Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Inkorrekt. Resten av dina argument är baserade på detta antagande så för fram först hur detta är sant och exakt vad du menar att man är emot religon om man inte tror på en gud. Sen finns det ett annat ord för detta vilket kanske det är något du borde kolla upp.
Tror att Kommunist-Ateist hataren har blandat ihop antiteism och ateism. Jag ser ateism som att man inte tror på en gud, men är neutral till idéen om en gud, eller så kanske man tycker att den låter bra, fast man tror inte att den är sann. Men antiteism är att man känner en stor ogillan av idéen om en gud, att man är emot den här totalitäriska högre makten.
Sedan går inte antiteism ut på att hata. Religiösa tycker att man är hatisk, mordisk och extrem om man kritiserar religion, men jag tror att människor överdriver för att kritiken av religion är ovan för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Singulolia
TEXT
De personerna jag nämnde kallar sig ateister, Hitchens kallar sig antiteist och Dawkins kallar sig militant ateist. Du har ingen aning om vad ateism är för något, läs på lite mer, och sluta läs om hatisk anti-kommunism. Det du snackar om är en gammal version av "Våldsam antiteism- anti religiös", du borde verkligen lära dig skillnaden mellan anti religion, anti teism och ateism. Jag är en antiteist, men jag är inte extrem, och långt ifrån den religiösa extrema nivån. Om man förolämpar tex Islam kommer de att bli förbannade, en stor del av det Muslimska folket (helst i Mellan Östern) kommer att agera med våld. Men jag blir också förolämpad av alla ritualer som religiösa har, omskärelse, hatiska mot bögar, går ivägen för vetenskapens utveckling (inte alla religiösa, men en stor del, och religion själv), men jag går inte och spränger en Moské eller en kyrka för att jag är arg.
Stalinism är en korruption av Marx idé, till och med Lenin sa att de borde inte göra Stalin till ledare, för att han är megalomanisk och galen. Trotskij skulle varit en bättre ledare, men han ville föra en Kommunistisk revolution världen över, och Lenin ville fokusera på Ryssland. Kom inte och förknippa Sovjetisk religiös ateism med den moderna ateism.
Igen DET ÄR INTE ATEISM!, vi skapar olika definitioner av saker för att kunna förklara kort vad man står för. Från wikipedia, men det är allt som behövs "Atheism is, in a broad sense, the rejection of belief in the existence of deities" och nu kommer det här "Antitheism (sometimes anti-theism) is active opposition to theism.". Antiteism går ut på att kritisera religion och försöka visa skadan på världen, försöka ta bort religiöst inflytande från samhället, men det går inte ut på att förgöra någon eller radera det från historian.
Som jag sa, ateism är inte anti religion, utan antiteism eller anti religion är mot religion och religiöst tänkande.