2012-10-21, 04:02
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är mätningen som påverkar vågen. Svar Ja.
Men vad är en mätning frågade jag? VAD i mätningen påverkar?
Om man genom uteslutningmetoden kommer fram till att den enda variabel som finns kvar är medvetandet. Kan man dra en sltssats från det? Tyder, perkar det mot något håll eller spelar det ingen roll?

Det som påverkar i mätningen är givetvis inte "iakttagandet" utan en observation i det här fallet innebär ju en mätning där man vid själva mätningen interagerar med partikeln/partiklarna. Om du t ex mäter hastigheten av ett objekt med hjälp av laser så påverkar du det vid mätningen men gör du det på ett makroskopiskt objekt är påverkan från fotonerna försumbar men detsamma behöver inte gälla för ett mikroskopiskt objekt.

Vet inte varifrån du har fått att det skulle vara medvetandet som påverkar partikeln men det finns det inget stöd för i vetenskapen.
Senast redigerad av Mino44 2012-10-21 kl. 04:26.
Citera
2012-10-21, 05:02
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ju komplexare struktur desto större möjlighet att ta emot och koppla inhop med mer komplexa energi-strator. E enkel jämförelse med en radio eller dator. Ju bättre maskin ju bättre "program".
Eller fler neuroner i cortex => mer avancerade beräkningar kan utföras...
Citat:
Låt höra. Hur lyder den förklaringen
Är det detta som är förklaringen till livet?
Med tanke på att det finns djurliv som frodas utan hjärna så ser jag inte hur det kan finnas något oupptäckt som skickar signaler till hjärnan för att där ge ett medvetande.
Citat:
Du menar väl tvärtom? Det är ju ett tecken på att tanken finns innan själva fysiska händelsen.
Tex så början handen röra sig mot ett ställe det kliar på innan man fysiskt uppfattar att det kliar.
Nej, hjärnan bestämmer sig för att t.ex. lyfta handen innan man får ideen att lyfta handen.
Citat:
Ja just det. Det fysiska uttrycken(/manifestationerna av vågorna tar sig olika uttryck beroende på dess fysiska förutsättningar.
Allt är svängningar. Det uppfattas som ljud i luft (om det finns ett öra som registrera det). Som ljus i andra situationer. Vi uppfattar en mycket skarpt avgränsad del av det totala spektrumet av vågor.
Materian är inte det som skapar vågorna, utan tvärt om.

FAst vågorna i luft är molekyler som krockar och skickar vidare rörelseenergin vidare, ljus är fotoner som färdas i mediumet tills de absorberas.

Citat:
Om man genom uteslutningmetoden kommer fram till att den enda variabel som finns kvar är medvetandet. Kan man dra en sltssats från det? Tyder, perkar det mot något håll eller spelar det ingen roll?
Så du menar att om man spelar in resultatet från en mätning på video men inte kollar på filmen så är bitarna i minnet både 1 och 0 för att inget medvetande kollat på filmen och därigenom inte sett resultatet? Om sen ett igenkänningsprogram sen får analysera filmen och det är det programmet som talar om resultatet för en människa, menar du då att det är först då som partikeln "bestämmer" position?

Citat:
Jag har aldrig sagt att jag har bevis. Jag påstår ingenting. Jag talar bara om vad jag tror på.
Det behövs inga bevis för detta. Det finns nämligen ingen alternativ förklaring.
Ehh.... hur får du det fetade att gå ihop?
Citera
2012-10-21, 08:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hal som en ål. Sluttande plan-retorik, staplat på halmgubbar och uppstyckat i delar, för att kollra bort helheten.

DIN a priori-antagna och cirkel-argumenterade 'helhet' släppar jag så gärna, utan att känna annat än lättnad.

Citat:
Tror du verkligen du slipper undan att svara på frågor genom att bemöta dem med arrogans?

Jag förstååååår dig, det kan inte vara lätt att leva i en värld, som å ena sidan består av new-age're som BARA VET, och å andra sidan av onda materialister som har en konspiration baserat på fakta.

Citat:

Svar ja, ja.

Citat:

Registreringen av partikel-flödet .... svarade jag.

Citat:

Vilken uteslutningsmetod är det, och vad skall den utesluta? Mätningen är den enda variabel som finns.

Citat:
Svara konkret och moget på den frågan.

Du har ju redan definierat alla motståndare som onda materialister, som inte passivt accepterar din kunskaps-inkompetens och hemmasnickrade metodologi. Dom enda svar du 'godkännar' är från ja-sägare till new-age flum.

Citat:
Om du blajar igen kommer jag aldrig mer att svara på dina inlägg.

Jag är den enda som orkar hålla liv i en längre tids debatt med dig, dra dina egna konklusioner från det.

Citat:
Klichéer. Vad är egentligen "new-age flum"?

Primalskrikning, extrem-makrobiotik, kvantum-religion, healing t.ex. (jag är själv makrobiotiker och healer, så det är pk att jag sägar sånt).

Citat:
Det är sådana påhitt som är just halmgubbar. Allt som pekar på en annan världsbild än den mekaniska/reduktionistiska, klumpas i hop och kallas "new-age flum" för att på så sätt försöka förminska det.

Javisst, konspirationen av onda materialister.

Citat:
Det du ägnar dig åt är inget annat än en förenklad form av fysikalism.

Ja, jag är verklighets-fixerat.

Citat:
Du tror så hårt på att ditt perspektiv är det enda rätta.

Nej. det jag 'tror' på är det värdelösa i 'something'-of-gaps argument.

Citat:
För att bekräfta detta inom dig själv behövs en stor mängd selektiv perception och arrogans. Du målar upp en förenklad svart-vit bild av verkligheten genom att klumpa ihop saker i kategorier.

Det är inte JAG, som användar mig av induktiva kategorier.

Citat:
Jag har aldrig sagt att jag har bevis. Jag påstår ingenting. Jag talar bara om vad jag tror på.
Det behövs inga bevis för detta. Det finns nämligen ingen alternativ förklaring.

"Det är bara så" ????

Citat:
Det är där ni missar. Ni tror att det är en sida mot en annan. Men det är en sida mot ingenting.
"Vetenskap" är ingen motpool till Gud. Hur ser den teorin ut? Och vad bekräftar den i så fall?

Genom att förkasta 'something'-of-gaps argument.

Citat:
Det vore en helt annan sak, om vetenskapen hade en tes som visade att gudshypotesen inte är möjlig. Logisk eller fysisk. Men det är inte så.

Jag är övertygat om, att hela 'kåren' (som en av musserna kallar 'oss') ÄR medvetande om bevisbörda-fördelningen.

Citat:
Det ni kallar vetenskap är för er egentligen bara en filosofi. En tro.

Ett litet ömkligt återfall till 'ateism är en tro'. Har du slut på argument?
Citera
2012-10-21, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Så du menar att om man spelar in resultatet från en mätning på video men inte kollar på filmen så är bitarna i minnet både 1 och 0 för att inget medvetande kollat på filmen och därigenom inte sett resultatet? Om sen ett igenkänningsprogram sen får analysera filmen och det är det programmet som talar om resultatet för en människa, menar du då att det är först då som partikeln "bestämmer" position?

Jädrans, jag hade tänkt mig att spara detta till en 'grand finale', men nu när det ändå ar sagt då får det inte bli 'glömd bort' av new-age falangen här.

("Det är han som sittar därborta" Cit: Life of Brian)

"Hörs ljudet av ett träd som fallar .... etc", har ju redan new-age 'vist' presenterats.
Senast redigerad av Bogomil 2012-10-21 kl. 09:09.
Citera
2012-10-21, 09:00
Bannlyst
Jag passar på att länka till en expert på bevis, det kanske kan ge nåt, va vet ja?
http://www.closertotruth.com/video-profile/Is-Mathematics-Invented-or-Discovered-Gregory-Chaitin-/1433
Citera
2012-10-21, 09:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och hur ska du lösa pusslet om det inte finns något liv efter döden?

Aaaaah du tvivlare. Det finns ALLTID 'Pascal's wager' att falla tillbaka på för dom som tror på tro.
Citera
2012-10-21, 09:35
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är den enda som orkar hålla liv i en längre tids debatt med dig, dra dina egna konklusioner från det.

Och jag förstår verkligen inte hur du orkar. Respekt!
Citera
2012-10-21, 10:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och jag förstår verkligen inte hur du orkar. Respekt!

Äsch, det är DFSM's förtjänst: han ger mig kraft och stamina.

Och när DFSM ändå är på tal, och tråden är där den är nu ... fallar det naturligt att jag inflikar, att JAG minsann kan 'bevisa' DFSM.

Dels via den berömde Kartesianska epistemologi: "I drink, therefore I am"

och dels .....

Genom mätningen av jäsnings- och destillations-processer av komplexa kol-baserade molekyler. Och till skillnad från 526s vad-det-nu-är-helhet behövar mitt pro-DFSM argument INTE ett aktivt deltagande i form av mitt observerande medvetande: Det blir lika förbaskat whiskey av det antingen jag tittar på eller inte.

För oinvigda: DFSM (Det Flygande Spaghetti Monstret) är bl.a. whiskeyns 'gud', och finns det whiskey så anses DFSM att vara bevisat, antingen i 'Intelligent Design' konceptet eller i finetunings-argumentet: ÄR DET INTE FANTASTISK, att jag gillar whiskey och att det FINNS whiskey. Det MÅSTE var DFSM.
Citera
2012-10-21, 10:10
Bannlyst
Om ni kollar länken så får ni lite mer mogna kommentarer om dessa frågeställningar, inte bara papegojdravel.
Citera
2012-10-21, 10:54
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Du lever för att hitta Gud genom tron inte genom bevis.

På den premissen, vilken skickat ut att rationalitet genom fönstret, visar att vi bör acceptera stollar som hävdar att universum roterar runt jorden samt att jorden är ihålig och befolkas av en supperras. Så stolliga människor finns ju inte ( ) men du förstår mitt resonemang? Det räcker ju att tro.
Citera
2012-10-21, 12:57
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Du lever för att hitta Gud genom tron inte genom bevis.
grattis, du har nu fört fram att tron på Gud är samma som tro på enhörningar.
Citera
2012-10-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
grattis, du har nu fört fram att tron på Gud är samma som tro på enhörningar.

Det upp till var och en och tro på det som låter realistiskt. Om du tror på enhörningar så tro men vad talar för att det skulle vara det rätta valet. Jag tycker det låter mer realistiskt att det finns en Gud som en enda källa till allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in