag tror inte att Gud vill bli dyrkad. Han vill nog hellre att människorna älskar sina medmänniskor.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in