[quote=526]
Citat:
Men det där är ju en helt subjektiv "åsikt" som du har.
Inte sant, mitt underlag för påståendet går att räkna i antal tillknutna religiösa som hävdar, att religionen är behaglig, att de utan sin tro skulle ramla ihop, kollapsa, bli vilsna och känna sig rotlösa.
DU VET, att det genomgående hävdas
känsla av meningsfullhet... dvs religiösa
tillför[i] ... en påhittad faktor.
Så ditt surande över min kritik, duger inte. Min kritik kommer alltså ur en dkokumenterad verklighet. Du vill däremot anlägga den korrekta kritiken oavsett jag kan slänga alla dokument rakt framför bordet på dig; as usual... förnekelsesyndromet....
Citat:
Vad får dig att tro att Gud är något "skönt" som ger tröst? varför skulle det vara så? Det är ju bara ett löst påstående.
Inte, alla de nymoderna religionsriktningarna som avknoppats... vidhåller mkt öppet att de är ute efter "the feeling" "the harmony" "the happyness" "glory" " the cosmic touch" jag kan fortsätta med de sköna exklamationerna som direkt kännetecknar och binder ihop.
Man vill alltså medvetet måla en subtil liten avskiljning till den dogmatik... har ni lyckats?
Ur mina ögon : nope, eftersom sjukvårdssystemet successivt börjat tillämpa mindfullness, akupunktur zonterapi irisdiagnostik och you name it, åt bl.a att reparera de sinnen som knäckts av samma system, det i sig verifierar inte den gudomliga faktorn det minsta!
Det är enbart en annan metod men av samma floskel om "gud"
Det finns alltid någon som passar på.. så fort det blir erkänt eller "upphöjt"
Citat:
Man kan säga precis samma sak om vetenskapstroendet.
Tyvärr, du vill ge dig på en slags automatisk invertering, och denna kritik floppar.... ledsen, det är absolut inte samma, det vore som att säga att ateism = deism
Däremot, har du rätt i att det finns folk som har
övertro på vetenskap så är det ju.
Citat:
Illusionen många ateister kör med är den att de tror de lever "mer i nuet" än troende, pga att de tror de bara har ett liv.
Hur kommer du fram till denna tro? Ateister är som alla individer, vissa är bildade andra på väg, vissa reser, vissa pluggar, andra jobbar, några är sjuka, ja VARIATIONEN av individer är stort.
Det finns många ateister som tror på reinkarnation, alla ateister är inte vetenskapliga determinister, vissa är bara oerhört fokuserade på sina uppgifter och kan inte nedlåta sig till att acceptera synd/straff dogmatiken. Inte heller att en Herre via intuition ger dem svar... sådant fixar de gudstroende (utan vettig förklaring dessutom)
....................
Citat:
Eller? Som du ser är det inte så banalt som du vill ha det till. Men fortsätt du att titta på scientism YouTube-filmer och läs "överprästen " Darkwin. Det känns så skönt att tro man vet - att man inte vet.[/
quote]
Vad är banalt menar du?
Förresten jag är lågkonsument av TouTube-filmer faktiskt, och Dawkin är inte min ledfigur, jag har aldrig läst en bok av vederbörande.
Däremot gillar jag Chomsky skarpt.