2010-03-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Att följa Bibeln har lett till fantastiska resultat.

Denna iakttagelse har bl.a gett oss FN´s förklaring av de mänskliga rättigheterna och mycket mer än det.

Ateister har dock bevisat för oss alla vad som kan hända ifall man bortser från absoluta grundläggande värden.

Om du någon gång kunde begripa att allt i bibeln är stulet från tidigare religioner ditt pucko! Ska det vara så svårt att ta till sig så grundläggande fakta? Och FN:s mänskliga rättigheter har knappast sin grund i bibeln det är snarare tvärtom humanism som utvecklats i takt med demokratin och människans lika värde dvs motsatt till vad din sagobok lär!!!!!!!!!!
Citera
2010-03-02, 21:39
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
Det ligger ju i Guds natur! Han står utanför tid och rum. Denna gudsbild är den enda rimliga om det skall finnas skäl att tro på sådant.
Men även om han står utanför tid och rum så finns det ingen uppenbar anledning till varför han inte kan bevisas? Och hur vet du att han står utanför tid och rum?
Citera
2010-03-02, 21:41
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
En konstruktion måste ha en konstruktör och finns det en konstruktion så har konstruktören en mening med sin konstruktion och det är denne som förstår hur konstruktionen fungerar.
Vi får alltså följa konstruktörens instruktion för att få konstruktionen att fungera.
Som det nu är så förgör vi jorden och förutsättningarna för liv.
Du har fel. En konstruktion behöver, såvitt vi vet, inte ha en konstruktör. Och även om den har det så kan vi inte veta att det är bibeln som är den riktiga "instruktionen" (vi kan däremot på goda grunder sluta oss till att den inte är det).
Citera
2010-03-02, 21:43
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Beviset för Guds existens är skapelsen. Alla skapelser behöver en skapare. Tror du att George Washington's ansikte skulle kunna formas av sig själv på ett bergsvägg (Mount Rushmore)? Självklart inte, det behövs en intelligent designer för det. Så om ett stenhuvud inte kan formas av sig själv så kunde självklart inte den riktiga George washington med hans triljoner fungerande celler, hans intelligens och känslor formas av sig själv.

(Jag vill ha mina fem tusen i 500 kr sedlar)
Fast eftersom George Washingtons föräldrar kunde föröka sig så faller din liknelse.
Citera
2010-03-02, 21:44
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Den kristna etiken har i alla tider grundlagts på förnuftet.

Det är just därför vi förklarar att de tio budorden gäller alla människor i alla tider; därför att de är förnuftiga..

Läs mer här
Fast det skulle ju gå att formulera mycket färre än de budord som Moses tog emot (och vad jag förstår var de inte heller tio?). Och några av dem är ju komplett onödiga - de som bygger på den "ende gudens" svartsjuka exempelvis.
Citera
2010-03-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men även om han står utanför tid och rum så finns det ingen uppenbar anledning till varför han inte kan bevisas? Och hur vet du att han står utanför tid och rum?
Problemet, som jag varit inne på förut, är att få båda sidor att enas kring vad som skulle vara ett godtagbart bevis för respektive emot någon gudoms existens. När man inte ens kan enas kring något så grundläggande (vilket nog inte har så mycket med oresonlighet att göra som med naturen av det ämne som diskuteras) så blir det väldigt svårt att få en konstruktiv debatt.

Att definiera vad vi menar med Gud borde vara ett första steg i en sådan process, men även där råder det oenighet. Ateister tycks ibland definiera Gud som en fysisk varelse med specialkrafter, ungefär som tomten eller stålmannen, och för sina argument utifrån detta felaktiga perspektiv, som är långt ifrån den traditionellt kristna synen på Gud som ett andeväsen som bara tog köttslig gestalt genom Jesu människoblivande.
Citera
2010-03-02, 21:49
Medlem
die-kristinas avatar
Citat:

Har aldrig sagt att jag vet, men som sagt att jag ser det som en nödvändig förutsättning för att tron på Gud skall vara rimlig och meningsfull. Står han inte utanför och över tid och rum kan han ju rimligen inte heller ha skapat universum och där faller tron på en sådan så kallad gud.
Citera
2010-03-02, 21:52
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Problemet, som jag varit inne på förut, är att få båda sidor att enas kring vad som skulle vara ett godtagbart bevis för respektive emot någon gudoms existens. När man inte ens kan enas kring något så grundläggande (vilket nog inte har så mycket med oresonlighet att göra som med naturen av det ämne som diskuteras) så blir det väldigt svårt att få en konstruktiv debatt.

Att definiera vad vi menar med Gud borde vara ett första steg i en sådan process, men även där råder det oenighet. Ateister tycks ibland definiera Gud som en fysisk varelse med specialkrafter, ungefär som tomten eller stålmannen, och för sina argument utifrån detta felaktiga perspektiv, som är långt ifrån den traditionellt kristna synen på Gud som ett andeväsen som bara tog köttslig gestalt genom Jesu människoblivande.
Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att komma överens om vad som skulle vara ett godtagbart bevis? Jag kan komma på massor av saker på rak arm som skulle vara godtagbara bevis.

Och den vanligaste definitionen av gud är väl att han är universums skapare, transcendent, står utanför tid och rum, allvetande och alltigenom god och kärleksfull? Jag tror inte att det är så många ateister som jämför gud med tomten eller stålmannen, förutom möjligen i fråga om sanningsvärdet, som ju kan vara samma för både tomten, stålmannen och gud - d.v.s. att ingen av dem finns.
Citera
2010-03-02, 21:54
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
Har aldrig sagt att jag vet, men som sagt att jag ser det som en nödvändig förutsättning för att tron på Gud skall vara rimlig och meningsfull. Står han inte utanför och över tid och rum kan han ju rimligen inte heller ha skapat universum och där faller tron på en sådan så kallad gud.
Okej, då fattar jag. Men att han står utanför tid och rum betyder ju inte nödvändigtvis att hans existens inte, teoretiskt sett, skulle gå att bevisa. Han ingriper ju i sin skapelse, eller hur? Och det borde vi ju kunna upptäcka, och därigenom bevisa att han finns.
Citera
2010-03-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Beviset för Guds existens är skapelsen. Alla skapelser behöver en skapare. Tror du att George Washington's ansikte skulle kunna formas av sig själv på ett bergsvägg (Mount Rushmore)? Självklart inte, det behövs en intelligent designer för det. Så om ett stenhuvud inte kan formas av sig själv så kunde självklart inte den riktiga George washington med hans triljoner fungerande celler, hans intelligens och känslor formas av sig själv.

(Jag vill ha mina fem tusen i 500 kr sedlar)

Simpel fråga: Om nu alla skapelser behöver en skapare, vem skapade då Gud?
--------
Jag gissar på att du kommer att säga att ingen skapade Gud eftersom han är evig?
Citera
2010-03-02, 22:10
Medlem
Citat:
Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att komma överens om vad som skulle vara ett godtagbart bevis? Jag kan komma på massor av saker på rak arm som skulle vara godtagbara bevis.
Och jag kan på rak arm komma på en del saker jag med. Problemet är fortfarande det som står på din lista förmodligen inte är detsamma som det som står på min lista, och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Citat:
Jag tror inte att det är så många ateister som jämför gud med tomten eller stålmannen
I praktiken är det nog ändå det som många faktiskt gör. Man bedömer Guds existens enbart utifrån det man kan uppfatta med sina fem sinnen.
Citera
2010-03-02, 22:20
Medlem
kmers avatar
Citat:
Och jag kan på rak arm komma på en del saker jag med. Problemet är fortfarande det som står på din lista förmodligen inte är detsamma som det som står på min lista, och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Men kan du inte gå med på att om han visade sig fysiskt för alla människor i världen så skulle det vara godtagbart? Om han hade skrivit in ett otvetydigt meddelande i vårt DNA?

Vad står det på din lista?
Citat:
I praktiken är det nog ändå det som många faktiskt gör. Man bedömer Guds existens enbart utifrån det man kan uppfatta med sina fem sinnen.
Njae, men man kanske bedömer sanningsvärdet för hans existens på samma sätt som man bedömer sanningsvärdet för tomtens existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in