2012-10-02, 19:45
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du gör ett typiskt besserwisserintryck, du vill verka kunnig men kan inte särskilt mycket, och du googlar fram allt utan att fatta vad du pratar om. Det är intrycket jag får av dig, baylife.
I så fall får du det intrycket på grund av nivån din läsförståelse, argumentationsnivå och kunskapsnivå ligger på.

Edit: Det har inte något med saken att göra vad han ger för intryck om han faktiskt har rätt.
Citera
2012-10-02, 19:51
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag har redan haft denna diskussion här på FB. Mitt korta svar är Ja. Jag tänker inte döma ut någon annan som tillhör en främmande religion när jag inte kan bevisa min egen religion till 100%. Det kan ingen troende göra. Det är därför det just heter tro och inte vetenskap.

Blir det inte lite av en paradox?!

Personen -X- är Hindu, men tror samtidigt att religionerna Kristendom och Asatro är lika sanna.
Är då personen -X- Hindu?

Jag får det inte att gå ihop. Du kanske kan hjälpa mig?!
Citera
2012-10-02, 19:59
Medlem
trippinballzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheModernEinstein
Han har skapat allt. Allting är designat, har ni aldrig filosoferat över hur fruktansvärt avancerad människokroppen är? Tittat noga på en regnbåge? Ja, på vad som helst egentligen.

Allting är ett bevis för att Allah existerar. Och Han är verkligen inte att bli förnekad att Han finns. Vi kommer alla dö snart, då väntar evigheten, fattar ni hur lång evigheten är? Detta livet är inte ens som en droppe i havet i jämförelse. Bokstavligen talat. Så tänk över detta.

Efter döden kommer vi dömas på Domedagen för allt vi gjort på den här planeten, till antingen paradiset eller helveteselden i all evighet så det är väldigt viktigt att ni tar den här chansen medans ni lever.

Du är möjligen inte en utav de där islamisterna som ränner runt och predikar för oss svenskar på Nordstan i Göteborg? Personen i fråga rabblade upp nästan exakt samma argument som ovanstående.

Vill minnas att hans kompanjon blev rosenrasande då vi förklarade att vi inte var religiösa. Ännu mer förnedrad blev han när vi berättade att vi dyrkade jordens alla träd och växter, istället för ett övernaturligt väsen som aldrig ens uppenbarat sig.
Citera
2012-10-02, 20:03
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens

Personen -X- är Hindu, men tror samtidigt att religionerna Kristendom och Asatro är lika sanna.

Intressant, men jag kan se att det går ihop om man tror att det är lika möjligt men inte om man tror att det är samma sanningshalt i.
Citera
2012-10-02, 20:18
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Intressant, men jag kan se att det går ihop om man tror att det är lika möjligt men inte om man tror att det är samma sanningshalt i.

Om jag tror att något är mer, mindre eller lika möjligt så måste ju den tron baseras på något.
Kan den tron baseras på något annat än vad jag anser vara sant?
Citera
2012-10-02, 20:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du gör ett typiskt besserwisserintryck, du vill verka kunnig men kan inte särskilt mycket, och du googlar fram allt utan att fatta vad du pratar om. Det är intrycket jag får av dig, baylife.
Har mr smarthead agenda här då, sitter du med en mall och korrigerar avvikelser eller vad, ställer kanske upp tabeller för att utvärdera respektive intryck, isf lite ömkligt klent underlag.. eller

Fick du stillat ditt behov av antal stegar i en rna.trappa, om inte... gamla människor kan behöva gnugga tinningarna med lite korsord.. finns faktiskt också i nivå extra-lätt, jag menar att det blir lätt för dig senare i natt när du pluggar gamla böcker för att återfå känslan av lektor..

För du ger intryck av att vara den sparsmakade lektorn med begynnande alzheimers, hur är det fatt?

Vill inte parenteserna synka riktigt och sätta sig fast ordentligt om gudstesen som löser ekvationen, nej så långt kom du aldrig, du drömde om att disputera säg som det är, de dumma ateisterna var rent hjäääärtlösa och trååååångsynta
Citera
2012-10-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har mr smarthead agenda här då, sitter du med en mall och korrigerar avvikelser eller vad, ställer kanske upp tabeller för att utvärdera respektive intryck, isf lite ömkligt klent underlag.. eller

Fick du stillat ditt behov av antal stegar i en rna.trappa, om inte... gamla människor kan behöva gnugga tinningarna med lite korsord.. finns faktiskt också i nivå extra-lätt, jag menar att det blir lätt för dig senare i natt när du pluggar gamla böcker för att återfå känslan av lektor..

För du ger intryck av att vara den sparsmakade lektorn med begynnande alzheimers, hur är det fatt?

Vill inte parenteserna synka riktigt och sätta sig fast ordentligt om gudstesen som löser ekvationen, nej så långt kom du aldrig, du drömde om att disputera säg som det är, de dumma ateisterna var rent hjäääärtlösa och trååååångsynta
Du tar dig själv på rätt stort allvar, va?
Citera
2012-10-02, 21:28
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

Så länge jag inte kan bevisa att det jag tror på är 100% sanning så är det bara idioti och högmod att förkasta andras tro. Jag kan och får inte.
Citera
2012-10-02, 21:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du tar dig själv på rätt stort allvar, va?
Ingen orsak, tvivla inte så förbaskat, det blir ändå inte lättare med ekvationerna för det varken ökar eller minskar guds plats eller ruckar de döda ändå, jag vet ju att folk sliter sitt hår i excesserna, man ska låta döda vila i frid

allvaret som är skrattretande är att ens tänka tanken på matematik mitt i bibeln.. men du vill kalla det da vinci greppet, ja kanske bättre tips är att ta tag i en pensel och svinga den för med matten kom du då inte värst långt

tänkte bara att ett korsord är mer matchande sådana teorier ;-
Citera
2012-10-02, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ingen orsak, tvivla inte så förbaskat, det blir ändå inte lättare med ekvationerna för det varken ökar eller minskar guds plats eller ruckar de döda ändå, jag vet ju att folk sliter sitt hår i excesserna, man ska låta döda vila i frid

allvaret som är skrattretande är att ens tänka tanken på matematik mitt i bibeln.. men du vill kalla det da vinci greppet, ja kanske bättre tips är att ta tag i en pensel och svinga den för med matten kom du då inte värst långt

tänkte bara att ett korsord är mer matchande sådana teorier ;-
Jag begriper inte vad du pratar om men du har säkert rätt!
Citera
2012-10-02, 21:43
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Om jag tror att något är mer, mindre eller lika möjligt så måste ju den tron baseras på något.
Kan den tron baseras på något annat än vad jag anser vara sant?

Alla tolkar vi saker och ting annorlunda beroende på tusen och en sak.
Läs berättelsen om blind men and a elephant eller An elephant in the dark.
Citera
2012-10-02, 21:46
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag har redan haft denna diskussion här på FB. Mitt korta svar är Ja. Jag tänker inte döma ut någon annan som tillhör en främmande religion när jag inte kan bevisa min egen religion till 100%. Det kan ingen troende göra. Det är därför det just heter tro och inte vetenskap.
Så länge det bara är en tro som hålls till en själv ser jag inga problem med detta. Alla är välkomna att tro vad de vill. Problemet uppstår då man propagerar för exvis lagar och regler som är sprungna ur tron och förväntar/önskar sig att andra bör anpassa sig efter dessa. Jag tror att detta steget är ett litet att ta som troende, dock får det stora konsekvenser och det är när detta steg görs det blir mer än bara en tro.
Det är då man blir skyldig att presentera bevis i mina ögon. Så länge man håller det för sig själv accepterar jag att man kallar det "enbart tro", men börjar man propagera att andra ska anpassa sig, bör man ha kött på benen. Ingen vill ha konstiga regler baserat på illusioner, som vi sett att detta kan leda till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in