2012-10-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Om han gjort allt det som tillskrivs honom så hade det säkert väckt en hel del uppseende. Särskilt ifall han var en så extra kraftfull och tilltalande personlighet som du framhåller. Fortfarande, allt som skrevs om hans bedrifter skrevs i efterhand. Om du godtar det som grund för Jesus gudomlighet och din personliga tro, varsågod. Försök bara inte få det till något objektivt bevis.

Ok vi kommer överens om att vi tror olika.
Citera
2012-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Förresten, vad menar du med troende och icke troende? Det fanns ingen samtida "kristendom", den kom till senare.

Det blev kristna, Jesu lärjungar som hjälpte Jesus att sprida läran.

Kristendom eller kristenhet var det som smög sig in i församlingarna.
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

TRO*
Definition: "Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet. Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.
Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.

Oandlig

1 Kor 2:14, 15
”14 Men en själisk* människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, ty det är dårskap från henne: och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt. 15 Den andliga människan # däremot bedömer verkligen allt, men själv bedöms hon av någon.
Eller fysisk, det vill säga oandlig.

# Ordagrant den andlige

En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon. H*n ser saker och ting från Guds ståndpunkt.
Citera
2012-10-16, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon. H*n ser saker och ting från Guds ståndpunkt.

Vilken av 'gudorna' refererar du till?
Citera
2012-10-16, 16:08
Medlem
Citat:
Om han gjort allt det som tillskrivs honom så hade det säkert väckt en hel del uppseende. Särskilt ifall han var en så extra kraftfull och tilltalande personlighet som du framhåller. Fortfarande, allt som skrevs om hans bedrifter skrevs i efterhand. Om du godtar det som grund för Jesus gudomlighet och din personliga tro, varsågod. Försök bara inte få det till något objektivt bevis.

Har också skrivits och det blir din sak att forska på internet, du har fått förlag, resten blir din sak om du vill veta.
Citera
2012-10-16, 16:25
Medlem
Citat:
Har också skrivits och det blir din sak att forska på internet, du har fått förlag, resten blir din sak om du vill veta.

Det är inte jag som försöker bevisa guds existens (se trådämnet)... jag kommer bara med motargument. Några bevis som håller har du inte presenterat ännu, tvärtom. Att citera bibeltexter med a priori- och cirkelargument hjälper dej inte.
Citera
2012-10-16, 16:48
Medlem
Citat:
Det är inte jag som försöker bevisa guds existens (se trådämnet)... jag kommer bara med motargument. Några bevis som håller har du inte presenterat ännu, tvärtom. Att citera bibeltexter med a priori- och cirkelargument hjälper dej inte.

Därför du inte vill se.

Psalm 104:24

"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Upp 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

Illustration:
När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör.
Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?
Citera
2012-10-16, 16:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:

Illustration:
När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör.
Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?
En kamera, radio eller en dator är inte en självreplikerande organism, vilket celler som utgör ögat, örat och hjärnan är.
Senast redigerad av baylife 2012-10-16 kl. 17:03.
Citera
2012-10-16, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Därför du inte vill se.

Problemet liggar snarare i att DU VILL 'se' (~saker och samband som inte finns).

Citat:
Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör.

Sen återstår bara det lille problemet i ditt cirkel-argument, att du fastställar, att universum ÄR 'skapat'. Och hur, och av 'vem/vad'.

Citat:

Det är långt mera 'förnuftigt' (~rationellt) att INTE blanda in en 'skapara' FÖRE det finns sunda premisser och en funktionell metodologi som talar för existensen av en sån 'skapare'.

Men försök du ..... eller inte. En försvinnings-akt, ett uteblivande av validering av ditt postulat, talar like tydligt som ett dårligt argument.
Citera
2012-10-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
En kamera, radio eller en dator är inte en självreplikerande organism, vilket celler som utgör ögat, örat och hjärnan är.

Bara en en tanka att det krävs intelligens bakom.
Citera
2012-10-16, 17:09
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Bara en en tanka att det krävs intelligens bakom.
Evolutionen är en process som fungerar alldeles utmärkt utan någon intelligens som styr den.
Citera
2012-10-16, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Evolutionen är en process som fungerar alldeles utmärkt utan någon intelligens som styr den.

Nu är jag inte så hemmastadd m.h.t. biologi, men inom fysisk kosmologi är det likadan. Komplexiteten där behövar definitivt ingen 'intelligens', men utvecklas från dom initiella villkoren.
Citera
2012-10-16, 17:35
Medlem
Citat:

Du är evolutionstroende och det gör du som du vill.
Startskottet till liv, vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in