2012-09-21, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Och hur skulle just du sätta ord på denna länk?
Jag har sagt så många gånger vad jag tycker och tänker om olika "bevis" så det orkar jag inte upprepa, men det facinerar mig.
Citera
2012-09-21, 21:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Induktiv logik är den vanligaste formen av tänkande. Dvs "Solen har gått upp alla dagar tidigare, förmodligen går den upp i morgon också" eller "Om det ryker, så tyder det på att det finns en eld"

Att det är den vanligsta form betydar inte det är den bästa.

Citat:
Och så länge du inte har något som talar emot det jag säger så ska du inte påstå att det är fel.
Applicera din deduktiva logik och motsäg mig istället.

Jag har en del att säga, men det blir imorgon.

Citat:
Det är skrämmande att bevittna hur fel så många tänker. Du ställer en generell universell princip mot en reduktiv, specifik detalj.

På vilket sätt motsäger detta påståendet att naturen och människan skapar samma strukturer?
Detta är ett skolexempel på inskränkt materialistisk, positivistiskt, reduktionistiskt "tänkande" (om man nu kan kalla det tänkande. Snarare icke-tänkande"

Nu är det ju DIN tolkning av ett universellt princip, och det finns inget skrämmande i att du får mothugg. Du har utan framgång tidigare försökt sälja denna tolkning, och att du i mellantiden har upphöjd den till 'generell universell' ....med det vanliga köret om stark ateism ...... är ditt eget PR nummer.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-21 kl. 21:17.
Citera
2012-09-21, 21:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej då! Sänk garden! Den rimliga tanken är ju att universum är ett slutet system, insidan av ett svart hål och att all materia från superuniversum som faller in i hålet kommer till vårt universum i form av nya rörelsetillstånd, vilket geometriskt tolkas som ett expanderande fyrdimensionellt rum.

Det är en av hypoteserna, som i likhet med andra kan anses vara 'rimliga'. Allt du kan härleda från det är vidare spekulationer.
Citera
2012-09-21, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag börjar allt mer att tro att "universum" är som en fyrdimensionell dataskärm med rörliga pixels. Våra sinnen skapar en bild som passar oss. I mitt sinne skapas en geometrisk bild, men vissa har så svårt för geometri (tex Bellman) att man måste vara öppen för att de kanske har en annan bild av "dataskärmen".

The observer-created existens. Men vem är observatören, och hur mycket av den individuelle observatörens observations-underlag är objektivt eller skapat av ANDRA observerande 'players'? Risken för att hamna i solipsism den vägen är stor.
Citera
2012-09-21, 21:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att det är den vanligsta form betydar inte det är den bästa.
Det är oväsentligt vad man kallar det.
Det är logiskt. Om det är gult, går som en anka, kvackar som en anka, så är sannolikheten stor att det är en anka.

Citat:
Jag har en del att säga, men det blir imorgon.
Jojo

Citat:
Nu är det ju DIN tolkning av ett universellt princip, och det finns inget skrämmande i att du får mothugg. Du har utan framgång tidigare försökt sälja denna tolkning, och att du i mellantiden har upphöjd den till 'generell universell' ....med det vanliga köret om stark ateism ...... är ditt eget PR nummer.
Vilket trams. Du babblar om allt förutom själva frågan.
Jag svarade på ett inlägg som var goddag yxskaft. Vad har detta med det att göra?
Citera
2012-09-21, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är oväsentligt vad man kallar det.

Det är inte oväsentligt att skilja på deduktiv och induktiv logik.

Citat:
Det är logiskt. Om det är gult, går som en anka, kvackar som en anka, så är sannolikheten stor att det är en anka.

I vissa fall kan induktiv logik användas, men inte i dit fall.

Citat:
Vilket trams. Du babblar om allt förutom själva frågan.

Tramset liggar i, att du tämligen fräckt upprepar dina evinnerliga postulat, som aldrig har fått en fot till jorden, som om dessa postulat är en sorts allmänt vedertagen konklusion.

Citat:
Jag svarade på ett inlägg som var goddag yxskaft. Vad har detta med det att göra?

Chill down. Du kommer med spekulationer, och dom blir bemötade som spekulationer. Det är inte mitt problem om du har en överdriven uppfattning om dessa spekulationers värde och inte tål kritik av dom.
Citera
2012-09-21, 21:56
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Stämmar ganske bra, men är svårläst för ovana läsare.

Och egentligen är det inte heller ett centralt punkt, men mera ett 'stödargument' i en resonnemangs-kädja, som 'iesho' ännu inte har avslutat. Gissningsvist ..... och kanske inte helt fair från min sida ....framemot ett postulatet om ett 'öppet' universum, där 'gud' tillför energi utifrån.
Håller med dig till 100% och jag känner en viss tveksamhet till varför det här ens kom på tapeten. Det kändes som ett försök att ta till vetenskap för att motbevisa vetenskap i ett subjektivt och postulerande syfte.
Citera
2012-09-21, 22:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Håller med dig till 100% och jag känner en viss tveksamhet till varför det här ens kom på tapeten. Det kändes som ett försök att ta till vetenskap för att motbevisa vetenskap i ett subjektivt och postulerande syfte.
Åtminstone kan du väl erkänna att det finns personer som inte har problem med att kombinera vetenskap med Jesus budskap.
Citera
2012-09-21, 22:14
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Åtminstone kan du väl erkänna att det finns personer som inte har problem med att kombinera vetenskap med Jesus budskap.
Kreationister menar du? Usch detta hycklande pack!
Citera
2012-09-21, 22:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Kreationister menar du? Usch detta hycklande pack!
Tänkte mer på mig själv där.
Citera
2012-09-21, 22:18
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Tänkte mer på mig själv där.
Är du kreationist?
Citera
2012-09-21, 22:20
Medlem