2012-09-21, 22:23
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tycker du att jag hycklar?
Om du är kreationist så: Ja
Citera
2012-09-21, 22:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Om du är kreationist så: Ja
Och annars ...?
Citera
2012-09-21, 22:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Du skrev : "Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent." - Då skrev jag att växter drivs av hormoner, och inte av intelligens i den bemärkelsen du vill ha det till.
Jämförelse:
– "Kommunikation är en grundförutsättning för civilisationen"
– "Nej, bilar rullar framåt för att bensin förgasas i motorn"
Citera
2012-09-21, 22:51
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Och annars ...?
Du är kreationist då alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jämförelse:
– "Kommunikation är en grundförutsättning för civilisationen"
– "Nej, bilar rullar framåt för att bensin förgasas i motorn"

Du menar:
-Först var det Big bang
-Sedan ur ingenting kom människan
Citera
2012-09-21, 22:57
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Naturen skapar strukturerad komplexitet
Den mänskliga hjärnan skapar också strukturerad komplexitet.
Denna egenskap är direkt kopplad till mängden intelligens och medvetande. Dvs, ju mer intelligens, ju mer komplexitet/struktur.

Med naturen, menar du givetvis evolution. Den mänskliga hjärnan är inte helt olik en dator och lagring. I en dator kan du ha väldigt stor beräkningskapacitet, men lite mindre lagring. Vissa har har stor beräkningskapacitet och väldigt mycket lagring... Dessa blir i många fall forskare... :-)

Medvetande... roligt uttryck för filosofer... gissar om 10 år (vi är väldigt nära nu) så kommer du inte kunna avgöra om du talar med en dator eller en människa, för jag antar att du anser dig vara en av dom medvetande. Om vi antar att jag talar sanning, har en dator då medvetande? och tror du mig inte, vad tror du om 100 år? Min poäng, har jag fel nu, eller har du fel om 100 år?

I det övriga så är det så simpelt att "naturen"/evolutionen skapar den intelligensen som behövs. Vi människor är dock ett undantag... Vi människor har ingenting med naturen/evolutionen att göra just nu. Du måste förstå själv när en organism (människan) kan utplåna alla andra och oss själva (läs ex. vätebomber/miljökatastrofer osv osv).

Citat:
Av detta kan man med induktiv logisk dra slutsatsen att det tyder på att naturen har en inbyggd egenskap att organisera sig. Denna egenskap återfinns även hos människan och har både en direkt korrelation och kausalitet med intelligens. Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent.

Induktiv... vet du ens vad det betyder? Logisk, vet jag absolut att du inte har en aning om vad det betyder...

Livet har en enda förmåga... det är att överleva... och det försöker ta alla vägar för att göra det...
Celler, bakterier, virus och ja you name it...
Det är inte så mycket konstigare, vi människor är bara ett konstigt undantag... vi vill både överleva och ha det bra... nu för tiden vill nog bara må bra... men återigen... vi slutade vara en del av evolutionen för länge sedan...
Citera
2012-09-21, 23:43
Medlem
baylifes avatar
526 använder sig av samma dumma induktiva logik som WLC använder sig av i sitt KCA. Där han inte ens förstår skillnaden mellan kreation ex-nihilo och kreation ex-materia.

Samt, ditt argument var en v2 av Paleys watchmaker.

Har fortfarande inte fått ett svar på mitt argument ett par sidor bak.
Senast redigerad av baylife 2012-09-21 kl. 23:52.
Citera
2012-09-22, 00:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
526 använder sig av samma dumma induktiva logik som WLC använder sig av i sitt KCA. Där han inte ens förstår skillnaden mellan kreation ex-nihilo och kreation ex-materia.
Vad är WLC? Vad är KCA?

Citat:
Samt, ditt argument var en v2 av Paleys watchmaker.
Nej, det är det inte. Då har du inte förstått vad jag säger.

Det är mer så att människan sitter och a priori tillverkar klockor. Ju mer intelligenta de är, ju fler och mer avancerade klockor. Sen upptäcker man att även naturen gör klockor på mikronivå. Och sen så ser vi att . . . oj hela alltet är en enda stor klocka.
Frågan är då: Är det en klocka?

Citat:
Har fortfarande inte fått ett svar på mitt argument ett par sidor bak.
Vilket var det? Ta det igen
Citera
2012-09-22, 00:20
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vad är WLC? Vad är KCA?

Nej, det är det inte. Då har du inte förstått vad jag säger.

Det är mer så att människan sitter och a priori tillverkar klockor. Ju mer intelligenta de är, ju fler och mer avancerade klockor. Sen upptäcker man att även naturen gör klockor på mikronivå. Och sen så ser vi att . . . oj hela alltet är en enda stor klocka.
Frågan är då: Är det en klocka?

Vilket var det? Ta det igen
Du gör samma felslut som WLC (William Lane Craig) gör i från om KCA (Kalam Cosmological Argument). Samt, lär dig skillnaden mellan kreation ex-nihilio och kreation ex-materia, och varför du då inte kan använda dig av induktiv logik i frågan.

Argumentet finns ett par sidor bak, du får scrolla själv
Citera
2012-09-22, 00:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Du menar:
-Först var det Big bang
-Sedan ur ingenting kom människan
Nej.

Liknelsen var enbart retorisk för att demonstrera det orimliga i att använda en detalj för att bestrida en generell princip. Det är ovetenskapligt och inkorrekt.
Citera
2012-09-22, 00:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Du gör samma felslut som WLC (William Lane Craig) gör i från om KCA (Kalam Cosmological Argument). Samt, lär dig skillnaden mellan kreation ex-nihilio och kreation ex-materia, och varför du då inte kan använda dig av induktiv logik i frågan.

Argumentet finns ett par sidor bak, du får scrolla själv
Nej, det är inte samma slutsats.
Han menar att eftersom naturen är så finjusterad för liv måste det vara handgjort (som en klocka).
Det är inte alls det jag säger.
Läs mitt exempel i förra inlägget.
Citera
2012-09-22, 00:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nej, det är inte samma slutsats.
Han menar att eftersom naturen är så finjusterad för liv måste det vara handgjort (som en klocka).
Det är inte alls det jag säger.
Läs mitt exempel i förra inlägget.
Jo det är exakt samma felslut ni båda gör er skyldiga till. En klocka skapas ex-materia. Unverisum skapades, enligt dig ex nihilo, i.e. din induktiva logik fallerar.

Samt, hans KCA är inte ett fine-tuning argument. Läs på som sagt.

Din övertro på induktiv logik är fascinerande minst sagt. Felaktigt använd sådant dvs.
Senast redigerad av baylife 2012-09-22 kl. 00:40.
Citera
2012-09-22, 00:31
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Nej.

Liknelsen var enbart retorisk för att demonstrera det orimliga i att använda en detalj för att bestrida en generell princip. Det är ovetenskapligt och inkorrekt.
Precis som min, vilken du gärna vill hålla dig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in