2012-10-02, 22:46
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jo, men det fanns ju en anledning till att man gjorde stenplattorna från början. Om moral och godhet hade varit dominerande hade det ju inte behövts några regler.

Ojoj, nu tände du min stubin. Ajaj, menar du här att moral och etik är något som kristendomen/Judendomen har ensamrätt på?
Citera
2012-10-02, 22:49
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jo, men det fanns ju en anledning till att man gjorde stenplattorna från början. Om moral och godhet hade varit dominerande hade det ju inte behövts några regler.
Syftar du på budorden? Ja, vad var anledningen till att man skrev ned dessa enligt dig? För att gud hade uppenbarat sig och dikterat reglerna som enligt honom skulle följas? Jag ser ingen skillnad i dessa nedtecknade regler och de jag ristat in här på bordet hemma som också är från Gud.

Moral och godhet varierar från person till person. Folks empatiska förmågor är olika. Vissa kan förbise "det är fel att behandla en människa som jag behandlar denne nu, ty så här skulle inte jag vilja bli behandlad" med "gud säger att detta är ok, vad jag tycker saknar betydelse, detta är rätt, ty gud har sagt så". Moral kan endast baseras på ens subjektiva uppfattningar om hur man själv vill bli behandlad. Det är den enda genuina moralen.
Senast redigerad av wooten 2012-10-02 kl. 22:53.
Citera
2012-10-02, 22:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Räknar du med de ytterligare 603 lagarna?
Citera
2012-10-02, 23:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Räknar du med de ytterligare 603 lagarna?
Jag tänker på de 10 budorden och de sju dödssynderna. De kan ju inte ha varit helt och hållet självklart innan.

Jag försvarar inte totalitära religioner. Inte alls. Men det är två saker som man bör ha klart för sig.
1 - Det är Gud de allra flesta tror på. Inte prästerna och kyrkan.
2 - Det är inte helt övertygande att alternativet till kyrkan skulle varit bättre.
Senast redigerad av 526 2012-10-02 kl. 23:05.
Citera
2012-10-02, 23:04
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag tänker på de 10 budorden. De kan ju inte ha varit helt och hållet självklarheter innan.

Tror man på att allting började med Kristendomen/Judendomen så förstår jag att man skriver något som ovan men du har fel. Alla dom där buden finns i olika varianter i religionerna innan Kristendomen/Judendomen. Hur kan du tro annat?

Senast redigerad av Armaiti 2012-10-02 kl. 23:07.
Citera
2012-10-02, 23:05
Avslutad
Citat:
Såg du inte länken strax ovanför? Konfucius (filosof) var först vad man vet med den gyllene regeln...

Du skall icke döda eller stjäla är bara sub varianter av gyllene regeln. Och resten av budorden är bara resultat av en osäker och fåfängd Jaweh (som inte heller var först med någon av de övriga 9 budorden btw).

Mosebokens alla sjuka och vridna lagar skall vi nog låta vara odiskuterade om nu ingen är riktigt sugen på att försöka försvara dem.
Citera
2012-10-02, 23:07
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag tänker på de 10 budorden. De kan ju inte ha varit helt och hållet självklarheter innan.

Jag försvarar inte totalitära religioner. Inte alls. Men det är två saker som man bör ha klart för sig.
1 - Det är Gud de allra flesta tror på. Inte prästerna och kyrkan.
2 - Det är inte helt övertygande att alternativet till kyrkan skulle varit bättre.
De behöver inte ha varit helt självklara innan. Allt som krävs är att en man(eller kvinna) tecknade dem och sa att de var från gud. Vad föreslår du? Att de faktiskt var från gud? Har du blivit jahvist?
Senast redigerad av wooten 2012-10-02 kl. 23:10.
Citera
2012-10-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
De behöver inte ha varit helt självklara innan. Allt som krävs är att en man tecknade dem och sa att de var från gud. Vad föreslår du? Att de faktiskt var från gud? Har du blivit jahvist?
Han menar nog att teser som "du skall icke döda" kanske inte var självklara innan. Är det korrekt 526? Ska inte lägga ord i munnen på honom men jag kan säga att en sådan uppfattning är inte speciellt verklighetsbaserad iallafall.
Citera
2012-10-02, 23:11
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Han menar nog att teser som "du skall icke döda" kanske inte var självklara innan. Är det korrekt 526? Ska inte lägga ord i munnen på honom men jag kan säga att en sådan uppfattning är inte speciellt verklighetsbaserad iallafall.

Jag tror inte "Det är rätt att döda" rymmer i följande citat eller vad tycker du?
"Endast den karaktär är god som inte mot andra gör något som inte är bra för honom själv"
Citera
2012-10-02, 23:13
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Som jag tolkar 526 antyder han att dessa troligtvis kom från en gud (budorden).
Citera
2012-10-02, 23:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Tror man på att allting började med Kristendomen/Judendomen så förstår jag att man skriver något som ovan men du har fel. Alla dom där buden finns i olika varianter i religionerna innan Kristendomen/Judendomen. Hur kan du tro annat?
Ja det är sant. Men det var religion. Sen är det mycket intressant hur den ursprungliga kristendomen såg ut? Det fanns i princip en enda stor "urreligion" innan kristendomen. Det finns inget enhetligt namn på den, för var är i praktiken alla religioners ursprung.
Citera
2012-10-02, 23:17
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ja det är sant. Men det var religion. Sen är det mycket intressant hur den ursprungliga kristendomen såg ut? Det fanns i princip en enda stor "urreligion" innan kristendomen. Det finns inget enhetligt namn på den, för var är i praktiken alla religioners ursprung.

Nu hänger inte min svenska med. Ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in