2012-10-02, 21:51
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Så länge det bara är en tro som hålls till en själv ser jag inga problem med detta. Alla är välkomna att tro vad de vill. Problemet uppstår då man propagerar för exvis lagar och regler som är sprungna ur tron och förväntar/önskar sig att andra bör anpassa sig efter dessa. Jag tror att detta steget är ett litet att ta som troende, dock får det stora konsekvenser och det är när detta steg görs det blir mer än bara en tro.
Det är då man blir skyldig att presentera bevis i mina ögon. Så länge man håller det för sig själv accepterar jag att man kallar det "enbart tro", men börjar man propagera att andra ska anpassa sig, bör man ha kött på benen. Ingen vill ha konstiga regler baserat på illusioner, som vi sett att detta kan leda till.

Finner ingenting att argumentera emot i inlägget ovan. Håller helt och hållet med. Det är ju för ens egen frälsning som man tror på någonting (iallafall av det jag har fått lära mig) så då ska man hålla det privat och låta andra hitta sina egna vägar till frälsning vad det nu kan vara. Det som är rätt för mig behöver absolut inte vara rätt för dig och tvärtom.
Citera
2012-10-02, 22:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag begriper inte vad du pratar om men du har säkert rätt!
jag brukar komma med en kopp kaffe och dagens korsord och japp, det blir alltid rätt, så länge man lättar hjärnan och släpper den gode gud, kaffet gör bättre nytta faktiskt ja eller thé om det handlar om en jehovas soldat, mot kvällningen för sådana som ska drömma gud och slippa bataljen.. för de finkulturella strängarnas skull

så det kan handla om fel sorts dryck, behöver inte alls vara att tricket med siffrorna var så kul att häckla ateistisk sifferexcercis, släpp då dawkins och kör aftonceremonin hehe..

om knäna pallar alltså
Citera
2012-10-02, 22:21
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Så länge jag inte kan bevisa att det jag tror på är 100% sanning så är det bara idioti och högmod att förkasta andras tro. Jag kan och får inte.

Det besvarar inte min fråga.

Om kristendom och asatro är "lika sanna", hur kan man rättfärdiga att sätta sin tro på den ena eller andra?
För det gör man ju på ett eller annat sätt.
Citera
2012-10-02, 22:26
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det besvarar inte min fråga.
Om kristendom och asatro är "lika sanna", hur kan man rättfärdiga att sätta sin tro på den ena eller andra?
För det gör man ju på ett eller annat sätt.

Jag förstår din förvirring men som sagt jag får inte döma ut någons tolkning när jag inte vet. Jag tror mig veta att min tolkning är rätt och det funkar för mig men det vore att göra narr av andras tro om jag försöker få min tro till en universal sanning. Jag finner det korkad att tro att en enda tolkning passar jordens ca 6miljarder individer. Inte ens enäggstvillingar är ense dagens 24timmar.
Citera
2012-10-02, 22:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Så länge det bara är en tro som hålls till en själv ser jag inga problem med detta. Alla är välkomna att tro vad de vill. Problemet uppstår då man propagerar för exvis lagar och regler som är sprungna ur tron och förväntar/önskar sig att andra bör anpassa sig efter dessa. Jag tror att detta steget är ett litet att ta som troende, dock får det stora konsekvenser och det är när detta steg görs det blir mer än bara en tro.
Det är då man blir skyldig att presentera bevis i mina ögon. Så länge man håller det för sig själv accepterar jag att man kallar det "enbart tro", men börjar man propagera att andra ska anpassa sig, bör man ha kött på benen. Ingen vill ha konstiga regler baserat på illusioner, som vi sett att detta kan leda till.
Människan behöver moral och regler, bevisade eller ej. Vad som i grunden sanktionerar dessa regler är ur biologisk (evolutionärt) perspektiv sekundärt.
Människan skulle inte ha varit det den är om inte religionerna pekat ut vägen för rätt och fel.
Motsatsen till kyrkans kärleksbudskap är den djuriska egoistiska överlevandet.
Dock inte sagt att människornas förmåga att samarbeta hänger på religion, men människovärdet skulle inte ha varit vad det är idag.
Citera
2012-10-02, 22:31
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Människan behöver moral och regler, bevisade eller ej. Vad som i grunden sanktionerar dessa regler är ur biologisk (evolutionärt) perspektiv sekundärt.
Människan skulle inte ha varit det den är om inte religionerna pekat ut vägen för rätt och fel.
Dock inte sagt att människornas förmåga att samarbeta hänger på religion, men jag tror människovärdet skulle inte ha varit vad det är idag.
Givetvis går det att spekulera hur världen hade sett ut utan religionen men att statera något som absolut likt du gör är rent av felaktigt.
Citera
2012-10-02, 22:35
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag förstår din förvirring men som sagt jag får inte döma ut någons tolkning när jag inte vet. Jag tror mig veta att min tolkning är rätt och det funkar för mig men det vore att göra narr av andras tro om jag försöker få min tro till en universal sanning. Jag finner det korkad att tro att en enda tolkning passar jordens ca 6miljarder individer. Inte ens enäggstvillingar är ense dagens 24timmar.

Ok ok... Jag antar att jag får nöja mig med det svaret.

Sanning är enligt dig någonting man väljer. Vi ser på världen olika.
Citera
2012-10-02, 22:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Dock inte sagt att människornas förmåga att samarbeta hänger på religion, men människovärdet skulle inte ha varit vad det är idag.
Menas med detta at du förmår se hur man idoliserat och förädligat tendenser inom religioner som skulle ha kunnat läggas helt åt sidan istället för att i rivaliserande strama till och därmed statuera tro likställt med etik så som en gudomens sanning? Eller kan du se diskrepanserna vilka saknar fattning om sans och logik? Vad gäller kyrkomakters anspråk.

Att människans sociala dynamik i sig själv skapar sociala konstellationer utefter familj släkt kommuner och sådant, är enbart delvis religionens förtjänst, att dogmer statuerats som sanningar har också med våld att göra, kan du verkligen förbise en sådan oerhört viktig ingrediens dvs. tvånget att tro, hoten som som skrämde, rädslorna sm fick folk att se syner och börj på riktigt bli rädda för jävlar och fick folk till mentalinstitut för att de trodde sig vara besatta - är detta av religion kommet.. eller är det kommet av annat?

Jag undrar.
Citera
2012-10-02, 22:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag tror definitivt det är en förhastad slutsats att säga att moral är sprungen ur religion (som jag tycker du antyder här). Jag är helt enig om att människor måste leva civiliserat för välmående och med civiliserat medföljer kompromisser, demokrati osv osv. Rätt och fel är inte sprunget ut religion (vilken religion isf?), utan enligt min egen gissning är detta sprunget ur en egna referensramar hur man själv vill bli behandlad och empati, förmågan att känna sig in i andras situation. "Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad" tycker jag är en utomordentlig grund att bygga sin moral efter. Och för detta behövs ingen religion. Moral sprungen ur religion tycker jag har kommit med några riktiga skräckexempel historiskt sett.
Citera
2012-10-02, 22:40
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Ok ok... Jag antar att jag får nöja mig med det svaret.
Sanning är enligt dig någonting man väljer. Vi ser på världen olika.

Tack. (Läste du berättelserna jag tipsade om?)

Ja och för att förtydliga så kanske jag ska välja ordet verklighet och inte sanning. När jag tänker efter så blir det fel om man ska använda ordet sanning och religion/tro i en och samma mening.
Ja, ens verklighet är något vi själva väljer. Den dan någon kan bevisa sin tro/ideologi till 100% så blir det en sanning/vetenskap (även om man till och med inom vetenskapen inte kan bevisa vissa saker till 100%).
Senast redigerad av Armaiti 2012-10-02 kl. 22:55.
Citera
2012-10-02, 22:45
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
"Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln
Citera
2012-10-02, 22:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag tror definitivt det är en förhastad slutsats att säga att moral är sprungen ur religion (som jag tycker du antyder här). Jag är helt enig om att människor måste leva civiliserat för välmående och med civiliserat medföljer kompromisser, demokrati osv osv. Rätt och fel är inte sprunget ut religion (vilken religion isf?), utan enligt min egen gissning är detta sprunget ur en egna referensramar hur man själv vill bli behandlad och empati, förmågan att känna sig in i andras situation. "Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad" tycker jag är en utomordentlig grund att bygga sin moral efter. Och för detta behövs ingen religion. Moral sprungen ur religion tycker jag har kommit med några riktiga skräckexempel historiskt sett.
Jo, men det fanns ju en anledning till att man gjorde stenplattorna från början. Om moral och godhet hade varit dominerande hade det ju inte behövts några regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in