Citat:
Ursprungligen postat av 526
Naturen skapar strukturerad komplexitet
Den mänskliga hjärnan skapar också strukturerad komplexitet.
Denna egenskap är direkt kopplad till mängden intelligens och medvetande. Dvs, ju mer intelligens, ju mer komplexitet/struktur.
Med naturen, menar du givetvis evolution. Den mänskliga hjärnan är inte helt olik en dator och lagring. I en dator kan du ha väldigt stor beräkningskapacitet, men lite mindre lagring. Vissa har har stor beräkningskapacitet och väldigt mycket lagring... Dessa blir i många fall forskare... :-)
Medvetande... roligt uttryck för filosofer... gissar om 10 år (vi är väldigt nära nu) så kommer du inte kunna avgöra om du talar med en dator eller en människa, för jag antar att du anser dig vara en av dom medvetande. Om vi antar att jag talar sanning, har en dator då medvetande? och tror du mig inte, vad tror du om 100 år? Min poäng, har jag fel nu, eller har du fel om 100 år?
I det övriga så är det så simpelt att "naturen"/evolutionen skapar den intelligensen som behövs. Vi människor är dock ett undantag... Vi människor har ingenting med naturen/evolutionen att göra just nu. Du måste förstå själv när en organism (människan) kan utplåna alla andra och oss själva (läs ex. vätebomber/miljökatastrofer osv osv).
Citat:
Av detta kan man med induktiv logisk dra slutsatsen att det tyder på att naturen har en inbyggd egenskap att organisera sig. Denna egenskap återfinns även hos människan och har både en direkt korrelation och kausalitet med intelligens. Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent.
Induktiv... vet du ens vad det betyder? Logisk, vet jag absolut att du inte har en aning om vad det betyder...
Livet har en enda förmåga... det är att överleva... och det försöker ta alla vägar för att göra det...
Celler, bakterier, virus och ja you name it...
Det är inte så mycket konstigare, vi människor är bara ett konstigt undantag... vi vill både överleva och ha det bra... nu för tiden vill nog bara må bra... men återigen... vi slutade vara en del av evolutionen för länge sedan...